Pracownicy chcą pomagać
Idealny pracodawca to taki, który zna i zaspokaja potrzeby pracowników. Chodzi zarówno o te dotyczące atmosfery w pracy czy przysługujących benefitów, jak również angażowania w aktywności na rzecz środowiska i lokalnej społeczności.
Z raportu „Cztery osobowości – jeden rynek pracy” opracowanego przez Antal i Sodexo wynika bowiem, że niemal 70 proc. zatrudnionych chciałoby uczestniczyć w akcjach społecznych i charytatywnych inicjowanych przez firmę.
Z punktu widzenia psychologii ewolucyjnej pomaganie innym ludziom jest nieodłączną potrzebą każdego człowieka. Buduje nowe pokłady życiowej energii i daje poczucie spełnienia. Badania naukowców z Uniwersytetu w Southampton w Wielkiej Brytanii potwierdziły, że angażowanie się w działalność dobroczynną jest korzystne dla zdrowia psychicznego człowieka – niezależnie od jego statusu społecznego, stanu cywilnego, zdrowia czy wykształcenia.[1]
Energia z pomagania
Pracodawcy dostrzegają, że włączanie pracowników w prowadzone przez firmę działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu spotyka się z ich pozytywnym odbiorem, dlatego starają się zapewniać zatrudnionym możliwość realizacji w tym obszarze. Potwierdzają to wyniki badania „Wszyscy jesteśmy Mikołajami” zrealizowanego przez Kantar Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services, które pokazuje, że aż 90 proc. firm zaprasza pracowników do udziału w akcjach charytatywnych, a oni z kolei coraz chętniej angażują się w tego rodzaju przedsięwzięcia.
Zespoły HR, poza polityką wynagrodzeń finansowych, świadczeniami motywacyjnymi i rozwojowymi, stawiają na tworzenie pozytywnych emocji związanych z pracą i daną organizacją. Wszelkiego rodzaju akcje charytatywne i działania wspierające lokalną społeczność doskonale realizują te cele. Zaangażowanie pracowników w akcje charytatywne buduje pozytywne relacje między nimi, a tym samym zwiększa w firmie poziom kapitału społecznego i podnosi jej rynkową wartość. Jest też skutecznym narzędziem employer brandingu: wpływa na przywiązanie zatrudnionych do firmy, a także czyni ją bardziej atrakcyjną w oczach przyszłych pracowników.
Monika Sielicka-Hamala, Dyrektor Działu Zarządzania Zasobami Ludzkimi Sodexo Benefits and Rewards Services Polska
Raport „Cztery osobowości – jeden rynek pracy” prezentuje konkretne potrzeby pracowników, które dla zespołów HR stanowią podpowiedź, w jaki sposób budować politykę firmy, aby odpowiadała ona na realne oczekiwania pracowników. To także swoisty drogowskaz pozwalający wyróżnić ofertę pracy na mapie Polski.
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

Jak stworzyć CV, które pomoże w znalezieniu wymarzonej pracy? Współczesny rynek pracy jest niezwykle konkurencyjny, dlatego stworzenie wyróżniającego się CV to pierwszy krok do zdobycia wymarzonej posady. Dobrze przygotowany życiorys nie tylko przyciąga uwagę rekrutera lub przyszłego pracodawcy, ale też pozwala zaprezentować się jako kandydat świadomy swoich mocnych stron i celów zawodowych. Jak więc napisać CV, które nie zginie w tłumie? W poniższym artykule podpowiadamy.

Dlaczego warto stawiać na zaufanie pracowników? Częstym sposobem na rozwiązywanie problemów w firmach i działanie w czasie kryzysów jest redukcja etatów. Czy jest to słuszne podejście? Zachęcamy do lektury poniższych opracowań, które rzucają ciekawe światło na tę kwestię.

Pilotaż skróconego czasu pracy w Polsce Polska dołącza do grona państw badających wpływ skróconego wymiaru czasu pracy. Jego testowanie rozpocznie się 1 stycznia 2026 r. i potrwa do końca 2026 roku. Już w sierpniu 2025 r. ruszają nabory wniosków do programu. Co o nim wiemy?

Motywacja, mikro-zmiany i rozwój zespołu W świecie krótkich deadline’ów, rosnących oczekiwań i nieustannych zmian, motywacja pracowników staje się jednym z kluczowych czynników sukcesu każdej organizacji. Ale czy da się ją zbudować w sposób trwały, bez ciągłego sięgania po zewnętrzne motywatory, jak premie, benefity czy akcje integracyjne? Coraz więcej badań i doświadczeń z obszaru HR pokazuje, że skuteczna motywacja to nie wielkie hasła, ale mikro-zmiany, codzienna uważność lidera i psychologia, która działa w rytmie pracy zespołu.

Co napędza rekrutację, a co powoduje redukcję etatów? Dlaczego firmy chcą zatrudniać pracowników? Co skłania przedsiębiorstwa do redukcji etatów? Jakie są przyczyny braku zmian w zatrudnieniu? Na te pytania stara się odpowiedzieć opublikowana niedawno analiza przygotowana przez ManpowerGroup.

Uczenie się celowe – klucz do rozwoju zawodowego Współczesny rynek pracy zmienia się niezwykle dynamicznie. Automatyzacja, rozwój nowych technologii, zanik tradycyjnych zawodów oraz rosnące znaczenie kompetencji miękkich sprawiają, że ciągłe uczenie się staje się nie tyle opcją, co koniecznością. W tym kontekście coraz większe znaczenie ma uczenie się celowe – świadomy, zaplanowany proces zdobywania wiedzy i umiejętności, który służy konkretnym celom zawodowym.

Co wpływa na zaangażowanie w pracę pracowników z pokolenia Z Czego od pracodawcy oczekują młodzi pracownicy? Co wpływa na ich zaangażowanie i satysfakcję z pracy? Oto ciekawe wnioski płynące z badania „Work War Z”. Zachęcamy do lektury.

Przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej – klucz do sukcesu zawodowego Rozmowa kwalifikacyjna to jeden z najważniejszych etapów procesu rekrutacyjnego. Właściwe przygotowanie może znacząco zwiększyć szanse na pozytywny rezultat i uzyskanie pracy. Proces ten warto potraktować strategicznie, dzieląc go na kilka etapów.