Back

Błędy na świadectwie pracy – co zrobić?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2022-09-30

Następstwem rozwiązania umowy o pracę jest wręczenie pracownikowi świadectwa pracy, które powinno być prawidłowo wypełnione. Należy to do obowiązków pracodawcy. Jednak mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy pracownik po otrzymaniu dokumentu zauważy na nim błędy. Co powinien wtedy zrobić? Jak powinien zareagować? Wyjaśniamy!

Świadectwo pracy jest dokumentem, który pracownik otrzymuje od pracodawcy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem umowy o pracę. Informacje na nim zawarte są bardzo ważne. Dokument ten jest wymagany np. podczas rejestracji w urzędzie pracy, ustalania prawa do emerytury, a w razie rozpoczęcia współpracy z kolejnym pracodawcą - do ustalenia wymiaru urlopu wypoczynkowego w nowym miejscu pracy. Dlatego tak ważne jest, aby po odebraniu dokumentu pracownik przeanalizował poprawność danych.

 

Informacje na świadectwie pracy

Na świadectwie pracy powinny znaleźć się informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Pracodawca dodaje również wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę, jeśli takie wystąpiło.

Na żądanie pracownika pracodawca na świadectwie pracy może umieścić także informacje o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.

 

Czytaj także: Zagubione świadectwo pracy

 

Sprostowanie świadectwa pracy  

Pracownik, który zauważył błąd na swoim świadectwie pracy może złożyć wniosek do pracodawcy o jego sprostowanie. Ma na to 14 dni od otrzymania dokumentu. W razie odmowy, pracownikowi przysługuje prawo wystąpienia z żądaniem sprostowania świadectwa pracy do sądu pracy. Termin na złożenie żądania to także 14 dni liczone od odmownej odpowiedzi pracodawcy. Jeśli pracodawca nie reaguje na złożony wniosek, pracownik również zgłasza swoje żądanie sprostowania do sądu pracy.

O negatywnym rozpatrzeniu wniosku o sprostowanie świadectwa pracy pracodawca zawiadamia w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania. W razie uwzględnienia wniosku, nowe świadectwo pracy powinno być wydane w tym samym terminie.

W przypadku drogi sądowej, przy uwzględnieniu przez sąd pracy powództwa pracownika o sprostowanie świadectwa pracy, pracodawca wydaje pracownikowi nowe świadectwo pracy, w ciągu 7 dni od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu w tej sprawie.

 

Szczegółowych informacji w zakresie świadectwa pracy udziela Państwowa Inspekcja Pracy.

 

Justyna Bilicz (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, art. 97.

Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy, § 7.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Na jakie świadczenia może liczyć ojciec opiekujący się dzieckiem?
    Ojcowie również mają prawo do płatnego zasiłku macierzyńskiego i rodzicielskiego z ZUS. Sprawdź, jakimi uprawnieniami ojcowie muszą podzielić się z matką, a które przysługują wyłącznie ojcom.

  • Czy kobieta w ciąży może wycofać wypowiedzenie umowy o pracę?
    Kodeks pracy przewiduje szczególną ochronę zatrudnienia kobiet w ciąży. Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę takiej pracownicy, a w niektórych przypadkach umowa, która uległaby rozwiązaniu w okresie ciąży, zostaje przedłużona do dnia porodu. Co w przypadku, jeśli to pracownica składa wypowiedzenie? Wyjaśniamy, czy ma prawo je wycofać z powodu ciąży i w jakich przypadkach.

  • Równoważny system czasu pracy - zasady
    System równoważnego czasu pracy jest jedną z elastycznych form normowania czasu pracy. Na czym polega i jakie są jego ograniczenia? Sprawdź!

  • Roboty publiczne a limit umów o pracę na czas określony
    Czy umowa o pracę, którą podpisują bezrobotni w ramach robót publicznych wlicza się do limitu 3 umów (33 miesięcy) na czas określony, wymienionych w Kodeksie pracy? Podpowiadamy.

  • Czy premia wlicza się do minimalnego wynagrodzenia?
    Płaca minimalna to ustalone najniższe wynagrodzenie, jakie pracodawca musi wypłacić pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę. Wynagrodzenie poniżej płacy minimalnej jest naruszeniem praw pracowniczych. Czy pracodawca może uzupełniać wynagrodzenie za pracę, premią do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę? Odpowiadamy.

  • Okazjonalna praca zdalna – czy pracodawca powinien pokryć koszty poniesione przez pracownika?
    Zgodnie z art. 67(33) § 1 Kodeksu pracy, każdy pracownik ma prawo zawnioskować do pracodawcy o okazjonalne wykonywanie pracy zdalnej poza stałym miejscem wykonywania swoich obowiązków. Co z kosztami poniesionymi przez pracownika podczas wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej? Czy pracodawca ma obowiązek je pokryć? Wyjaśniamy.

  • Uprawnienia osób niepełnosprawnych – jakie rodzaje zwolnień od pracy Ci przysługują?
    Jeśli masz orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, masz prawo do zwolnienia od pracy w celu uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym oraz w celu wykonania specjalistycznych badań. Sprawdź, co powinieneś przygotować.

  • Praca w godzinach nadliczbowych – kto nie musi jej wykonywać?
    Praca w nadgodzinach jest dopuszczalna w razie konieczności prowadzenia akcji ratowniczej, usuwania skutków awarii oraz w związku ze szczególnymi potrzebami pracodawcy. Kto nie może wykonywać pracy w godzinach nadliczbowych? Kto musi wyrazić na nią zgodę? Odpowiadamy.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy