Back

Zaangażowanie pracowników. Jak oceniają je Polacy?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2024-10-09

Zaangażowanie pracowników jest jednym z kluczowych elementów wpływających na kondycję firmy. Z badania Enpulse i Nais wynika, że większość z nas jest zaangażowana w wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Jak pod tym względem wypadają Polacy na tle innych krajów Europy? Jakie inne wnioski wynikają z badania „Zaangażowanie i benefity 2024”? Odpowiedź poniżej.

Połowa (50%) rodzimych pracowników ocenia swoje zaangażowanie na 5, 33% na 4, a ocenę niedostateczną z tego „przedmiotu” wystawia sobie jedynie 7% ankietowanych. Oznacza to, że polscy pracownicy są zaangażowani ponad średnią europejską – według danych zebranych przez Instytut Gallupa w Europie odsetek zaangażowanych pracowników wynosi jedynie 13 proc.

Wysoki odsetek w pełni zaangażowanych pracowników cieszy, warto jednak pamiętać, że takie osoby są bardziej narażone na wypalenie zawodowe. Jeżeli całą swoją energię wkładamy w jedno miejsce, to niestety z czasem przychodzi skrajne wyczerpanie. To trochę jak z procesorem – nawet najlepszy może się przegrzać. Dlatego tak ważne jest, by nieustannie monitorować zaangażowanie swoich pracowników i w porę reagować na niepokojące sygnały – mówi Magda Pietkiewicz, ekspert rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników. – Co istotne, nasze badania pokazują, że niezależnie od stopnia zaangażowania, pracownicy wciąż postrzegają je jako istotny element swojej pracy. To pozytywny trend. Gdy zatrudnieni odbierają swoją pracę i relacje w zespole jako wartościowe, odczuwają większą satysfakcję na co dzień i doświadczają mniej negatywnych emocji, a to przekłada się na ich ogólny dobrostan – dodaje ekspertka.

 

Czytaj także: Rynek pracy w Polsce. Prognoza na ostatni kwartał

 

Brak odpowiedniej komunikacji

Nieco ponad połowa uczestników badania (52%) przyznała, że ich firma wspiera aktywności budujące zaangażowanie, a co piąty (21%) zadeklarował, że jego organizacja nie robi nic w tym zakresie. Co ciekawe, co czwarty ankietowany przyznał, że nie jest pewny, czy jego przedsiębiorstwo wspiera takie działania (21%) lub nie posiadał odpowiednich informacji na ten temat (4%).

Zaangażowanie pracowników jest kluczowym elementem sukcesu każdej organizacji. Przekłada się na wyższą efektywność oraz mniejszą rotację pracowników, co w dłuższej perspektywie wpływa pozytywnie na wyniki finansowe i zwiększa konkurencyjność firmy na rynku. Problemem jest to, że wiele firm tego nie dostrzega i cały czas nie pracuje świadomie z zaangażowaniem, co niestety może przynieść więcej szkód niż korzyści – podkreśla Magda Pietkiewicz. – Kolejnym często popełnianym przez pracodawców błędem jest brak odpowiedniej komunikacji tego, jak wspierają zaangażowanie swoich pracowników. Jeżeli nie informujemy o takich działaniach jest ryzyko, że skorzysta z nich mniejszy odsetek osób zatrudnionych, a to z kolei przełoży się na gorsze efekty naszych inicjatyw. Dodatkowo, informowanie o takich inicjatywach to ważny element employer brandingu – zarówno tego wewnętrznego, jak i zewnętrznego – dodaje ekspertka.

 

Świadczenia pozapłacowe

Benefity pozapłacowe to ważny element budowania zaangażowania pracowników – z tym stwierdzeniem zgodziło się 56% ankietowanych. Odmiennego zdania był co czwarty respondent (26%). Z badania Enpulse i Nais wynika również, że takie świadczenia oferuje swoim pracownikom duża część polskich przedsiębiorców.

Warto podkreślić, że nieco ponad połowa (56%) respondentów przyznaje, że może liczyć na świadczenia finansowe, a 76% zadeklarowało, że ich firma zapewnia im benefity pozapłacowe. Wynika z tego, że pracodawcy częściej oferują swoim pracownikom benefity pozapłacowe niż te pieniężne. To tak naprawdę pozytywna rozbieżność, która świadczy o tym, że przedsiębiorcy zaczęli dostrzegać, jak wartościowe może się okazać oferowanie pracownikom benefitów, takich jak prywatna opieka medyczna, karty na lunch czy ubezpieczenie na życie. Świadczenia pozapłacowe pomagają bowiem podtrzymać motywację i budują pozytywny wizerunek pracodawcy. Istotne jednak, by odpowiadały na potrzeby pracowników – mówi Tomasz Józefacki, założyciel modułowej platformy do doceniania i nagradzania pracowników Nais.

 

Czytaj także: Jaki wpływ mają nowoczesne technologie na zatrudnianie młodych?

 

Pracownicy wiedzą, czego im brakuje

Większość badanych (56%) zadeklarowała, że benefity pozapłacowe oferowane w ich firmie są odpowiednio dopasowane i spełniają ich oczekiwania. Niemal 25% respondentów wystawiło swojej organizacji negatywną ocenę w tym zakresie. Podobny odsetek (23%) ankietowanych nie miał zdania na ten temat.

Warto dodać, że niemal połowa badanych proszonych o podanie świadczeń pozapłacowych jakich oczekiwaliby od swojego pracodawcy wskazywała konkretne benefity. Oznacza to, że pracownicy doskonale wiedzą, czego im brakuje. To cenna informacja dla pracodawców, którzy powinni pamiętać, że źle dopasowane benefity mogą przekładać się na obniżenie poczucia sprawczości, motywacji do działania. Benefity, z których nikt nie korzysta, to także zbędny wydatek i dodatkowy koszt dla organizacji – podkreśla Tomasz Józefacki. – Wraz ze wzrostem oczekiwań dotyczących personalizacji benefitów, firmy muszą dostosowywać swoje oferty do indywidualnych potrzeb pracowników, aby skutecznie zwiększać ich zaangażowanie – dodaje.

 

Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii

 

Źródło:

Źródło: Enpulse.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Dlaczego cudzoziemcy wybierają Polskę na miejsce do życia i pracy?
    Polska, jako kraj o dynamicznie rozwijającej się gospodarce, staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem dla cudzoziemców poszukujących nowych możliwości życiowych i zawodowych. Na decyzję o osiedleniu się w RP wpływa wiele czynników, takich jak sytuacja gospodarcza, atrakcyjny rynek pracy, jakość życia oraz rosnąca otwartość społeczeństwa na osoby z zagranicy.

  • Sztuczna inteligencja a rynek pracy
    Żyjemy w czasach, w których wykorzystanie sztucznej inteligencji nie należy już wyłącznie do sfery fantastyki. Można wręcz stwierdzić, że świat trzeciej dekady XXI wieku stanął u progu kolejnej rewolucji technologicznej. Jak może ona wpłynąć na rynek pracy?

  • Co jest ważne na rynku pracy dla pracowników z pokolenia Z?
    Osoby z pokolenia Z mają nieco inne spojrzenie na rynek pracy niż ich rodzice czy starsi koledzy. Jest to nie lada wyzwanie dla pracodawców, którzy muszą dostosować swoje miejsca pracy do potrzeb zetek. Na co liczą młodzi ludzie, którzy obecnie szukają zatrudnienia? Jakie są ich priorytety na rynku pracy? Na co powinni zwrócić uwagę pracodawcy? Oto kilka cennych porad.

  • Rynek pracy – perspektywy na 2025 r.
    Jak w najbliższych miesiącach będzie wyglądał polski rynek pracy pod względem rekrutacji? Na to pytanie starają się odpowiedzieć twórcy raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”. Przedstawiamy wybrane dane z tej publikacji, które ilustrują nastroje polskich pracodawców.

  • Jak hobby pomaga w karierze zawodowej?
    Na pierwszy rzut oka, wydawać się może, że hobby przeszkadza w pracy, bo odciąga uwagę od codziennych obowiązków. Tymczasem jest zupełnie odwrotnie. Ludzie bez pasji słabiej pracują.

  • Pozytywna i stabilna sytuacja na polskim rynku pracy
    Sytuacja na polskim rynku pracy wydaje się być stabilna i daje powody do optymizmu. Na co powinni zwracać uwagę pracodawcy, by było lepiej i poziom satysfakcji pracowników się zwiększał? Poniżej kilka sugestii.

  • Najlepsze Miejsca Pracy w 2024 r.
    91% pracowników 25 Najlepszych Miejsc Pracy na świecie potwierdza, że kierownictwo ich firm przestrzega zasad etyki i uczciwości, 90% jest dumnych z tego, co robi i nie mniej, bo 91%, ma powody do dumy z miejsca, w którym pracuje. Te dane pokazują, jak pozytywne i silne mogą być relacje w dobrze funkcjonującej, stabilnej firmie. Great Place To Work promuje organizacje, które są w tych staraniach konsekwentne. W efekcie najlepsi, aby zachować miejsce na liście, muszą starać się być… jeszcze lepsi. Przedstawiamy wyniki konkursu Great Place To Work 2024.

  • Pokolenie Z a rynek pracy
    Pokolenie Z (zet) to pokolenie urodzonych po 1995 roku. Są to pierwsi ludzie dorastający w scyfryzowanym społeczeństwie. Osoby z pokolenia Z od kilku lat wkraczają na rynek pracy. Na ich temat krąży wiele negatywnych opinii. Na szczęście są to najczęściej łatki i mity, które mają niewiele wspólnego z rzeczywistością. Jakimi pracownikami są osoby z pokolenia Z? Jakie wartości wnoszą na rynek pracy? Zapraszamy do lektury.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy