Back

Korekta świadectwa pracy

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2020-06-22

W ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy pracownik może wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa, jeżeli stwierdzi, że zawiera ono błędy lub brakuje w nim istotnych informacji.

W treści świadectwa pracy powinno zostać zawarte pouczenie o możliwości wystąpienia do pracodawcy o jego sprostowanie. Pracownik ma prawo zakwestionować prawdziwość świadectwa pracy, wówczas korekta tego świadectwa będzie obowiązkiem pracodawcy.

Pracodawca ma obowiązek w ciągu 7 dni ustosunkować się do wniosku pracownika o skorygowanie świadectwa pracy. Po uwzględnieniu wniosku pracownika, pracodawca powinien wydać pracownikowi w ciągu 7 dni nowe świadectwo pracy lub zawiadomić pracownika na piśmie o negatywnym wyniku rozpatrzenia wniosku o sprostowanie świadectwa pracy w ciągu 7 dni od dnia otrzymania tego wniosku.

Kodeks pracy nie reguluje, w jaki sposób powinien postąpić pracodawca, w sytuacji kiedy sam zauważy nieprawidłowości w wydanym świadectwie pracy. Mając na uwadze, że świadectwo pracy powinno zawierać tylko informacje o faktach i nie można umieszczać w nim innych informacji niż określone przepisami prawa pracy, to w sytuacji kiedy pracodawca zauważy swój błąd, powinien przygotować nowe świadectwo z korektą błędu.

Pracodawca, który wydał nowe świadectwo pracy, obowiązany jest usunąć z akt osobowych pracownika i zniszczyć poprzednio wydane świadectwo.

 

Prawa pracownika

W ciągu 7 dni od zawiadomienia pracownika o odmowie skorygowania świadectwa pracy, pracownik ma prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy.

W przypadku uwzględnienia przez sąd powództwa pracownika o sprostowanie świadectwa pracy, pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi nowe świadectwo pracy nie później niż w ciągu 3 dni od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu w tej sprawie.

W przypadku niewydania przez pracodawcę świadectwa pracy pracownikowi przysługuje prawo wystąpienia do sądu pracy z żądaniem zobowiązania pracodawcy do wydania świadectwa pracy.

 

Roszczenie odszkodowawcze

Zgodnie z art. 99 Kodeksu pracy pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Odszkodowanie to, przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni. Orzeczenie o odszkodowaniu w związku z wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy stanowi podstawę do zmiany tego świadectwa.

Przesłanki roszczenia odszkodowawczego pracownika to m.in.:

  • niewydanie w terminie lub niewłaściwe wydanie świadectwa pracy,
  • szkoda polegająca na niemożności zatrudnienia pracownika przez innego pracodawcę i nieosiągnięcie z tego tytułu wynagrodzenia.

 

Podsumowując, świadectwo pracy jest ważnym dokumentem potwierdzającym zatrudnienie pracownika i powinno zawierać szczegółowe informacje dotyczące tego stosunku pracy. Warto mieć na uwadze, że sposób wypowiedzenia umowy o pracę zawarty w tym dokumencie ma istotne znaczenie przy ubieganiu się o prawo do zasiłku dla osoby bezrobotnej. Informacja w świadectwie pracy o formie rozwiązania umowy o pracę ma wpływ na to, czy zasiłek może być przyznany od dnia rejestracji, czy, na przykład, po 90 dniach.

Informacji w zakresie przepisów kodeksu pracy udziela Państwowa Inspekcja Pracy.

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Art. 97-99 Kodeksu pracy

www.pip.gov.pl

 

 

 

 

Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Urlop wypoczynkowy – przydatne informacja dla pracowników
    Urlop wypoczynkowy jest prawem pracownika, czyli osoby, która świadczy pracę na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania oraz spółdzielczej umowy o pracę. Nie może on zrzec się tego prawa ani przenieść go na inną osobę. Co jeszcze warto wiedzieć o urlopie wypoczynkowym?

  • Urlop bezpłatny – czy pracodawca może go odmówić?
    Urlop wypoczynkowy jest jednym z przywilejów pracowniczych. Co w przypadku wykorzystania przez pracownika całej puli przysługującego mu urlopu wypoczynkowego – 20 lub 26 dni? Ratunkiem może okazać się urlop bezpłatny, ale czy pracodawca musi wyrazić na niego zgodę? Podpowiadamy.

  • Zmiana warunków zatrudnienia na wniosek pracownika
    Pracownicy mają prawo do wnioskowania do pracodawcy o zmianę rodzaju umowy o pracę na umowę na czas nieokreślony. Kiedy takie prawo przysługuje i jakie obowiązki wobec tego ma pracodawca? Podpowiadamy.

  • Na jakie świadczenia może liczyć ojciec opiekujący się dzieckiem?
    Ojcowie również mają prawo do płatnego zasiłku macierzyńskiego i rodzicielskiego z ZUS. Sprawdź, jakimi uprawnieniami ojcowie muszą podzielić się z matką, a które przysługują wyłącznie ojcom.

  • Czy kobieta w ciąży może wycofać wypowiedzenie umowy o pracę?
    Kodeks pracy przewiduje szczególną ochronę zatrudnienia kobiet w ciąży. Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę takiej pracownicy, a w niektórych przypadkach umowa, która uległaby rozwiązaniu w okresie ciąży, zostaje przedłużona do dnia porodu. Co w przypadku, jeśli to pracownica składa wypowiedzenie? Wyjaśniamy, czy ma prawo je wycofać z powodu ciąży i w jakich przypadkach.

  • Równoważny system czasu pracy - zasady
    System równoważnego czasu pracy jest jedną z elastycznych form normowania czasu pracy. Na czym polega i jakie są jego ograniczenia? Sprawdź!

  • Roboty publiczne a limit umów o pracę na czas określony
    Czy umowa o pracę, którą podpisują bezrobotni w ramach robót publicznych wlicza się do limitu 3 umów (33 miesięcy) na czas określony, wymienionych w Kodeksie pracy? Podpowiadamy.

  • Czy premia wlicza się do minimalnego wynagrodzenia?
    Płaca minimalna to ustalone najniższe wynagrodzenie, jakie pracodawca musi wypłacić pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę. Wynagrodzenie poniżej płacy minimalnej jest naruszeniem praw pracowniczych. Czy pracodawca może uzupełniać wynagrodzenie za pracę, premią do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę? Odpowiadamy.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy