Back

Pokolenie Z a pierwsze dni w pracy

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2025-05-21

Onboarding, czyli proces wdrażania do firmy nowego pracownika, to coś więcej niż tylko zapoznanie się z firmą i obowiązkami. Jak na pierwsze dni w nowej pracy patrzą młodzi ludzie (pokolenie Z)? Odpowiadamy.

Najważniejszym elementem procesu wdrażania do firmy nowego pracownika według największej części uczestników badania Work War Z są szkolenia wprowadzające i zdobycie niezbędnych umiejętności – taką odpowiedź zaznaczyło 25%. Co piąty ankietowany wskazał na otrzymanie wsparcia od przełożonego i zespołu oraz jasność w kwestii oczekiwań i zadań na danym stanowisku (odpowiednio 19% wskazań). Podobny odsetek wybrał zapoznanie się z obowiązkami i zakresem pracy (18%). Najmniej badanych za najważniejsze podczas onboardingu wybrało zapewnienie odpowiednich narzędzi do pracy (2%) oraz zrozumienie kultury organizacyjnej firmy (2%).

 

–  Zetki oczekują onboardingu, który będzie konkretny, przemyślany i ludzki. Ten okres traktują jako test tego, czy trafili do właściwego miejsca. Liczą, że w ciągu pierwszych tygodni od rozpoczęcia pracy zdobędą know-how potrzebny do samodzielnego działania, a później wsparcie w wykonywaniu obowiązków służbowych. Na uwagę zasługuje fakt, że na przekór korporacyjnym procedurom dla zetek mniej istotne jest otrzymanie komputera czy służbowego telefonu już w pierwszym dniu, podobnie jak poznanie misji, wizji i wartości firmy. To cenne informacje, które pokazują, że dla młodych ludzi liczą się konkrety – podkreśla Magda Pietkiewicz.

 

Kluczowa jest czytelna komunikacja

 

Z badania Work War Z wynika, że pokolenie Z oczekuje od przełożonych przede wszystkim konkretnej i rzeczowej komunikacji (33% wskazań). Jedna czwarta liczy na bezpośredniość i szczerość, natomiast co piąty preferuje przyjazną i wspierającą komunikację. Najmniej zetek wskazało, że preferuje formalny styl komunikacji (2% wskazań).

 

– Styl komunikacji ma dziś ogromne znaczenie, zwłaszcza w kontaktach z młodymi pracownikami. Dla zetek liczy się przejrzystość i autentyczność - chcą za to wiedzieć, co mają robić, jakie są wobec nich oczekiwania i jak mogą się rozwijać. Gdy te warunki są spełnione, potrafią się odwdzięczyć – zaangażowaniem, lojalnością i świeżym spojrzeniem, które wnosi nową energię do organizacji – mówi Magda Pietkiewicz. – Dobrą wiadomością jest to, że 66% młodych pracowników deklaruje, że ich pracodawca komunikuje się w sposób jasny i zrozumiały. Z drugiej strony, co piąta osoba twierdzi, że organizacja nie radzi sobie z klarownym przekazem. To pokazuje, że część pracodawców ma jeszcze do odrobienia warsztaty z komunikacji – dodaje.

 

Czerpać z doświadczenia innych

 

Najwięcej zetek wskazuje, że chciałoby pracować w zespole który wzajemnie się wspiera, motywuje do działania i wspólnie rozwiązuje problemy (30% wskazań). Nieco mniej ankietowanych zwraca uwagę, że liczy się dla nich, by ich współpracownicy byli otwarci na poglądy innych (26%), a co dziesiąty podkreślił, że w pracy zespołowej ważna jest dla nich kultura wzajemnego zaufania i poczucia odpowiedzialności za wspólne projekty.

 

 

– Warto dodać, że zetkom nie przeszkadza praca w zespołach wielopokoleniowych. Wręcz przeciwnie. Niemal 75% ankietowanych przyznało, że czuje się komfortowo pracując w zespole z osobami około 5 lat starszymi od nich, a co piąty przyznał, że nie ma to dla niego znaczenia. Jedynie 3% badanych przyznało, że odczuwa dyskomfort związany z pracą w zespołach wielopokoleniowych. Takie dane potwierdzają, że większość młodych pracowników ceni doświadczenie starszych kolegów. Chcą się od nich uczyć, czuć się częścią grupy i mieć poczucie, że mogą liczyć na ich wsparcie – zaznacza Magda Pietkiewicz.

 

Dobra robota!

 

Onboarding to moment, w którym młodzi pracownicy chcą poczuć się zauważeni. Nawet jeśli dopiero zaczynają swoją zawodową drogę, potrzebują sygnału, że ich obecność ma znaczenie. Z badania Work War Z wynika, że uznanie i docenianie to jeden z najważniejszych elementów wpływających na motywację przedstawicieli pokolenia Z – tak wskazało 23% respondentów.

 

To, jak firma wprowadza nowego pracownika do zespołu, ma realny wpływ na jego dalsze zaangażowanie i lojalność. Pierwsze dni to moment, w którym łatwo poczuć się niepewnie – dlatego każde okazanie wsparcia, docenienie starań czy nawet zwykłe „dobra robota” mają ogromne znaczenie. To właśnie wtedy zaczyna się kształtować poczucie przynależności i sensu – mówi Magda Pietkiewicz. – Pracodawcy powinni pamiętać, że onboarding to nie tylko logistyka, to pierwsze ważne doświadczenie kultury organizacyjnej. Jeśli pokażemy, że za firmową nazwą kryją się wartości, wsparcie i możliwości – zwiększamy szansę, że nowy pracownik zwiąże się z nami na dłużej – dodaje.

 

 

Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii.

 

Badanie „Work War Z” odbyło się między 21.10.2024 a 31.01.2025. Zrealizowane zostało przy wykorzystaniu kwestionariusza CAWI z pytaniami wielokrotnego wyboru, skalą Likerta i jednym pytaniem otwartym. Rekrutacja respondentów odbywała się przez uczelnie wyższe, środowisko biznesowe i media społecznościowe. Łącznie w badaniu udział wzięło ponad 12 tysięcy przedstawicieli pokolenia Z.

 

Źródło:

Enpulse

 

 

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Naukowcy w potrzebie – nowa propozycja NAWA
    Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej (NAWA) została powołana m.in. w celu umiędzynarodowienia polskiej nauki i wzmocnienia w jej ramach współpracy międzynarodowej. Niedawno agencja ogłosiła nowy program – Naukowcy w potrzebie. Na czym polega i do kogo jest skierowany?

  • Czterodniowy tydzień pracy – czy to realne?
    Wraz z nastaniem nowego roku wielu z nas sięga po kalendarz i wertuje karty w poszukiwaniu potencjalnych długich weekendów. A co jeśli już niedługo będzie nam przysługiwać prawo do trzech dni wolnych w tygodniu?

  • Priorytety zawodowe młodych pracowników
    Każdy pracownik ma swoją listę priorytetów zawodowych. Dla jednych najlepszym środkiem motywującym są pieniądze. Dla innych jest to rozwój zawodowy, a jeszcze inni wskażą np. równowagę między pracą a życiem osobistym. Jak na priorytety zawodowe zapatrują się młodzi pracownicy? Czy dla osób z pokolenia Z najważniejsze jest wynagrodzenie, czy może coś innego, np. możliwość pracy zdalnej? Czy zetki są idealistami, czy twardo stąpają po ziemi? Odpowiedzi na te pytania przynosi badanie „Work War Z”. Oto najważniejsze wnioski.

  • Praca a benefity. Jak pracodawcy przyciągają pracowników?
    Niedobór kandydatów na rynku i rywalizacja o specjalistów sprawiają, że pracodawcy na różne sposoby pragną przyciągnąć wykwalifikowanych pracowników do siebie. W ogłoszeniach o pracy często napotyka się na wzmianki o różnego rodzaju dodatkowych korzyściach, niekoniecznie materialnych. Jakie benefity stają się powszechne, a jakich poszukują pracownicy w miejscu pracy?

  • Szkolenia przyszłości
    Szkolenie się, czyli rozwijanie wiedzy i umiejętności, to niezwykle istotny aspekt kariery zawodowej. Zwłaszcza w tak dynamicznie zmieniających się czasach nowości technologicznych, ze sztuczną inteligencją (AI) na czele. Jak powinny wyglądać innowacyjne szkolenia i czy firmy z sektora usług rozwojowych będą w stanie nadążyć za zmianami?

  • Pokolenie Z – czego oczekuje w miejscu pracy?
    Czego szukają w miejscu pracy osoby z pokolenia Z? Jakie są ich priorytety, a co ma dla nich drugorzędne znaczenie? Na te pytania starają się odpowiedzieć twórcy badania „Work War Z”.

  • Sztuczna inteligencja a rynek pracy. Wyzwania i szanse
    Sztuczna inteligencja to jeden z najważniejszych filarów współczesnej rewolucji technologicznej. Jej dynamiczny rozwój ma bezpośredni wpływ na wiele aspektów życia społecznego, gospodarczego i zawodowego. W szczególności, zmiany te są wyraźnie widoczne na rynku pracy, gdzie AI wprowadza nowe modele zatrudnienia, zmienia wymagania wobec pracowników oraz prowadzi do redefinicji kompetencji niezbędnych do osiągnięcia sukcesu zawodowego. Chociaż technologia ta niesie ze sobą liczne korzyści, stanowi także poważne wyzwanie, zwłaszcza w kontekście przyszłości tradycyjnych zawodów i ról zawodowych.

  • Brak ukończenia szkoły ponadpodstawowej – co dalej?
    Nie każda droga życiowa przebiega zgodnie z utartym schematem – szkoła, studia, praca. Różne sytuacje mogą sprawić, że edukacja na poziomie ponadpodstawowym nie została ukończona, ale to nie oznacza, że przyszłość jest zagrożona. Istnieją kroki, które mogą pomóc w zdobyciu zatrudnienia, rozwoju i osiągnięciu sukcesu. Oto kilka możliwości, które warto rozważyć.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy