Po innowacyjność trzeba sięgnąć
Innowacyjność nie jest dzisiaj dla firmy wyborem, ale koniecznością, aby utrzymać się na konkurencyjnym rynku. Innowacyjna firma to niekoniecznie ta, która inwestuje najwięcej w działy badań i rozwoju czy wykorzystuje najbardziej zaawansowane technologie. Innowacyjność to sposób myślenia i działania, których podstawą jest otwartość na różnorodność, elastyczność i zwinność.
Kultura innowacyjności może rozkwitać tam, gdzie panują warunki sprzyjające takim właśnie postawom. Great Culture to Innovate®, firma doradcza, która pomaga firmom wzmacniać ich potencjał w obszarze innowacyjności, przeprowadziła ogólnopolskie badanie na reprezentatywnej próbie osób pracujących [1], aby dowiedzieć się, jak postrzegana jest innowacyjność firm działających w Polsce oraz jakie stoją przed nimi wyzwania.
Okazało się, że aż 62% respondentów zgodziło się z ogólnym stwierdzeniem „Kultura tej organizacji zachęca pracowników do poszukiwania innowacji.”. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że kultura innowacyjności w polskich firmach ma się całkiem dobrze. Ankietowanych poproszono jednak jeszcze o różne szczegółowe oceny dotyczące funkcjonowania firmy oraz pracy w niej. Co ciekawe, głównym pozytywem okazała się własna wiedza respondentów o mocnych i słabych stronach firmy oraz o jej otoczeniu. Choć trudno powiedzieć, czy taka samoocena jest adekwatna, to jednak zdaje się być symptomem dobrego samopoczucia czy pewności siebie. Kolejnym atutem było poczucie swobody w wykonywaniu powierzonych zadań. Ten drugi atut akurat koresponduje z preferencjami wyrażonymi przez respondentów, ponieważ 70% osób woli osobiście odpowiadać za wyniki wykonywanych zadań niż dzielić tę odpowiedzialność z innymi.
Dobra wiedza, pewność siebie i samodzielność czy też swoboda to niewątpliwie sprzymierzeńcy innowacyjności. Potrzeba jednak jeszcze bardzo mocnego wsparcia ze strony organizacji. I tu sondaż ujawnił pewne niedobory polskich firm. Poza tym, że często brakuje środków (materialnych) na nowe inicjatywy, to w ocenie respondentów menedżerowie nie spieszą ze wspieraniem rozwoju innowacyjności. Zaledwie 49% ankietowanych jest innego zdania, w tym tylko 45% osób zajmujących stanowiska niekierownicze.
Czy powodem takiej postawy menedżerów jest niedobór środków materialnych? Mogłyby o tym świadczyć dane mówiące o częstym braku nagród dla osób, które wnoszą coś ważnego dla organizacji. Tyle, że nagrody mogą być materialne, jak i niematerialne w formie uznania. Chodzi także o coś innego – o raczej niską tolerancję porażek inicjatyw podejmowanych przez pracowników.
Wydaje się, że priorytetem w rozwijaniu kultury innowacyjności w polskich firmach powinien być wysiłek w takie przygotowanie menedżerów, aby stanowili oni wsparcie dla kreatywności i samodzielności pracowników. Liderzy, którzy sami potrafią sprostać wyzwaniom, jakie towarzyszą zmianom, a także dzielić się ważnymi informacjami ze swoim zespołem, wzbudzają u pracowników chęć wyjścia poza rutynę i otwarcia na zmiany. Nagroda za inicjatywę, a także pewność, że konsekwencją ewentualnej porażki nie będzie kara, stanowią dla pracowników jasny przekaz, że firma jest zdecydowana sprzyjać innowacyjnemu podejściu do powierzanych zadań.
[1] Sondaż został przeprowadzony w marcu 2019 r. na zlecenie Great Culture to Innovate® w Polsce przez firmę NORSTAT metodą CAWI i objął reprezentatywną próbę 1047 osób pracujących, będących użytkownikami internetu (z wyłączeniem osób pracujących w sferze budżetowej).
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

Ochrona sygnalistów w Polsce W naszym niedawnym artykule poruszyliśmy zjawisko whistleblowingu, czyli tzw. demaskatorstwa. Pora przenieść temat w polskie realia. Jakie formy ochrony sygnalistów przewiduje nasze prawo?

Przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej – klucz do sukcesu zawodowego Rozmowa kwalifikacyjna to jeden z najważniejszych etapów procesu rekrutacyjnego. Właściwe przygotowanie może znacząco zwiększyć szanse na pozytywny rezultat i uzyskanie pracy. Proces ten warto potraktować strategicznie, dzieląc go na kilka etapów.

Wizy a praca cudzoziemców po zmianie przepisów 1 czerwca 2025 r. weszły w życie przepisy, które zmieniają zasady zatrudniania w Polsce cudzoziemców z krajów trzecich. Jak obecnie wygląda kwestia pracy osób, które przyjechały do naszego kraju na wizach? Które z nich umożliwiają podjęcie pracy, a które nie? Pobyt na jakich wizach umożliwia ubieganie się o zezwolenie na pobyt czasowy i pracę? Odpowiadamy.

O sygnalistach, czyli kim jest whistleblower? Sygnalista to dość tajemnicze określenie osoby, która działa w celu eksponowania nieprawidłowości w różnych sferach życia, w tym pracy. Jakie są genezy tego zjawiska i najgłośniejsze przypadki tego typu działań na świecie?

Zmiany w przepisach dotyczących polskiego rynku pracy 1 czerwca 2025 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące polskiego rynku pracy. Swoim zakresem obejmują one m.in. bezrobotnych. Zmienia się wiele w zasadach rejestracji, kontaktu z urzędem pracy, jak i warunkach przyznawanych wsparć. Ponadto wprowadzone zostały nowe zasady powierzania pracy cudzoziemcom. W tym przypadku, również mamy do czynienia z ważnymi zmianami.

Co działa, a co nie. Co zrobić, jak się nie chce? Zmotywowanie się do działania wbrew niechęci to jedno z najczęstszych wyzwań we współczesnym świecie. Wydawałoby się, że skoro coś „trzeba zrobić”, to wystarczy wola. Ale właśnie w tym miejscu psychologia rozkłada sytuację na czynniki pierwsze i pokazuje: człowiek nie działa jak maszyna. To, że coś „powinno być zrobione”, nie oznacza jeszcze, że pojawi się energia, koncentracja czy zaangażowanie. A więc – co działa, a co nie?

Stres i wypalenie zawodowe – cichy wróg współczesnego pracownika Współczesny rynek pracy niesie za sobą wiele wyzwań. Ciągła presja na efektywność, wysokie tempo życia, rywalizacja, brak stabilności zatrudnienia oraz stale rosnące oczekiwania pracodawców prowadzą do wzmożonego stresu, który – jeśli nie jest właściwie zarządzany – może przerodzić się w wypalenie zawodowe. Ten problem dotyczy coraz większej liczby osób i coraz częściej nie tylko przedstawicieli zawodów wysokiego ryzyka psychicznego, jak lekarze, nauczyciele czy pracownicy socjalni, ale również menedżerów, a nawet freelancerów.

Work-life balance, czyli jak pogodzić pracę z życiem prywatnym? Rosnące tempo życia, natężenie obowiązków zawodowych i rosnąca frustracja wśród pracowników sprawiły, że w ostatnich latach w dyskusji na temat rynku pracy coraz częściej słyszymy o zasadzie work-life balance. Jakie są jej założenia i jak można ją wdrożyć?