Back

Umowa B2B

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-06-14

Umowa B2B jest rodzajem umowy partnerskiej pomiędzy firmami. Podpowiadamy, kto może ją zawrzeć oraz jakie są jej wady i zalety.

B2B (z angielskiego: business to business) oznacza prowadzenie współpracy pomiędzy podmiotami gospodarczymi. Muszą to być przynajmniej dwie firmy, aby mogła zajść pomiędzy nimi biznesowa zależność. Przykładem takiej współpracy może być restauracja prowadząca współpracę z lokalną piekarnią czy producentem rolnym.

 

Na czym polega współpraca w ramach B2B?

Współpraca zawierana jest najczęściej przez strony, będące przedsiębiorstwami, ewentualnie organizacjami lub stowarzyszeniami. Nie ma tu jednak relacji między kierownictwem a podwładnymi. Są za to dwie lub więcej strony - jedna świadczy określone usługi drugiej. Zawieranie umów pomiędzy przedsiębiorcami odbywa się na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego i w żaden sposób nie podlega pod Kodeks pracy. Umowy B2B to kontrakty pomiędzy poszczególnymi firmami.

Na rynku B2B występują podmioty, tworzące pewien łańcuch. Każdy z tych podmiotów to ogniwo, które jest jednocześnie powiązane z kolejnym. Są to zatem przedsiębiorstwa (zwykle producenci), ich kontrahenci, pośrednicy, dostawcy, kolporterzy, logistycy, magazynierzy, osoby prowadzące punkty sprzedaży towaru (sklepy) oraz punkty usługowe.

B2B spotyka się również na giełdach towarowych - nie tylko tych tradycyjnych, stacjonarnych, ale również nowoczesnych giełdach internetowych i portalach aukcyjnych. Tam transakcje zawiera się online bez wychodzenia z domu.

 

Istota umowy B2B

Umowa B2B nie jest umową o pracę. Jest to umowa partnerska pomiędzy dwoma (lub więcej) przedsiębiorstwami, czyli partnerami. Taka umowa dotyczy sprzedaży produktów czy wykonania usług.

Istnieje również pojęcie B2C. B2B dotyczy klienta biznesowego, korporacyjnego, zaś B2C dotyczy przede wszystkim klienta indywidualnego. W tej sytuacji mamy także do czynienia z firmą, ale współpracuje z nią już klient indywidualny, który jest ostatecznym odbiorcą konkretnego towaru albo usługi. Nie musi być to sklep stacjonarny. Obecnie zawieranie transakcji B2C, czyli między sprzedawcami a klientami indywidualnymi, odbywa się coraz częściej przez Internet.

 

Wady i zalety umowy B2B

Możliwość osiągnięcia wysokich zarobków to główny atut pracy w oparciu o B2B. Pracownik etatowy to, z punktu widzenia pracodawcy, najdroższy z pracowników. Chodzi tutaj o wysokość jego wynagrodzenia oraz o koszty, związane z zatrudnianiem tego pracownika, pokrywane przez pracodawcę.

Osoba, wykonująca umowę B2B, nieraz może liczyć na wyższe wynagrodzenie niż wynikające z umowy o pracę. Wszystko zależy od tego, czy miał dobry, czy zły miesiąc na prowadzenie interesów. Mankamentem mogą być niestety koszty prowadzenia działalności gospodarczej, m.in. składki na ubezpieczenia i podatki.

Plusem samozatrudnienia jest także elastyczność czasu pracy, możliwość łatwego dorobienia – w postaci powiększenia swojego zasięgu i współpracy z kilkoma firmami – oraz możliwość zaliczania swoich wydatków w koszty.

 

Rozwiązanie umowy B2B

Współpraca B2B kończy się wraz z wykonaniem kontraktu lub w terminie, wskazanym w umowie. Strony mają możliwość wcześniejszego zerwania kontraktu, np. na mocy porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami. Zdarza się również, że strony niezadowolone z efektów współpracy, rozstają się ze skutkiem natychmiastowym, ewentualnie po upływie okresu wypowiedzenia, o ile został on wcześniej ustalony.

 

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

www.strefabiznesu.pl


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Osoba bezrobotna a podjęcie pracy lub działalności gospodarczej
    Każda osoba bezrobotna, która zarejestruje się w urzędzie pracy ma zarówno prawa, jak i obowiązki wynikające z posiadanego statusu. Jednym z obowiązków jest zawiadomienie urzędu pracy o podjęciu pracy lub rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej. Kiedy należy to zrobić? Co warto wiedzieć? Odpowiadamy.

  • Rodzaje świadczeń pieniężnych wypłacanych przez urzędy pracy [Infografika]
    Osoby bezrobotne rejestrujące się w powiatowych urzędach pracy mogą liczyć na świadczenia pieniężne, które są finansowane ze środków Funduszu Pracy. Jednym z nich, i chyba najlepiej wszystkim znanym, jest zasiłek dla bezrobotnych. Jakie inne świadczenia wypłacają urzędy? Sprawdźcie sami.

  • Środki na otwarcie działalności gospodarczej w 5 krokach [INFOGRAFIKA]
    Planujesz założyć działalność gospodarczą i potrzebujesz gotówki? Oto w jaki sposób możesz dostać bezzwrotne dofinansowanie z urzędu pracy.

  • Działalność nierejestrowa – nowy próg przychodów
    Działalność nierejestrowa, czyli nieewidencjonowana, to drobna działalność zarobkowa osób fizycznych, która nie wymaga rejestracji firmy. Sprawdź, jaki przychód możesz osiągnąć z działalności nierejestrowej i jaki ma to wpływ na status osoby bezrobotnej.

  • Plusy i minusy B2B [INFOGRAFIKA]
    Business to business (B2B) - sprawdź jakie plusy i minusy płyną z takiej współpracy.

  • Prowadziłeś działalność gospodarczą? Sprawdź, czy otrzymasz zasiłek dla bezrobotnych
    Nie każdy były przedsiębiorca otrzyma zasiłek dla bezrobotnych po zamknięciu lub zawieszeniu działalności gospodarczej. Jakie warunki należy spełnić, aby otrzymać prawo do zasiłku? Jaki wpływ na zasiłek ma zamknięcie lub zawieszenie działalności? Odpowiadamy.

  • Zawieszenie lub zamknięcie działalności gospodarczej a zasiłek dla bezrobotnych
    Jaki wpływ na prawo do zasiłku i okres jego wypłacania ma zawieszenie działalności gospodarczej, a jaki zamknięcie działalności? Odpowiadamy.

  • Kontrakt menadżerski
    Kontrakt menadżerski, zwany inaczej umową menadżerską, zaliczany jest do tzw. umów nienazwanych. Nie jest regulowany ani przepisami Kodeksu pracy, ani Kodeksu cywilnego. Jak zatem powinna wyglądać taka umowa i kiedy można ją stosować?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy