TRENDY NA RYNKU PRACY

 

 Jak szybko i skutecznie znaleźć pracę?
 Tego dowiecie się z naszych artykułów. Warto przeczytać i być na bieżąco!

Назад

Dokąd zmierza rynek pracy?

Dokąd zmierza rynek pracy?

Bez wiedzy o tym, jak będzie wyglądał w przyszłości rynek pracodawcy i pracownika nie mamy szans na zbudowanie świadomej ścieżki kariery. Na jakie trendy warto zwrócić uwagę?

Rozwój nowych technologii spowodował dynamiczne zmiany na rynku pracy. W wyniku globalizacji nastąpił nie tylko powszechny przepływ informacji, ale także ludzi oraz nowych idei. Zmieniły się formy komunikacji, która stała się wyjątkowo łatwo dostępna nawet dla osób mieszkających na krańcach naszej planety.

Crowdsorcing w biznesie

Czym on jest? Ogólnie rzecz ujmując, crowdsorcing  polega na wykorzystywaniu aktywności społeczności użytkowników Internetu (zamiast potencjału pracowników) i ma na celu znalezienie najbardziej korzystnych rozwiązań, najciekawszych pomysłów. Dzięki temu szeroka grupa osób bierze udział w realizacji określonego zadnia, np. kreowaniu usługi, produktu czy ulepszaniu funkcji jakiegoś urządzenia.

Coraz więcej firm zamiast wykorzystywania potencjału własnych pracowników lub też wydawania dyspozycji firmom zewnętrznym preferuje pomoc internautów. Idealnym miejscem do rozwoju tego rodzaju współpracy są portale społecznościowe. Firmy, które mają założone konta w tychże portalach posiłkują się opiniami użytkowników, np. odnośnie nowego smaku chipsów czy serka, który najchętniej by kupili. Jest to o tyle korzystne rozwiązanie, że dzięki tego rodzaju interakcji firmy mogą zrezygnować z badań fokusowych, uzyskując opinie od samych klientów.

Ambasador marki

Osoby, które wypowiadają się w temacie i wpływają na kształt produktu często są określane „ambasadorami marki”. Co to oznacza? Zwykle uczestnik procesu twórczego nie tylko kupuje produkt, w kreacji którego uczestniczył, ale też promuje go wśród swoich znajomych i rodziny. Czuje się bowiem w pewien sposób współtwórcą, wobec czego żywi pozytywne odczucia co do produktu, który wykreował lub też w procesie tworzenia którego sam uczestniczył.

Firma stosująca crowdsorcing w ten sposób realizuje swoisty marketing szeptany, oszczędzając środki finansowe, które można później przeznaczyć na inne cele.

Nowy rynek pracy charakteryzuje się więc tym, że konsument aktywnie uczestniczy w kreowaniu interesującego go produktu lub usługi. W tej sytuacji rolą pracowników firmy jest pozyskiwanie informacji od konsumentów i możliwie najbardziej efektywne jej przetworzenie oraz wykorzystanie. Należy pamiętać, że równie ważna jest umiejętność komunikacji i współpracy z internautami, a także dostrzeżenie i docenienie ich roli.

Praca metodą projektową

Jest coraz popularniejsza zarówno w szkołach, na lekcjach, jak też w życiu zawodowym. W niektórych sferach daje ona bowiem dużo lepsze rezultaty niż tradycyjne i dotychczas stosowane metody działania. Na czym ona polega? W przypadku pracy projektowej za tworzenie danego produktu czy usługi nie odpowiada tylko jeden dział, ale zorganizowana grupa ekspertów reprezentująca różne dziedziny. Korzystając ze zróżnicowanych zasobów wiedzy można wypracować lepsze jakościowo rozwiązania. Eksperci z odrębnych dziedzin mogą mieć różne podejście do rozwiązania danego problemu, a to powoduje, że ich współpraca prowadzi do uzyskania możliwie najlepszego rozwiązania. W ten sposób firma ma szansę stać się bardziej innowacyjna, a przez to być krok do przodu przed konkurencją.

Telepraca

Skupienie ekspertów z różnych dziedzin w jednym miejscu bywa bardzo trudne i kosztowne. Rozwiązaniem tego problemu jest wprowadzenie pracy zdalnej. Dzięki temu firma może korzystać z usług różnych ekspertów, znajdujących się niemal we wszystkich zakątkach świata. Globalizacja i rozwój nowych technologii pozwala na bezproblemową komunikację przez całą dobę.

Elastyczne formy zatrudnienia są korzystne dla obu stron: pracodawcy mają dostęp do wybranych ekspertów, pracownicy mogą współpracować z różnymi firmami na dowolnych zasadach. Tego rodzaju praca generuje niższe koszty dla pracodawcy, pracownik ma natomiast większą swobodę w realizacji swoich zadań i kierowaniu rozwojem swojej kariery.

Firmy, które chcą utrzymać się na rynku, muszą się rozwijać. Wprowadzanie zmian w zarządzaniu zespołem, procesie produkcji oraz formach zatrudnienia jest niezbędnym elementem ewolucji oraz innowacyjności. To z kolei oznacza także zmiany dla pracowników. Elastyczność i zdolność szybkiego przyswajania wiedzy w świecie dynamicznie zachodzących zmian, to atrybut pracownika przyszłości.

 

Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:
http://www.artweb-media.com/pl/blog/entry/crowdsourcing--madrosc-tlumu-w-biznesie-1.html
http://www.pracuj.pl/e-pracodawcy/#/24/
http://wirtualnelekcje.pl/ciekawe-artykuly-praca-metoda-projektowa
http://www.networld.pl/artykuly/340527/Telepraca.ma.przyszlosc.html

Treść artykułu dotyczy stanu prawnego obowiązującego w czasie jego publikacji


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.