Back

Co piąty Polak pracuje po godzinach

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-04-21

Co piąty Polak pracuje więcej niż 9 godzin dziennie. Głównie dlatego, że czuje się odpowiedzialny za realizowane zadania, chce więcej zarobić lub sprostać wysokim wymaganiom szefa. Nowa rzeczywistość znacząco utrudnia zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym – to problem dla 26% aktywnych zawodowo Polaków. Dla pracodawców to jasny sygnał, by wesprzeć zatrudnionych, aby mogli efektywnie pracować i nie dali się zwariować.

Według danych OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) Polska jest w czołówce państw europejskich pod względem liczby przepracowanych godzin z wynikiem średnio 1792 godzin rocznie! Eksperci są zgodni, że nadgodziny utrudniają efektywne odpoczywanie i zaburzają komfort życia.

Co piąty zatrudniony pracuje ponad 9 godzin dziennie

Wyniki badania „Jak pracować i nie zwariować?”, przeprowadzonego przez Sodexo Benefits and Rewards Services, pokazują, że co piąty Polak pracuje powyżej 9 godzin na dobę. 20% ankietowanych deklaruje, że na wykonywanie swoich obowiązków poświęca dziennie minimum godzinę więcej niż przewiduje Kodeks Pracy w Polsce. Zgodnie z artykułem 129 KP, czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy.

 

Poczucie odpowiedzialności zaburza work-life balance

W zachowaniu równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym przeszkodą jest poczucie odpowiedzialności za przyjęte zadania – tak wskazało 41% badanych. Co trzeci aktywny zawodowo Polak poświęca się pracy, by otrzymać wyższe wynagrodzenie za nadgodziny. Pracuje więcej, bo ma za dużo obowiązków lub chce sprostać wygórowanym wymaganiom przełożonego.

Praca w nadgodzinach, przeciążenie zadaniami i brak równowagi pomiędzy życiem rodzinnym a zawodowym są przyczynami spadku motywacji u pracowników. Dlatego odpowiedzialne organizacje wprowadzają takie zmiany w kulturze organizacyjnej, które skutecznie wspierają dobrostan pracowników i budują ich zaangażowanie.

W Sodexo postawiliśmy na budowanie współodpowiedzialności za losy firmy i zaangażowaliśmy do tego procesu wszystkich pracowników, bez wyjątku – od Zarządu, przez kadrę kierowniczą, po pracowników wykonawczych. Staramy się edukować naszych menadżerów, aby wsłuchiwali się w głos swoich zespołów i dawali im przestrzeń do decyzji, w jaki sposób chcą osiągnąć postawione przed nimi cele. Takie podejście sprawia, że z jednej strony wspieramy naszych pracowników w realizacji zadań jakie przed nimi stoją, a z drugiej dajemy im swobodę do działania. Staramy się także budować wśród pracowników świadomość, że mogą i powinni otwarcie wyrażać swoje pomysły i opinie. To sprawia, że czują się bardziej komfortowo, rozumieją sytuację swoją i firmy, a także są zaangażowani i zmotywowani w budowanie wspólnego sukcesu - Kamila Głogowska, HR Partner, Sodexo Benefits and Rewards Services.

 

Większość pracowników świadoma znaczenia work-life balance

Aż 75% pracowników jest świadoma, jak duży wpływ na ich dobrostan i zaangażowanie ma zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Ale sama świadomość to nie wszystko. Zatrudnieni oczekują realnego wsparcia w tym obszarze. I pomimo, że większość pracodawców wspiera swoich ludzi w kształtowaniu tej równowagi, to wciąż 23% firm nie podejmuje żadnych aktywności wspierających work-life balance. Najwyższa pora by to zmienić!

 

Pobierz raport

O badaniu „Jak pracować i nie zwariować?”

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 12.02-19.02.2021 metodą wywiadów on-line (CAWI) przez pracownię badawczą SW Research, na reprezentatywnej próbie aktywnych zawodowo Polaków, pracujących w firmach zatrudniających powyżej 50 pracowników (N = 1247).


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Dni pracodawców 2023
    2023 jest Europejskim Rokiem Umiejętności. W związku z tym, w dniach 23-27 października 2023 r., obchodzony będzie Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych, w ramach którego w Polsce odbędą się w tym czasie Dni Pracodawców, organizowane przez wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy.

  • Praca marzeń z aplikacją "Moja Praca"
    „Moja Praca” to nowoczesne narzędzie, które ułatwia osobom szukającym pracy znalezienie odpowiedniego zatrudnienia. Sercem aplikacji są symulatory rozmów kwalifikacyjnych, które dają możliwość odpowiedzi na najpopularniejsze pytania rekruterów i sprawdzenie wyników. „Moja Praca” umożliwia także rozwiązywanie testów osobowości i predyspozycji, dzięki którym osoba zainteresowana dowie się, jaka praca najlepiej do niej pasuje. W aplikacji dostępne są również, codziennie aktualizowane, oferty pracy. Dodatkowo, „Moja Praca” umożliwia zapisanie w telefonie w schowku CV, które szybko można dołączyć do odpowiedzi na interesujące ogłoszenie. W aplikacji znajduje się także porcja przydatnych i inspirujących informacji i tekstów. Dlaczego warto ją zainstalować? Odpowiadamy.

  • 10 "bezpiecznych" zawodów [INFOGRAFIKA]
    Gwałtowny rozwój sztucznej inteligencji sprawił, iż pojawiły się obawy co do utrzymania się niektórych stanowisk na rynku pracy. Pomimo swoich wyjątkowych umiejętności ChatGPT nie jest jednak w stanie zastąpić zawodów, w których liczy się empatia i zrozumienie ludzkich emocji. Jakie to zawody? Sprawdźcie.

  • Zmiana wymiaru zasiłku macierzyńskiego 2023
    Wraz z wejściem w życie nowelizacji Kodeksu pracy, od 26 kwietnia 2023 r. zmienił się nie tylko wymiar urlopów związanych z rodzicielstwem, ale zmianie uległy również przepisy dotyczące zasiłku macierzyńskiego. Sprawdź, ile wynosi aktualny wymiar urlopu.

  • Język korporacji – skróty i pojęcia, które mogą Ci się przydać
    Planujesz pracę w korporacji? Nie daj się zaskoczyć i sprawdź, co oznaczają najpopularniejsze zwroty „korpomowy”.

  • Blisko połowa pracowników gotowa zmienić firmę z powodu szefa
    Atrakcyjne wynagrodzenie nie jest w stanie zatrzymać w firmie pracownika, któremu przeszkadza postawa przełożonego i niełatwe z nim relacje. Mimo że w trudnych ekonomicznie czasach to finanse są głównym motywatorem, ogromny wpływ na zaangażowanie zatrudnionych mają także liderzy. Tymczasem firmy, zatrudniając niewłaściwych, tracą miliony i przegrywają z konkurencją w walce o talenty.

  • 7 pomysłów na pracę dla uzdolnionych kulinarnie [Infografika]
    Szukasz pomysłu na siebie? Masz zamiłowanie do gotowania i lubisz eksperymentować w kuchni? Skorzystaj z naszych podpowiedzi.

  • Dokąd zmierzasz rynku pracy
    Model pracy w ostatnich 20 latach kształtowany był przede wszystkim przez postępującą globalizację i wymóg konkurencyjności. Prowadziło to do stale rosnącego tempa pracy i presji na jej dalszą intensyfikację. Wyznacznikiem wartości pracownika stała się jego efektywność, a model wynagradzania za efekty napędzał pracujących do coraz większego wysiłku. Potem przyszła pandemia, kryzys, ale także zderzenie z mentalnością młodego pokolenia pracowników, dla których praca zawodowa przestała być bezdyskusyjnym priorytetem. Na naszych oczach rynek pracy podlega głębokiej transformacji.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy