Jak stworzyć wizerunek dobrego pracodawcy?
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2016-09-07
Firmy zastanawiają się, czemu tak trudno im znaleźć chętnych do pracy. Dlaczego nikt nie chce dla nich pracować? Krótki research w Google i wszystko jasne. „Najgorszy pracodawca, na jakiego trafiłam”, „zero szacunku do pracownika”..., a to dopiero wierzchołek góry lodowej.
Eksperci z agencji pracy Jobs Plus radzą, jak sobie poradzić w takiej sytuacji.
Najpierw znajdź
Pojawia się coraz więcej portali, gdzie kandydaci do pracy albo pracownicy mogą wyrazić swoją opinię na temat firmy. Na niektórych ludzie piszą pod swoim nazwiskiem, na innych – są anonimowi. Pierwszym krokiem niech będzie wpisanie nazwy firmy w Google i odnalezienie wszystkich opinii. Sprawdź, jak duża jest skala twojego problemu.
- Najbardziej zachęcam jednak do tego, by monitorować komentarze na bieżąco. Kiedy uzbiera się ich duża liczba, trudno będzie nam nad nimi zapanować – mówi Aneta Dziadkowiec, HR Manager z agencji pracy Jobs Plus. Nie warto udawać, że problem nie istnieje! Zamiast tego, trzeba jak najszybciej się z nim zmierzyć.
Zrób rachunek sumienia
Znalazłeś jeden z portali, gdzie aż roi się od nieprzyjemnych wpisów. Zapoznaj się z nimi dokładnie i zweryfikuj, czy mają one odzwierciedlenie w rzeczywistości, a może są tylko wytworem hejterów? W wielu przypadkach to konstruktywne głosy i opisy konkretnych sytuacji, które sprawiały, że w firmie nie pracuje się dobrze. Despotyczny szef, stresująca atmosfera czy niskie zarobki – zrób własny rachunek sumienia i odpowiedź na pytanie, czy przypadkiem anonimowy użytkownik nie ma racji.
Zabierz głos
Nigdy nie zostawiaj złych opinii bez odpowiedzi. Konstruktywny dialog może w znacznym stopniu poprawić twoją sytuację, nawet jeśli wydaje się, że jest beznadziejna. Po pierwsze, oznacza, że interesujesz się, jak firmę odbierają inni. Po drugie, że opinie byłych pracowników nie są ci obojętne i nawet, jeśli do tej pory było źle – dążysz do zmiany. Możesz być pewien, że kandydaci do pracy skrupulatnie sprawdzą, co inni mówią o organizacji. Lepiej więc, by zobaczyli, że firma jest skora do dialogu.
Oto kilka zasad, których warto się trzymać, odpisując na negatywne opinie:
- Odpowiadaj indywidualnie na każdy komentarz, nie używaj utartych frazesów.
- Jeśli sytuacja tego wymaga, napisz sprostowanie. W przypadkach spornych zapraszaj do bezpośredniego kontaktu w celu wyjaśnienia sprawy.
- Nie zarzucaj kłamstwa, nie obrażaj.
- Dawaj wyraźnie do zrozumienia, że zależy ci na wszystkich opiniach i że wyciągniesz z nich wnioski. Jeśli potrzeba, nie wahaj się użyć słowa „przepraszam”.
- Udzielaj odpowiedzi na zadawane pytania, np. o szczegóły oferty lub zarobki. Zachęcaj do kontaktu z przedstawicielem firmy, w celu uzyskania konkretniejszych informacji.
- Bądź pozytywny, nastawiony na dialog i chęć pomyślnego rozwiązania każdego sporu.
Pamiętaj, że możesz również poprosić o usunięcie opinii, gdy nie mają one nic wspólnego z prawdą, są krzywdzące lub obraźliwe. W innych przypadkach nawet usunięcie nic nie da – jeśli faktycznie coś jest nie tak w organizacji, musisz liczyć się z tym, że kwestią czasu jest pojawienie się nowych, negatywnych komentarzy.
Najważniejsze jednak będzie, by ze wszystkich opinii wyciągnąć wnioski. Niech będą one podstawą do pozytywnych zmian w firmie. Wsłuchaj się w głos użytkowników, zastanów się, czy mają rację i zrób wszystko, by kolejni pracownicy nie mieli powodów do narzekań na forach internetowych.
Joanna Pieńkowska, Jobs Plus
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

Zdjęcie w CV – konieczność czy zbędna formalność Sporządzenie życiorysu nie jest prostym zadaniem. Współcześni doradcy zawodowi prezentują coraz to nowsze rozwiązania, które mają pomóc wyróżnić nasze dokumenty aplikacyjne w papierowym gąszczu, przez który musi się przedrzeć potencjalny pracodawca. Według ekspertów ważna jest kompozycja CV, kolejność doświadczeń zawodowych a nawet rodzaj czcionki. Ale czy zdjęcie jest niezbędnym elementem CV?

Największe od 9 lat szanse na znalezienie nowej pracy Plany rekrutacyjne polskich pracodawców na okres październik-grudzień przyniosą największe od 9 lat szanse na znalezienie nowej pracy – potwierdza raport „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”.

Tak dobrze na rynku pracy jeszcze nie było Niemal 90% Polaków jest spokojnych o swoje miejsce zatrudnienia, a 6 na 10 oczekuje dalszych podwyżek w nadchodzących miesiącach. Takie nastroje nie powinny dziwić, w warunkach historycznie niskich poziomów bezrobocia i rekordowego popytu na pracowników. Co będzie dalej?

RODO: Kandydaci z nowymi prawami Osoby biorące udział w rekrutacjach mogą liczyć na lepszą niż dotychczas ochronę danych osobowych. 25 maja aplikujący zyskali realny wpływ na to, jak długo pracodawcy będą przetwarzać ich dane osobowe oraz w jakim zakresie.

Testy psychometryczne – skuteczne narzędzie rekrutacji Trendy w rekrutacji nieustannie się zmieniają. CV nie określi temperamentu kandydata, a pierwsze wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej może być mylące. I tu z pomocą przychodzą testy psychometryczne!

Kreatywne CV nie dla każdego W ciągu ostatnich kilku lat kreatywne CV stało się bardzo popularnym sposobem na przykucie uwagi pracodawców. Portale internetowe kuszą użytkowników licznymi wzorami niebanalnych aplikacji, których stworzenie nie zajmuje więcej niż kilkanaście minut. Kolorowe zdjęcia, grafiki, wykresy, diagramy, tabelki – te i wiele innych ciekawych form aplikacji zdaniem poszukujących pracy coraz częściej cieszy oko rekrutera – lecz czy aby na pewno?

Skype – pośrednik w rekrutacji Rozmowa kwalifikacyjna przez Skype - na co zwrócić uwagę, przygotowując się do tej formy rekrutacji.

Masz problem z napisaniem Curriculum Vitae? Fabryka CV pomoże! Jak napisać CV? Bezpłatne stworzenie CV; Bezpłatne tłumaczenie CV; Szablony CV; Fabryka CV