Back

Pokolenie Z – czego oczekuje w miejscu pracy?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2025-04-16

Czego szukają w miejscu pracy osoby z pokolenia Z? Jakie są ich priorytety, a co ma dla nich drugorzędne znaczenie? Na te pytania starają się odpowiedzieć twórcy badania „Work War Z”.

74% przedstawicieli pokolenia Z chce być zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, a niemal 60% przyznaje, że to atrakcyjne wynagrodzenie wpływa na ich zadowolenie z pracy. Te wyniki badania „Work War Z” wskazują, że dla zetek liczy się przede wszystkim stabilizacja materialna i poczucie bezpieczeństwa. Obok kwestii finansowych na zadowolenie zetek z pracy wpływają również dobra atmosfera oraz możliwość rozwoju zawodowego w danej firmie. Wbrew powszechnemu przekonaniu spójność misji organizacji z osobistymi przekonaniami czy work-life balance są dla zetek kwestiami drugorzędnymi. 

„Work War Z” to ogólnopolskie badanie przeprowadzone na grupie ponad 12 tysięcy przedstawicieli pokolenia Z. Jego celem było lepsze zrozumienie potrzeb, oczekiwań i motywacji zetek w miejscu pracy. Projekt, którego inicjatorem był Enpulse, platforma służąca do badania zaangażowania pracowników, wspierany był przez 16 uczelni wyższych w tym Szkołę Główną Handlową w Warszawie, Politechnikę Krakowską i Uniwersytet Medyczny w Lublinie – oraz kilkanaście firm, takich jak MediaMarkt, Castorama, Philips czy Provident. Wśród partnerów badania można wymienić również takie organizacje, jak Lewiatan, Pracodawcy RP, Federacja Przedsiębiorców Polskich, Służby cywilne czy RocketJobs.pl.

 

Czytaj także: Sztuczna inteligencja a rynek pracy. Wyzwania i szanse

 

Wchodząc na rynek pracy, zetki wprowadzają zupełnie nowe wartości i standardy, różniące się od tych, które były charakterystyczne dla poprzednich pokoleń. To właśnie ta inność sprawia, że wielu pracodawców omija przedstawicieli pokolenia Z szerokim łukiem. To błąd. Młodzi pracownicy z roku na rok odgrywają coraz ważniejszą rolę na rynku pracy – już dziś co piąta osoba w wieku produkcyjnym to przedstawiciel pokolenia Z. Dodatkowo, zespoły wielopokoleniowe to ogromny potencjał i szansa na rozwój biznesu – potwierdzają to liczne międzynarodowe analizy i badania. Z tych powodów, priorytetem dla pracodawców powinno być dziś zrozumienie specyficznych preferencji i postaw pokolenia Z, tak aby skutecznie rekrutować, angażować i zatrzymywać młodych pracowników – mówi Magda Pietkiewicz, ekspertka rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse.

 

Wynagrodzenie jest kluczowe

Najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze pracodawcy dla pokolenia Z jest wynagrodzenie – niemal połowa (47%) respondentów uważa je za kluczowe. Warto dodać, że kwestie finansowe – pensja adekwatna do doświadczenia, stanowiska oraz nakładu pracy – są istotnymi elementami, które według zetek definiują ich sukces zawodowy. Jako kwestię priorytetową przy podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu badani wskazywali w dalszej kolejności możliwości rozwoju zawodowego (13% wskazań) oraz work-life balance (12%).

Nie powinno dziwić, że wynagrodzenie odgrywa kluczową rolę dla młodego pokolenia. W końcu stoją u progu samodzielnego życia, a kwestia finansowa jest na tym etapie naturalnym priorytetem. Nasze badanie wskazuje jednak, że dla osób niepracujących atrakcyjność wynagrodzenia ma mniejsze znaczenie przy wyborze pracodawcy niż dla tych, którzy już rozpoczęli swoją zawodową drogę – w ich przypadku na pierwszy plan wysuwają się możliwości rozwoju i awansu. To naturalne – ci, u progu swojej kariery liczą się z tym, że ich brak doświadczenia może rzutować na wysokość pierwszego wynagrodzenia. Od pracodawcy oczekują więc przede wszystkim warunków do zdobycia cennego know-how i kompetencji potrzebnych w danym zawodzie – mówi Magda Pietkiewicz.

 

Dobra atmosfera, szczera komunikacja

Dobra atmosfera jest drugim, zaraz po wynagrodzeniu, czynnikiem determinującym zadowolenie zetek z pracy (niemal 30% wskazań). Większość ankietowanych przyznało, że idealny przełożony powinien być zawsze gotowy do pomocy (43% wskazań), a wymarzony zespół to taki, który wspiera się i motywuje (30%). Ankietowani wskazali również, że w relacjach w pracy liczy się dla nich otwarta i szczera komunikacja (23%), zaufanie i wsparcie (19%) oraz współpraca i dążenie do wspólnych celów (17%).

Takie wyniki wskazują, że zetki chcą się dobrze czuć w pracy – nie chcą, by była dla nich przykrym obowiązkiem. Liczą na wsparcie przełożonych i zespołu, bo wiedzą, że w takich warunkach można rozwijać swój potencjał i zdobywać cenne doświadczenie – podkreśla Magda Pietkiewicz. – Co ciekawe, wbrew powszechnemu przekonaniu, work-life balance jest traktowany przez zetki jako coś drugoplanowego, co nie zastąpi sprawiedliwego wynagrodzenia czy dobrej atmosfery w pracy. Nasze badanie wskazuje, że możliwość utrzymania równowagi między życiem prywatnym a zawodowym jest trzecim najbardziej istotnym kryterium wyboru pracodawcy, jednak tylko dla niewielkiego odsetka zetek stanowi czynnik determinujący zadowolenie z pracy – dodaje.

 

Zrównoważony rozwój

Wyniki badania „Work War Z” przeczą popularnemu przekonaniu, że pokolenie Z ma wysokie oczekiwania wobec pracodawców w zakresie zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej. Aż 43 proc. ankietowanych wskazało, że dbanie o środowisko jest najmniej istotnym kryterium przy wyborze pracodawcy. Co ciekawe to osoby niepracujące przywiązują większą wagę do zgodności pracy z osobistymi wartościami niż osoby już zatrudnione.

 

Uznanie i docenienie

Według powszechnego przekonania pokolenie Z postrzega własne zaangażowanie zawodowe jako silnie związane z możliwością wpływu na decyzje w organizacji oraz zrozumieniem misji i wartości firmy. Wyniki badania „Work War Z” wskazują jednak na coś innego. Najwięcej respondentów proszonych o wskazanie co wpływa pozytywnie na ich zaangażowanie zaznaczało wynagrodzenie i atrakcyjne benefity (26%), stabilność zatrudnienia (16% wskazań) oraz dobre relacje z zespołem i przełożonymi (15%). Wśród elementów wpływających negatywnie na ich chęć do pracy zetki najczęściej wymieniały niezadowalające warunki finansowe (26%) oraz nadmierną presję i stres w pracy (24% wskazań).

 

Czytaj także: Rynek pracy w 2025 r. w opinii ekspertów

 

Warto podkreślić, że ponad 40% ankietowanych przez nas zetek wskazało, że stara się angażować w pracę, ale nie zawsze im się to udaje. Taki wynik podkreśla wagę działań pracodawcy w zapewnieniu odpowiednich warunków pracy. Pracodawcy powinni więc przyjrzeć się temu, co motywuje zetki do działania – według naszego badania obok kwestii finansowych są docenienie i zapewnianie rzeczywistych możliwości rozwoju – zauważa Magda Pietkiewicz. – Pracodawcy niekiedy zapominają, że uznanie to jeden z obszarów silnie budujący lojalność i zaangażowanie pracowników, ale również ich odporność psychiczną czy poczucie sprawczości. Jest to ważne w kontekście motywacji, budowania innowacyjnych zespołów, ale również w kwestii skutecznej komunikacji – uznanie i docenienie potrafi otworzyć „furtkę” do przyjęcia uwag na temat pracy – mówi ekspertka.

 

Oczekiwania pokolenia Z

Wyniki naszego badania pokazują, że pokolenie Z szuka bezpieczeństwa materialnego i psychicznego. Oprócz stabilności finansowej ważne są dla nich pewne zatrudnienie oraz dobra atmosfera w pracy. Młodzi pracownicy oczekują także wsparcia przełożonych i współpracowników, otwartej komunikacji oraz możliwości rozwoju zawodowego – podkreśla Magda Pietkiewicz. – Trzeba jasno podkreślić, że priorytety zetek pokrywają się z oczekiwaniami starszych pokoleń – ich intensywność jednak niekiedy się różni. Ten swoisty rozdźwięk międzypokoleniowy wymaga od pracodawców zejścia z wysokiego poziomu ogólności i poświęcenia większej uwagi pracownikowi jako jednostce. Konieczne jest wprowadzenie zmian w obszarze wynagrodzeń, kultury organizacyjnej, komunikacji, elastyczności pracy oraz strategii rozwoju zawodowego. Szczególnie ważne jest to w kontekście budowania zespołów międzypokoleniowych, które już dziś stanowią istotny element wpływający na efektywność organizacji i jej przewagę nad konkurencją – dodaje ekspertka.

 

Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii

 

Źródło:

Enpulse.

 

Badanie „Work War Z” odbyło się między 21.10.2024 a 31.01.2025. Zrealizowane zostało przy wykorzystaniu kwestionariusza CAWI z pytaniami wielokrotnego wyboru, skalą Likerta i jednym pytaniem otwartym. Rekrutacja respondentów odbywała się przez uczelnie wyższe, środowisko biznesowe i media społecznościowe. Łącznie w badaniu udział wzięło ponad 12 tysięcy przedstawicieli pokolenia Z.

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Sztuczna inteligencja a rynek pracy. Wyzwania i szanse
    Sztuczna inteligencja to jeden z najważniejszych filarów współczesnej rewolucji technologicznej. Jej dynamiczny rozwój ma bezpośredni wpływ na wiele aspektów życia społecznego, gospodarczego i zawodowego. W szczególności, zmiany te są wyraźnie widoczne na rynku pracy, gdzie AI wprowadza nowe modele zatrudnienia, zmienia wymagania wobec pracowników oraz prowadzi do redefinicji kompetencji niezbędnych do osiągnięcia sukcesu zawodowego. Chociaż technologia ta niesie ze sobą liczne korzyści, stanowi także poważne wyzwanie, zwłaszcza w kontekście przyszłości tradycyjnych zawodów i ról zawodowych.

  • Brak ukończenia szkoły ponadpodstawowej – co dalej?
    Nie każda droga życiowa przebiega zgodnie z utartym schematem – szkoła, studia, praca. Różne sytuacje mogą sprawić, że edukacja na poziomie ponadpodstawowym nie została ukończona, ale to nie oznacza, że przyszłość jest zagrożona. Istnieją kroki, które mogą pomóc w zdobyciu zatrudnienia, rozwoju i osiągnięciu sukcesu. Oto kilka możliwości, które warto rozważyć.

  • Rynek pracy w 2025 r. w opinii ekspertów
    Przewidywanie przyszłości jest bardzo trudne. Zwłaszcza w tak dynamicznych czasach, gdzie sytuacja geopolityczna zmienia się z dnia na dzień. Zmiany te odbijają się również na rynku pracy. Firmy zmuszone są do podejmowania kroków, dostosowujących ich działanie do otaczającej rzeczywistości. Jaki będzie dla rynku pracy 2025 r.? Oto opinie ekspertów Great Place To Work.

  • Jakie są powody zatrudniania i zwalniania pracowników?
    Jakie są powody zatrudniania pracowników, a jakie redukcji etatów w polskich firmach? Jak to wygląda na świecie? Na te pytania stara się odpowiedzieć analiza przygotowana przez pracowników ManpowerGroup.

  • Problemy rekrutacyjne branży IT
    Na jakie trudności w rekrutacji pracowników natrafiają firmy z branży nowych technologii? Jakich kompetencji zdaniem pracodawców szczególnie brakuje na rynku pracy IT? Którzy kandydaci mogli liczyć na najwięcej ofert w ubiegłym roku? Przedstawiamy najważniejsze wnioski płynące z raportu „Niedobór talentów 2025”.

  • Pokolenie Z na rynku pracy
    Pokolenie Z, czyli osób urodzonych po 1995 r. coraz liczniej wkracza na rynek pracy. Jak młodych pracowników postrzegają pracodawcy? Czego Zetki oczekują od miejsca pracy i jak postrzegają sztuczną inteligencję? Odpowiadamy.

  • Problemy z rekrutacją, czyli o niedoborze talentów
    Znalezienie odpowiednich kandydatów do pracy okazuje się sporym wyzwaniem. Problem z zatrudnieniem kompetentnych pracowników zgłasza ponad połowa polskich pracodawców. Jak to wygląda w liczbach? W których branżach najtrudniej znaleźć pracowników? Przedstawiamy wyniki raportu „Niedobór talentów 2025”.

  • Przyszłość rynku pracy – prognoza WEF
    W niedawnym artykule poruszyliśmy kwestię związaną ze sztuczną inteligencją i zmianami zachodzącymi na rynku pracy. Jakie natomiast są przewidywania ekspertów? Na jakie zawody najbardziej wzrośnie zapotrzebowanie, a które stracą na znaczeniu?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy