Back

Szkolenia przyszłości

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2025-04-23

Szkolenie się, czyli rozwijanie wiedzy i umiejętności, to niezwykle istotny aspekt kariery zawodowej. Zwłaszcza w tak dynamicznie zmieniających się czasach nowości technologicznych, ze sztuczną inteligencją (AI) na czele. Jak powinny wyglądać innowacyjne szkolenia i czy firmy z sektora usług rozwojowych będą w stanie nadążyć za zmianami?

Sektor usług rozwojowych odgrywa ważną rolę, umożliwiając osobom dorosłym dostosowanie się do zmieniającej się rzeczywistości, w której wymagane jest stałe aktualizowanie wiedzy i umiejętności. Czy ci, którzy szkolą i rozwijają umiejętności innych, sami są innowacyjni i przygotowani na zmiany? Z najnowszych badań Bilansu Kapitału Ludzkiego wynika, że niemal 45% badanych firm sektora usług rozwojowych jest aktywnych innowacyjnie. Co to dokładnie oznacza i jak przekłada się na jakość świadczonych usług? Kwestie te wyjaśniają eksperci z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ.

 

Firmy innowacyjne, czyli jakie?

Choć przeważająca część badanych firm z sektora usług rozwojowych to podmioty jednoosobowe (60%) i mikroprzedsiębiorstwa (37%), które działają głównie lokalnie i regionalnie, to w znacznej części są one aktywne innowacyjnie (45%), czyli wdrożyły przynajmniej jedno innowacyjne rozwiązanie w ostatnim roku.

Firmy aktywne innowacyjnie to takie, które wprowadziły w ostatnich 12 miesiącach poprzedzających badanie jakąkolwiek innowację, na przykład nowy lub ulepszony produkt lub usługę, czy też nową lub ulepszoną metodę promocji, sprzedaży, komunikacji z klientem, a także nową lub ulepszoną metodę organizacji pracy – wyjaśnia prof. Barbara Worek z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ - Pomimo nieznacznej przewagi podmiotów nieaktywnych innowacyjnie (55%) ten wynik cieszy. Na tle ogółu przedsiębiorstw usługowych badane firmy sektora usług rozwojowych wypadają pozytywnie pod względem aktywności innowacyjnej - według ostatnich badań GUS za lata 2020-2022 taką aktywność wykazało 34,2% przedsiębiorstw usługowych.

Co ciekawe, 75% firm z sektora już wykorzystuje lub planuje w najbliższym czasie wprowadzić przynajmniej jedną ze zdalnych form świadczenia usług, np. usługi on-line w formie synchronicznej lub asynchronicznej czy też blended learning.

 

Czytaj także: Rynek pracy w 2025 r. w opinii ekspertów

 

Coraz popularniejsze są także symulacje online i videolearning, które mają szansę stać się elementem wspierającym uczenie w ponad połowie podmiotów sektora UR – w tym momencie korzysta z nich 34%, a planuje kolejne 22% podmiotów. Wirtualną lub mieszaną rzeczywistość (VR, AR) do wspierania uczenia wykorzystuje natomiast co około czwarty podmiot (26%).

Widoczne jest już zainteresowanie wykorzystaniem AI przez firmy szkoleniowe, choć zauważalna jest ostrożność w tym obszarze. Chociaż mniejszą popularnością obecnie cieszą się usługi z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, to niemal co piąta badana firma (19%) planuje wprowadzić rozwiązania AI w najbliższym roku, co pokazuje, że jest to obszar wciąż rozwijający się. Równocześnie ponad połowa podmiotów (65%) nie ma takich zamiarów – wyjaśnia ekspertka.

 

Różne typy organizacji

Bazując na takich elementach, jak stopień wykorzystania nowoczesnych form świadczenia usług, korzystanie z zaawansowanych technologicznie rozwiązań oraz umiejętności kadry, eksperci realizujący badanie zidentyfikowali pięć profili firm świadczących usługi rozwojowe.

Wyróżniliśmy: liderów zmiany, strategicznych innowatorów, pragmatycznie rozwijających się, aspirujących oraz tradycyjnych dostawców usług. Trudno jednak oceniać, który typ organizacji jest lepszy. W niektórych branżach nabywanie nowych umiejętności ze względów prawnych czy też bezpieczeństwa, musi się odbyć w tradycyjnej, stacjonarnej formule bez wykorzystywania nowinek. Co więcej, warto pamiętać, że innowacje i wprowadzenie nowoczesnej usługi rozwojowej nie musi bazować na zaawansowanej technologii. Owszem, często jest ona ciekawsza i bardziej angażująca dla odbiorców usługi – zaznacza Wojciech Kubica z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ.

Aby utrzymać tempo rozwoju, sektor powinien zwiększyć wykorzystanie technologii cyfrowych, przy zachowaniu równowagi z pozostawaniem w kontakcie bezpośrednim z osobą uczącą się. Musi on też nadal wzmacniać kompetencje swoich kadr, świadomie i w sposób przemyślany inwestując zarówno w odpowiednie narzędzia, jak i potrzebne umiejętności. Coraz częściej klienci poszukują także „pudełkowych” rozwiązań, czyli skróconych i szybkich form rozwojowych.

 

Co planują firmy?

Większość firm z sektora usług rozwojowych przewiduje, że na ich działalność w największym stopniu będą wpływać trendy bezpośrednio powiązane ze specyfiką świadczonych usług rozwojowych. Dotyczą one przede wszystkim zmiany w podejściu do edukacji, gdzie odchodzi się od modelu, w którym osoba jest nauczana, a przechodzi do modelu, w którym ta osoba się uczy. Coraz częściej tradycyjne metody uczenia postrzegane są jako mniej efektywne i coraz większy nacisk kładzie się na rozwijanie umiejętności w sposób bardziej dostosowany do indywidualnych potrzeb i tempa uczenia się – tłumaczy Dorota Micek z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ.

Na znaczeniu zyskuje także walidacja efektów uczenia się i certyfikacja usług. Skłania to firmy do doskonalenia i inwestowania w nowe systemy oceny kompetencji, które podnoszą ich wiarygodność. Firmy z sektora nie mogą też bagatelizować wzrostu wymagań związanych z zarządzaniem różnorodnością pracowników. Związane jest to z większą liczbą cudzoziemców na rynku pracy oraz ustawodawstwem dotyczącym zrównoważonego rozwoju. Eksperci prognozują, że firmy będą musiały wdrażać bardziej zaawansowane strategie zarządzania różnorodnością, aby tworzyć inkluzywne środowisko pracy.

 

Czytaj także: Sztuczna inteligencja a rynek pracy. Wyzwania i szanse

 

Większość firm z sektora UR dobrze ocenia swoje przygotowania na nadchodzące zmiany. Aż 92% z nich uważa, że będą potrafili odpowiednio reagować na trendy i zjawiska.

Firmy najczęściej planują rozszerzyć ofertę usług, rozwinąć kompetencje obecnej kadry, wprowadzić nowe formy świadczenia usług lub zainwestować w narzędzia IT.

Aby wszystkie te plany były możliwe do zrealizowania, bardzo ważne są procesy zarządzania, jakie stosowane są przez badane podmioty. Żyjemy w czasach dynamicznych zjawisk i umiejętność dostosowania się do nich jest kluczowa dla przetrwania. Czynniki związane z zarządzaniem zmianą i kulturą uczenia się wyłoniły w badanych podmiotach UR trzy grupy: biernych, adaptujących się i uczących się. 30% to podmioty uczące się, a 44% bierne. W kolejnych edycjach badania będziemy pogłębiać ten temat i przyglądać się temu, jak kultura uczenia się wpływa chociażby na innowacyjność i dostosowywanie się do pojawiających się na rynku trendów – mówi Wioletta Skrzypczyńska z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Czy oferowane szkolenia i inne usługi będą jeszcze lepiej odpowiadać na zapotrzebowanie zainteresowanych? Wiele zależy od tego, czy dobrze zdefiniujemy swoje potrzeby, ale i czy firmy z sektora UR są na to dobrze przygotowane.

 

Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii

 

Źródło:

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

 

Badanie realizowane w projekcie Bilans Kapitału Ludzkiego miało na celu pogłębienie wiedzy o funkcjonowaniu sektora usług rozwojowych, które prowadzą działalność w obszarze pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 85.59.B). W szczególności, badanie koncentrowało się na identyfikacji czynników umożliwiających firmom dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych oraz do nowych wyzwań technologicznych. Badanie zostało zrealizowane przez firmę PBS w okresie od 8 lipca do 26 sierpnia 2024 r. Zastosowano w nim techniki CAPI, CATI oraz CAWI. Przeprowadzono 1044 wywiady.

Bilans Kapitału Ludzkiego to największe badanie rynku pracy w Polsce. Projekt realizowany jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości wraz z Uniwersytetem Jagiellońskim od 2009 roku. W ramach projektu realizowane są badania przekrojowe dostarczające ogólnych informacji o sytuacji na rynku pracy oraz badania tematyczne będące odpowiedzią na zapotrzebowanie wynikające z aktualnych trendów na rynku pracy i w gospodarce.

 

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Rynek pracy - czego nie zastąpi AI
    Zmiany, które wywołuje na rynku pracy sztuczna inteligencja (AI) budzą zarówno nadzieje, jak i obawy. Które umiejętności pracowników wydają się obecnie nie do zastąpienia przez nowoczesne rozwiązania? Czy powinniśmy bać się sztucznej inteligencji, że „zabierze” nam pracę? Jak pozostać konkurencyjnym na rynku pracy? Oto co twierdzą polscy przedsiębiorcy i ekspert zajmujący się problematyką AI.

  • Oczekiwania młodych pracowników w różnych regionach Polski
    Nie od dziś wiadomo, że polski rynek pracy różni się pod względem regionów kraju. W niektórych zarabia się więcej, w innych mniej. Różne są koszty życia i stopa bezrobocia. Jak pod względem regionów Polski kształtują się oczekiwania młodych pracowników, z pokolenia Z? Odpowiedź przynosi badanie Work War Z.

  • Czy Polacy są zadowoleni z pracy?
    Czy Polacy są zestresowani w pracy? Czy planują zmianę pracodawcy? Czy czują satysfakcję z aktualnego miejsca pracy? Jak postrzegają balans między pracą a życiem prywatnym? Przedstawiamy wnioski, które płyną z „Barometru Talentów 2025”.

  • Motywacja, mikro-zmiany i rozwój zespołu
    W świecie krótkich deadline’ów, rosnących oczekiwań i nieustannych zmian, motywacja pracowników staje się jednym z kluczowych czynników sukcesu każdej organizacji. Ale czy da się ją zbudować w sposób trwały, bez ciągłego sięgania po zewnętrzne motywatory, jak premie, benefity czy akcje integracyjne? Coraz więcej badań i doświadczeń z obszaru HR pokazuje, że skuteczna motywacja to nie wielkie hasła, ale mikro-zmiany, codzienna uważność lidera i psychologia, która działa w rytmie pracy zespołu.

  • Co napędza rekrutację, a co powoduje redukcję etatów?
    Dlaczego firmy chcą zatrudniać pracowników? Co skłania przedsiębiorstwa do redukcji etatów? Jakie są przyczyny braku zmian w zatrudnieniu? Na te pytania stara się odpowiedzieć opublikowana niedawno analiza przygotowana przez ManpowerGroup.

  • Co wpływa na zaangażowanie w pracę pracowników z pokolenia Z
    Czego od pracodawcy oczekują młodzi pracownicy? Co wpływa na ich zaangażowanie i satysfakcję z pracy? Oto ciekawe wnioski płynące z badania „Work War Z”. Zachęcamy do lektury.

  • O perspektywach zatrudnienia w firmach w Polsce
    Rynek pracy to dynamicznie zmieniający się obszar gospodarki. Jak przedstawiają się perspektywy zatrudnienia w najbliższym czasie w Polsce? Jakie firmy planują rekrutować najwięcej, a jakie najmniej? W którym regionie Polski osoby, które chcą znaleźć pracę lub zmienić pracodawcę mają na to największe szanse? Odpowiedź przynosi niedawno opublikowany raport, który przedstawia perspektywy zatrudnienia w Polsce.

  • O tym, jak ważne są dobre relacje w pracy
    Dlaczego dobre relacje w miejscu pracy są takie ważne? Co sprawia, że zespół zaczyna funkcjonować jak dobrze naoliwiona maszyna? Co zrobić, by zbudować dobre środowisko pracy? Odpowiedzi w poniższym materiale.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy