Back

O karierze należy myśleć z wyprzedzeniem, cz. 2

Stworzenie planu i postępowanie zgodne z nim pozwala też zmniejszyć frustrację związaną z brakiem zatrudnienia. Jeśli osiągamy poszczególne, małe cele, które prowadzą nas do tego głównego, jakim jest podpisanie umowy o pracę, to mamy poczucie sukcesu - w drugiej części wywiadu Anna Tabisz opowiada o planowaniu, roli portali społecznościowych i tajnikach rozmów kwalifikacyjnych.

Obecnie coraz większą rolę w procesie rekrutacji odgrywają portale społecznościowe dla profesjonalistów. Czy Pani zdaniem warto mieć tam swój profil? Czy ten trend dotyczy wszystkich branż?

Nawet jeśli trend nie dotyczy wszystkich branż, to się może wkrótce zmienić. Poza tym, kto wie, jak potoczy się kariera danej osoby, może za jakiś czas zdecyduje się przebranżowić? Warto założyć sobie taki profil jak najwcześniej i być widocznym. Na biznesowych portalach społecznościowych można znaleźć grupy branżowe, fora. Wzięcie udziału w dyskusji daje okazję do nawiązania kontaktów, poznania nowych osób, które mogą nas poinformować o wakatach w ich firmach.  Z czasem możemy zbierać rekomendacje od kolejnych pracodawców, klientów lub współpracowników. To pozwoli zostać zauważonym przez rekruterów z firm headhunterskich. Oni  szukają kandydatów do pracy właśnie na takich portalach.

Jak najlepiej można przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej? W swojej książce pisze Pani m.in. o roli pracy nad sobą w procesie poszukiwania zatrudnienia…

Poszukiwanie pracy wiąże się zazwyczaj z wewnętrznym pośpiechem, by jak najwięcej zdziałać, by jak najszybciej zdobyć zatrudnienie. Tymczasem z korzyścią można trochę zwolnić i poświęcić czas na refleksję nad sobą. Warto  pomyśleć o różnych, nawet drobnych osiągnięciach, które są dowodem na istnienie w nas wielu pozytywnych cech i umiejętności. Dobrze jest też wypytać znajomych, co o nas sądzą i czym według nich się charakteryzujemy. Rzetelna znajomość siebie zwiększa pewność siebie na rozmowie kwalifikacyjnej, a wcześniej pomaga napisać ciekawy list motywacyjny i interesujący dla pracodawcy życiorys.

Jakie błędy najczęściej popełniamy na rozmowie kwalifikacyjnej?

Błąd, który często widać już na etapie pisania listu motywacyjnego, a który ujawnia się także na rozmowie, to brak umiejętności patrzenia z perspektywy pracodawcy. Przyszłego przełożonego nie interesuje fakt, że my nie mamy pracy, on chce wiedzieć, w jaki sposób rozwiążemy jego problemy lub zwiększymy sprzedaż albo jak przyczynimy się do wzrostu stanu finansowego przedsiębiorstwa.

Częstym błędem u młodych ludzi jest brak spójności tego, co mówią z tym, co jest napisane w ich dokumentach aplikacyjnych. Trzeba pamiętać, że w czasie spotkania rekrutacyjnego musimy obronić każde słowo, które zawarliśmy we wspomnianych dokumentach.  Jeśli ktoś napisze, że jest pracowity, dokładny i rzetelny, to potem wskazane jest, by umiał podać przykłady z życia, gdzie wykorzystał te cechy. Jeśli ktoś wpisał w CV udział w ciekawym szkoleniu, powinien umieć wymienić kilka najważniejszych rzeczy, których się na nim nauczył.

Trudno się dziwić, że osoby, które skopiowały kilka banalnych zdań z Internetu i wkleiły do swoich dokumentów aplikacyjnych, potem mogą nie dać sobie rady na rozmowie kwalifikacyjnej. To, co ładnie brzmiało w Internecie, będzie bowiem nijak się miało do ich doświadczenia zawodowego i życiowego.

Czy należy obawiać się rozmowy kwalifikacyjnej np. przez Skype albo telefon? Czy do takiej rozmowy należy się inaczej przygotować niż do tradycyjnej?

Rozmowa przez telefon jest przez wiele firm traktowana jako pierwszy etap rekrutacji. Jest to wygodne dla obu stron, gdyż oszczędza czas potrzebny kandydatowi na dojazd do biura przedsiębiorstwa i pozwala uzgodnić najważniejsze rzeczy, zanim nastąpi spotkanie.

Warto jednak pamiętać, że gdy dzwoni rekruter i jesteśmy akurat w niekomfortowej sytuacji do rozmowy, możemy zawsze powiedzieć, że prosimy, by zadzwonił w innym czasie.

Skype jest ciekawym narzędziem rekrutacyjnym, stosowanym chociażby wtedy, gdy przełożony znajduje się w innym kraju, a koszty finansowe i czasowe, poświęcone na dojazd, byłyby zbyt wysokie. Jeśli rozmawiamy z domu i używamy kamery, warto zastanowić się, co zobaczy odbiorca. Czy w tle na ścianie zobaczy niestosowny plakat? A może usłyszy psa, którego mamy w mieszkaniu lub remont u sąsiada? Warto zadbać, by warunki rozmowy przez Skype były podobne do warunków spotkania rekrutacyjnego w biurze pracodawcy. 

W jednym ze swoim poradników pisze Pani, że „szukanie pracy to praca na cały etat”. Dlaczego?

Jeśli nie planuje się wysłać tej samej kopii dokumentów do losowych przedsiębiorstw, ale bierze się za to rzetelnie, to poszukiwanie pracy może być głównym zajęciem dnia przez kilka tygodni albo miesięcy. Najpierw warto zacząć od refleksji nad osiągnięciami, cechami i umiejętnościami, następnie trzeba regularnie przeglądać oferty pracy. W międzyczasie warto zaistnieć na biznesowym portalu społecznościowym. Dobrze jest też odwiedzać strony internetowe potencjalnych lub wymarzonych  pracodawców i sprawdzać, czy nie mają wakatów. Gdy znajdzie się ciekawe ogłoszenie, trzeba zrobić indywidualną wersję życiorysu i listu motywacyjnego, a gdy zostanie się zaproszonemu na rozmowę kwalifikacyjną, należy się dobrze do niej przygotować.

Stworzenie planu i postępowanie zgodne z nim pozwala też zmniejszyć frustrację związaną  z brakiem zatrudnienia. Jeśli osiągamy poszczególne, małe cele, które prowadzą nas do tego głównego, jakim jest podpisanie umowy o pracę, to mamy poczucie sukcesu. Jeśli działamy chaotycznie, to ciągle mamy poczucie porażki, że jeszcze nigdzie nie pracujemy.  To demotywuje i zniechęca do dalszych wysiłków.

Nie każdy umie sobie stworzyć taki plan, więc w moim poradniku prezentuję przykładowy zestaw zadań na pierwsze 4 tygodnie poszukiwania pracy. Wierzę, że będzie on pomocny dla bezrobotnych osób i pomoże im odnaleźć motywację,  wiarę w siebie i stanie się dla nich skutecznym narzędziem.

Pierwsza część wywiadu jest dostępna tutaj.

Anna Tabisz - absolwentka Wydziału Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej i podyplomowych studiów reklamy na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez ostatnich 14 lat pracowała na różnych stanowiskach w największych na świecie amerykańskich korporacjach FMCG i IT. Jej pasją jest copywriting i motywowanie innych. Od wielu lat współpracuje z agencjami reklamowymi, przedsiębiorstwami i osobami prywatnymi, kreując teksty, które pomagają im osiągać swoje cele. Jednym z obszarów jej działalności jest tworzenie CV i listów motywacyjnych dla absolwentów i osób z niewielkim doświadczeniem zawodowym. Poradnik Praca dla Absolwenta, który ukazał się nakładem wydawnictwa Złote Myśli jest owocem doświadczeń zebranych w trakcie pomagania osobom poszukującym zatrudnienia. Autorka prowadzi także stronę z poradami, informacjami o targach pracy i ofertami pracy.

Rozmawiała Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Zgłaszanie oferty pracy do urzędu pracy
    Pracodawca, który poszukuje kandydatów do pracy może skorzystać z jednej z usług powiatowych urzędów pracy, jaką jest pośrednictwo pracy. Jak zgłosić ofertę pracy do urzędu? Pobierz nasz poradnik i dowiedz się więcej.

  • Czterodniowy tydzień pracy – czy to realne?
    Wraz z nastaniem nowego roku wielu z nas sięga po kalendarz i wertuje karty w poszukiwaniu potencjalnych długich weekendów. A co jeśli już niedługo będzie nam przysługiwać prawo do trzech dni wolnych w tygodniu?

  • Praca a benefity. Jak pracodawcy przyciągają pracowników?
    Niedobór kandydatów na rynku i rywalizacja o specjalistów sprawiają, że pracodawcy na różne sposoby pragną przyciągnąć wykwalifikowanych pracowników do siebie. W ogłoszeniach o pracy często napotyka się na wzmianki o różnego rodzaju dodatkowych korzyściach, niekoniecznie materialnych. Jakie benefity stają się powszechne, a jakich poszukują pracownicy w miejscu pracy?

  • Kuchnia fusion, czyli nowe smaki w polskich restauracjach dzięki cudzoziemcom
    Kuchnia fusion to jeden z najciekawszych trendów kulinarnych ostatnich lat, który zdobył serca smakoszy na całym świecie, w tym również w Polsce. Polega ona na łączeniu tradycji kulinarnych różnych kultur, tworzeniu nowych smaków i eksperymentowaniu z nieoczywistymi połączeniami. Trend ten zyskał popularność w naszym kraju przede wszystkim dzięki cudzoziemcom, którzy przybyli do Polski z różnych zakątków świata. Wnosząc swoje kulinarne dziedzictwo, zaczęli nadawać polskiej gastronomii świeży, międzynarodowy wymiar.

  • Work-life balance, czyli jak pogodzić pracę z życiem prywatnym?
    Rosnące tempo życia, natężenie obowiązków zawodowych i rosnąca frustracja wśród pracowników sprawiły, że w ostatnich latach w dyskusji na temat rynku pracy coraz częściej słyszymy o zasadzie work-life balance. Jakie są jej założenia i jak można ją wdrożyć?

  • Upał a praca. Co czytamy w przepisach?
    „Uff - jak gorąco!”. Wysokie temperatury w okresie letnim mogą być bardzo uciążliwe dla pracowników, zwłaszcza tych pracujących na zewnątrz. Dlatego przepisy prawa pracy (BHP) nakładają na pracodawców pewne obowiązki, które mają poprawić komfort pracy w czasie upałów. Jakie? O co powinni zadbać pracodawcy, gdy słupek rtęci przekracza dopuszczalne normy bezpieczeństwa i higieny pracy?

  • Sztuczna inteligencja a rynek pracy. Wyzwania i szanse
    Sztuczna inteligencja to jeden z najważniejszych filarów współczesnej rewolucji technologicznej. Jej dynamiczny rozwój ma bezpośredni wpływ na wiele aspektów życia społecznego, gospodarczego i zawodowego. W szczególności, zmiany te są wyraźnie widoczne na rynku pracy, gdzie AI wprowadza nowe modele zatrudnienia, zmienia wymagania wobec pracowników oraz prowadzi do redefinicji kompetencji niezbędnych do osiągnięcia sukcesu zawodowego. Chociaż technologia ta niesie ze sobą liczne korzyści, stanowi także poważne wyzwanie, zwłaszcza w kontekście przyszłości tradycyjnych zawodów i ról zawodowych.

  • Bariery językowe i kulturowe w Polsce oczami cudzoziemców
    Wzrost liczby cudzoziemców przyjeżdżających do Polski w ostatnich latach stał się nieodłącznym elementem procesu globalizacji i integracji europejskiej. Chociaż nasz kraj staje się coraz bardziej otwarty na osoby z różnych kultur, wciąż pozostaje wiele wyzwań związanych z adaptacją obcokrajowców. Wśród tych trudności wyróżniają się dwie główne bariery: językowa oraz kulturowa. Artykuł ten podejmuje temat trudności, jakie napotykają cudzoziemcy w Polsce, analizując zarówno językowe, jak i kulturowe przeszkody, które stają na drodze ich integracji.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy