Pokolenie Z a rynek pracy
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2024-11-20
Pokolenie Z (zet) to pokolenie urodzonych po 1995 roku. Są to pierwsi ludzie dorastający w scyfryzowanym społeczeństwie. Osoby z pokolenia Z od kilku lat wkraczają na rynek pracy. Na ich temat krąży wiele negatywnych opinii. Na szczęście są to najczęściej łatki i mity, które mają niewiele wspólnego z rzeczywistością. Jakimi pracownikami są osoby z pokolenia Z? Jakie wartości wnoszą na rynek pracy? Zapraszamy do lektury.
Mogłoby się wydawać, że firmy z rezerwą podchodzą do pokolenia zet – w końcu o jego przedstawicielach krąży wiele mitów. Na szczęście jest inaczej. Coraz więcej pracodawców wkłada opowieści o zetkach między bajki, i decyduje się dopasować do wymagań jakie stawiają przedstawiciele tego pokolenia. Dlaczego? Z jednej strony, dziś, w dobie najniższego od 30 lat bezrobocia, które według GUS wyniosło we wrześniu 2024 r. 5 proc., każda para rąk jest na wagę złota. Z drugiej – tej ważniejszej – pracodawcy coraz częściej widzą w zetkach potencjał: innowacyjność i świeżość, które mogą stanowić o ich przewadze konkurencyjnej.
– O młodym pokoleniu mówi się wiele: „ciągle na telefonie”, „tylko work-life balance im w głowie”, „roszczeniowi”. Tymczasem za tymi etykietami kryją się wartości, które niosą ogromny potencjał i mogą przesądzić o konkurencyjności niejednej firmy. Technologiczne obycie młodych to nic innego jak kompetencje cyfrowe. Dążenie do równowagi między pracą a życiem osobistym to nic innego jak troska o swoje zdrowie i dobrostan – elementy, które przekładają się na produktywność i efektywność pracownika. Z kolei rzekoma „roszczeniowość” to często po prostu asertywność zmieniająca rynek pracy na lepsze – odważne wyrażanie swoich potrzeb, które de facto od tego, czego do tej pory oczekiwali, najczęściej po cichu, przedstawiciele innych pokoleń – mówi Magda Pietkiewicz, ekspertka rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse.
Różnorodność pokoleniowa to atut
Pokolenie Z to generacja, która różni się od poprzednich swoimi podejściem do czasu wolnego, życia prywatnego i pracy. Coraz więcej firm zauważa te różnice oraz potencjał, który się za nimi kryje, i zaczyna dostosowywać się do oczekiwań młodych pracowników. Co to oznacza w praktyce? By oswoić przedstawicieli pokolenia zet firmy muszą postawić na elastyczność, otwartość i komunikatywność. Dzięki temu zetka z „roszczeniowego” pracownika, stanie się tym wartościowym.
– Kluczem do otwarcia się na zetki jest zrozumienie, że różnorodność pokoleniowa to atut. Pozwala korzystać zarówno z dynamiczności charakterystycznej dla młodości, jak i mądrości wynikającej z lat doświadczeń. Współpraca obu stron sprzyja efektywności i innowacyjności. Według badań firmy Deloitte zróżnicowane zespoły, w tym te, wielopokoleniowe, osiągają nawet o 80 proc. lepsze wyniki niż zespoły, w których brakuje jakiejkolwiek różnorodności – mówi Magda Pietkiewicz. – Na przestrzeni lat każde pokolenie wprowadzało na rynek pracy własne, unikalne wartości i podejście, wynikające z odmiennych doświadczeń życiowych. Aby w pełni wykorzystać potencjał wynikający z tej różnorodności, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy muszą być gotowi na transparentną komunikację – dodaje ekspertka i podkreśla - Ważnym krokiem w budowaniu tego międzypokoleniowego mostu mogą stanowić wyniki badania „Work War Z”. To projekt, który łączy dwa pozornie odmienne światy, pomagając młodym i pracodawcom działać wspólnie i wzajemnie się inspirować.
Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii
Źródło:
Enpulse.
Zobacz podobne artykuły:
Praca a zdrowie psychiczne Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia, zdrowie psychiczne to „dobrostan, w którym jednostka uświadamia sobie własne możliwości, potrafi radzić sobie z normalnymi stresami życiowymi, może produktywnie pracować i jest w stanie wnieść wkład do swojej społeczności”. Na zdrowie psychiczne wpływa wszystko to, co wywołuje w nas emocje – życie prywatne, relacje z ludźmi, sytuacja ekonomiczna na świecie i wiele więcej. Wśród tych elementów, szczególnie ważna jest praca.
Usługi i instrumenty rynku pracy [INFOGRAFIKA] Zadaniem urzędów pracy jest wspieranie osób bezrobotnych w powrocie na rynek pracy. Służą temu usługi rynku pracy i instrumenty rynku pracy. Co się kryje pod tymi pojęciami? Odpowiedź znajduje się w poniższej infografice.
Zaangażowanie pracowników. Jak oceniają je Polacy? Zaangażowanie pracowników jest jednym z kluczowych elementów wpływających na kondycję firmy. Z badania Enpulse i Nais wynika, że większość z nas jest zaangażowana w wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Jak pod tym względem wypadają Polacy na tle innych krajów Europy? Jakie inne wnioski wynikają z badania „Zaangażowanie i benefity 2024”? Odpowiedź poniżej.
Rynek pracy a zdrowie psychiczne. Wyzwania i rozwiązania Praca jest jedynym z kluczowych elementów życia człowieka, wpływającym na jego poczucie wartości, stabilność finansową oraz relacje społeczne. Jednak gdy warunki pracy są niekorzystne, mogą stać się źródłem poważnych problemów psychicznych. Długotrwały stres, nadmierne obciążenie obowiązkami, brak wsparcia ze strony przełożonych oraz niepewność zatrudnienia, to jedne z czynników, które mogą prowadzić do zaburzeń, takich jak depresja, lęki czy wypalenie zawodowe.
Rynek pracy w Polsce. Prognoza na ostatni kwartał Rynek pracy zmienia się dynamicznie. Na szczęście prognozy, przynajmniej te dotyczące najbliższych miesięcy, są raczej optymistyczne i pracodawcy będą zdecydowanie częściej rekrutować niż zwalniać. Które branże mają największy apetyt na zatrudnianie? Kto planuje zwiększenie ilości pracowników? W którym regionie Polski panuje największy optymizm rekrutacyjny? Odpowiadamy na podstawie raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”.
Dorabianie do etatu [RAPORT] Dla wielu Polaków koniec dnia w pracy nie oznacza wypoczynku, a rozpoczęcie drugiego zarobkowego zajęcia. Jakie są powody dorabiania do etatu i które pokolenie robi to najczęściej? Odpowiedzi przynosi raport przygotowany przez Aplikuj.pl.
Różne pokolenia na polskim rynku pracy Polski rynek pracy tworzą obecnie aż cztery pokolenia: Baby Boomers, którzy debiutowali na rynku pracy w latach 80. XX wieku oraz przedstawiciele kolejnych pokoleń: X, Y i Z. Czy taka wielopokoleniowa mieszanka może pozytywnie wpłynąć na rozwój firmy?
Czym jest Barometr zawodów? [INFOGRAFIKA] Jak zmieni się zapotrzebowanie na pracowników w danym zawodzie w nadchodzącym roku? Jak będzie kształtować się relacja między dostępną siłą roboczą a zapotrzebowaniem na pracowników w danym zawodzie? Zmiany na rynku pracy są zawsze wielką niewiadomą, ale dzięki corocznemu badaniu „Barometr zawodów”, można je przewidywać i odpowiednio wcześnie reagować.