Назад

PUP Braniewo - Nabór wniosków ze środków PFRON

Powiatowy Urząd Pracy w Braniewie zaprasza do składania wniosków o przyznanie osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej na podstawie art. 12a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2024 r. poz. 44 ze zmianami).

Zgodnie z uchwałą Nr XI/75/25 Rady Powiatu Braniewskiego z dnia 27 marca 2025 roku w sprawie podziału środków przyznanych Powiatowi Braniewskiemu przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w 2025 roku przyznano kwotę 70 000 zł.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z  dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2024 r. poz. 44 ze zmianami);
  2. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy I Polityki Społecznej z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej z dnia 12 grudnia 2018 r. (Dziennik Ustaw rok 2022 poz. 1330 ze zmianami).

Nabór wniosków prowadzony jest poprzez System Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON na stronie internetowej https://sow.pfron.org.pl/.

Maksymalna wysokość środków, które można otrzymać nie może być większa od piętnastokrotności przeciętnego wynagrodzenia. Wnioskodawca może otrzymać środki z PFRON jeden raz na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej lub w formie spółdzielni socjalnej w wysokości:

1) nie wyższej niż sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia, jeśli zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy;

2) wynoszącej od sześciokrotności do piętnastokrotności przeciętnego wynagrodzenia, jeśli zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej nieprzerwanie przez okres co najmniej 24 miesięcy.

 

Informacje dodatkowe dotyczące wniosku WN-0:

Starosta rozpatrując wniosek, bierze pod uwagę:

  • formę prawną i sposób wykonywania planowanej działalności;
  • wolę innych osób lub podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, rolniczą albo działalność w formie spółdzielni socjalnej przyjęcia wnioskodawcy do tej działalności;
  • popyt i podaż lokalnego rynku na planowaną działalność;
  • planowane wydatki, które wnioskodawca zamierza sfinansować z wnioskowanych środków;
  • wysokość wkładu własnego wnioskodawcy;
  • uprawnienia i kwalifikacje:
  • wnioskodawcy, w przypadku samodzielnego wykonywania czynności wymagających tych uprawnień i kwalifikacji;
  • wnioskodawcy lub innych osób, w przypadku wykonywania przez nie czynności wymagających tych uprawnień i kwalifikacji;
  • doświadczenie i umiejętności wnioskodawcy lub innych osób przydatne w planowanej działalności;
  • zgodę małżonka na zawarcie umowy przyznającej środki wnioskodawcy, w przypadku pozostawania we wspólności majątkowej;
  • wysokość pozostających w dyspozycji starosty środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na przyznanie osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej w danym roku.

 

Zabezpieczenie zwrotu środków:

  • Weksel z poręczeniem wekslowym (aval).
  • Poręczenie, w tym poręczenie spółdzielni socjalnej.

Poręczycielem może być osoba fizyczna, która:

  • jest zatrudniona na czas nieokreślony lub na okres co najmniej trzech lat licząc od daty złożenia wniosku lub prowadzi działalność gospodarczą lub prowadzi działalność rolniczą lub jest emerytem lub rencistą w wieku do lat 70;
  • nie jest współmałżonkiem wnioskodawcy, z wyjątkiem sytuacji, w której małżonkowie posiadają rozdzielność majątkową;
  • poręczyciel nie jest wspólnikiem / udziałowcem wnioskodawcy oraz nie jest pracownikiem wnioskodawcy ubiegającego się o refundację;
  • dochody nie są obciążone wyrokiem sądowym lub z innego tytułu;
  • w przypadku zatrudnienia, pobierania emerytury lub renty posiada dochód w wysokości co najmniej 135% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie, w przypadku dwóch poręczycieli o dochodach co najmniej 125% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie każdy;
  • w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej - osiągnął w ostatnim roku dochód w wysokości co najmniej 135% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie i nie zalega z opłacaniem składek z tytułu ubezpieczenia społecznego i podatków z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, i prowadził działalność gospodarczą co najmniej przez okres 1 roku przed dniem złożenia wniosku. Należy dołączyć kserokopię deklaracji  PIT 36 lub Pit-36L za ubiegły rok oraz oświadczenie o aktualnych zobowiązaniach finansowych z określeniem miesięcznej spłaty zadłużenia;
  • w przypadku prowadzenia działalności rolniczej - osiąga dochód w wysokości co najmniej 135% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie oraz nie zalega z opłatami podatku rolnego i składek KRUS. Dochód jest określany zgodnie z Obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego. W celu udokumentowania prowadzenia gospodarstwa rolnego w dniu podpisania umowy należy przedłożyć zaświadczenie z Urzędu Gminy
  • (w oryginale) potwierdzające fakt posiadania lub dzierżawienia gospodarstwa rolnego, określające jego wielkość w hektarach fizycznych i przeliczeniowych.

Poręczyciele w dniu zawarcia umowy o przyznaniu wnioskodawcy środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej zobowiązani są do podpisania umowy poręczenia - osobiście w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Braniewie w obecności upoważnionego pracownika Urzędu lub notarialnie.

Warunkiem zawarcia przedmiotowej umowy jest również zgoda współmałżonka wnioskodawcy pozostającego z nim we wspólnocie majątkowej oraz współmałżonka poręczyciela pozostającego z nim we wspólnocie majątkowej wyrażona podpisem złożonym osobiście w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Braniewie w obecności upoważnionego pracownika Urzędu w dniu podpisania umowy o przyznaniu przedmiotowych środków lub podpisem poświadczonym notarialnie.

W przypadku poręczenia zwrotu środków przez osobę fizyczną poręczyciel przedkłada staroście oświadczenie o uzyskiwanych dochodach, ze wskazaniem źródła i kwoty dochodu, oraz o aktualnych zobowiązaniach finansowych, z określeniem wysokości miesięcznej spłaty zadłużenia, podając jednocześnie imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, jeżeli został nadany, oraz nazwę, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość. Poręczyciel potwierdza własnoręcznym podpisem prawdziwość informacji zawartych w oświadczeniu.

 

Formy zabezpieczenia w formie gwarancji bankowej lub blokady środków zgromadzonych na rachunku bankowym mogą stanowić zabezpieczenie pod warunkiem, że kwota zablokowanych lub gwarantowanych przez bank środków będzie podwyższona o 50% przyznanej kwoty, na okres minimum 5 lat.

Forma zabezpieczenia w formie zastawu na prawach lub rzeczach, może stanowić zabezpieczenie pod warunkiem, że wartość praw lub rzeczy będących przedmiotem zastawu będzie przekraczać o 50% przyznanej kwoty z uwzględnieniem spadku wartości przedmiotu zastawu w okresie obowiązywania tej formy zabezpieczenia, na okres minimum 5 lat.

Akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika – może stanowić zabezpieczenie pod warunkiem, że kwota podlegająca egzekucji będzie podwyższona o 50% przyznanej kwoty, na okres minimum 5 lat. Wnioskodawca dodatkowo dołącza informację o posiadaniu majątku,
z którego można dochodzić należności.

 

Koszty związane z zabezpieczeniem zwrotu środków, w tym także z usunięciem tego zabezpieczenia po wygaśnięciu umowy, ponosi wnioskodawca.

W uzasadnionych przypadkach na wniosek, po wywiązaniu się z umowy, może nastąpić wcześniejsze zniesienie zabezpieczenia zwrotu dofinansowania w formie gwarancji bankowej lub blokady środków zgromadzonych na rachunku bankowym, zastawu na prawach lub rzeczach.

 

Rozliczenie środków:

Powiatowy Urząd Pracy Braniewo ma prawo żądać od wnioskodawcy, w każdym czasie dokumentów potwierdzających wiarygodność danych zawartych w złożonych dokumentach.

Należy przedłożyć rozliczenie zawierające zestawienie kwot wydatkowanych od dnia zawarcia umowy na poszczególne wydatki ujęte w szczegółowej specyfikacji. Rozliczenie następuje
w oparciu o przedstawione dowody księgowe: faktury, umowy sprzedaży oraz załączone do nich potwierdzenia dokonania zapłaty w przypadku płatności w formie przelewu, paragony fiskalne z nr NIP nabywcy.

Zakup używanego składnika majątkowego jest kwalifikowany przy łącznym spełnieniu wszystkich niżej wymienionych warunków:

  • jeżeli wartość używanego składnika majątkowego wynosi, co najmniej 3.500,00 zł, należy dokonać wyceny przez rzeczoznawcę na koszt wnioskodawcy,
  • sprzedający składnik majątkowy musi wystawić oświadczenie określając jego pochodzenie i źródło sfinansowania,
  • do umowy sprzedaży przekraczającej kwotę 1000 zł należy dołączyć kserokopię PIT PCC 3 potwierdzony przez urząd skarbowy wraz kserokopią dowodu zapłaty podatku od czynności cywilno-prawnych.

Nie uwzględnia się zakupu dokonanego od członka rodziny, bądź zakupionych środków trwałych, które były współfinansowane z pomocy UE lub w ramach dotacji z krajowych środków publicznych. Cena zakupu używanego środka trwałego nie przekracza jego wartości rynkowej i jest niższa niż koszt podobnego nowego sprzętu

W przypadku zakupów zagranicznych należy przedłożyć tłumaczenie przysięgłe dokumentów potwierdzających ich dokonanie. Przedmiotowe dokumenty muszą zawierać niezbędne elementy dowodu księgowego, zgodnie z ustawą o rachunkowości. Koszty ponosi wnioskodawca.

Powiatowy Urząd Pracy w Braniewie zastrzega sobie prawo niezakwalifikowania do objęcia pomocą zaproponowanych kosztów przez wnioskodawcę.

Rozliczenie następuje w kwocie brutto z uwzględnieniem podatku od towarów i usług.

W rozliczeniu należy stosować przepisy art. 19 Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. 2024 poz. 236 ze zmianami).

Przy rozliczaniu środków dopuszcza się do 10% różnicy pomiędzy kwotą poszczególnych zakupów wykazanych w szczegółowej specyfikacji wydatków. Zmiana ta nie wymaga uprzedniej zgody Starosty.

Osoby, które otrzymały środki są zobowiązane do złożenia do Powiatowego Urzędu Pracy w Braniewie, niezwłocznie, po upływie 12 miesięcy/24 miesięcy* od rozpoczęcia działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej, oświadczenia potwierdzającego brak odliczenia lub odzyskania równowartości podatku od towarów i usług w ramach przyznanego dofinansowania w przypadku gdy zwrot podatku od towarów i usług nie został dokonany.

Wnioskodawca, który otrzymał środki i zarejestruje się jako płatnik podatku od towarów i usług (podatnik VAT czynny) jest zobowiązany do zwrotu równowartości odliczonego lub zwróconego zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług podatku naliczonego dotyczącego zakupionych towarów i usług w ramach przyznanych środków. Informacja o zaistnieniu powyższego faktu powinna zostać dostarczona do Urzędu Pracy
w terminie  14 dni. 

W terminie 2 miesięcy, po upływie 12 miesięcy/24 miesięcy* prowadzenia działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej osoba, która otrzymała środki zobowiązana jest do przedstawienia kompletu dokumentów:

  • Zaświadczenia z Urzędu Skarbowego potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy/24 miesięcy*
  • Zaświadczenie ZUS potwierdzające podleganie ubezpieczeniom.

* w zależności od okresu prowadzenia działalności określonego w umowie

 

Terminy oraz sposób rozpatrzenia wniosku określone są w Rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy I Polityki Społecznej z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej z dnia 12 grudnia 2018 r. (Dziennik Ustaw rok 2022 poz. 1330 ze zmianami).

Informacje dotyczące naboru udzielane są w Powiatowym Urzędzie Pracy w Braniewie w pok. nr 15 lub przez kontakt telefoniczny pod nr 55 644 22 31.

 

Więcej informacji znajduje się na stronie urzędu pracy.

Źródło: Powiatowy Urząd Pracy w Braniewie, 24.04.2025 r.

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.