Powrót

Tymczasowy profil zaufany

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2020-06-17

Pojawiło się kolejne udogodnienie dla osób, które potrzebują załatwić sprawy urzędowe przez Internet, ale nie posiadają profilu zaufanego.

Osoby, które z jakichś powodów nie mogą udać się do punktu potwierdzającego, nie mają dostępu do bankowości elektronicznej lub ich banki nie obsługują opcji założenia profilu zaufanego, mają teraz możliwość założenia tymczasowego profilu zaufanego. Aby go potwierdzić, wystarczy rozmowa online z urzędnikiem.

 

Tymczasowy a zwykły profil zaufany

Za pomocą tymczasowego profilu zaufanego można załatwić elektroniczne sprawy urzędowe na takich samych zasadach, jak w przypadku zwykłego profilu zaufanego. Jednak jest on ważny tylko przez okres 3 miesięcy i nie ma możliwości samodzielnego jego  przedłużenia. Wyjątek może stanowić sytuacja, gdy stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 będzie wydłużony. W innym przypadku, gdy tymczasowy profil zaufany straci ważność, należy założyć zwykły profil zaufany.

 

Jakie warunki należy spełnić?

Aby założyć tymczasowy profil zaufany należy:

  • mieć numer PESEL,
  • mieć ważny dowód osobisty lub paszport,
  • mieć pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych.

 

Kogo dotyczą ograniczenia?

Profilu zaufanego nie mogą mieć osoby ubezwłasnowolnione oraz dzieci przed ukończeniem 13. roku życia.

 

Jak przygotować się do złożenia wniosku?

Przed wysłaniem wniosku należy ustalić nazwę użytkownika, która raz wprowadzona, nie będzie mogła być zmodyfikowana. Dodatkowo należy określić hasło, które nie może być krótsze, niż 8 znaków. Przy wnioskowaniu o tymczasowy profil zaufany będą potrzebne dane do kontaktu, czyli adres e-mail oraz numer telefonu komórkowego.

 

Składanie wniosku

Po przygotowaniu wcześniejszych danych można przystąpić do złożenia wniosku o profil tymczasowy. Po wpisaniu loginu i hasła, podaniu swoich podstawowych danych, wnioskodawca ma możliwość wyboru zakresu godzin, w jakim można odbyć rozmowę z urzędnikiem.  Po zatwierdzeniu wprowadzonych danych oraz wpisaniu numeru z sms-a potwierdzającego, wnioskujący otrzyma na maila potwierdzenie założenia konta oraz wysłania wniosku. Numer wniosku przyda się w kolejnym etapie, czyli podczas rozmowy z urzędnikiem.

 

Rozmowa z urzędnikiem

Na kontakt ze strony urzędu trzeba czekać kilka dni. Należy wtedy przygotować:

  • numer wniosku,
  • ważny dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport),
  • urządzenie z dostępem do Internetu z kamerą i mikrofonem (np. telefon, tablet, komputer),
  • aplikację umożliwiająca rozmowę wideo.

Po potwierdzeniu numeru wniosku, urzędnik przesyła link do rozmowy wideo. Następnym etapem będzie potwierdzenie aktualności  i poprawności danych, przedstawienie zasad korzystania z profilu zaufanego oraz okazanie dowodu tożsamości.

Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, tymczasowy profil zaufany zostanie potwierdzony przez urzędnika, a informacja o tym zostanie przesłana na adres mailowy wnioskującego.

 

Justyna Bilicz (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 

Źródło: https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Dlaczego nie każdy przedsiębiorca otrzyma zasiłek dla bezrobotnych?
    Zasiłek dla bezrobotnych to świadczenie przyznawane nie dla wszystkich zarejestrowanych. Jakie warunki musi spełniać przedsiębiorca, żeby otrzymać zasiłek?

  • Sposób rozwiązania umowy a zasiłek dla bezrobotnych
    Od tego, w jaki sposób zostanie rozwiązana Twoja umowa o pracę zależy, kiedy dostaniesz zasiłek dla bezrobotnych. Sprawdź, w jakich sytuacjach zasiłek przyznawany jest od razu po rejestracji, a kiedy trzeba poczekać na wypłatę świadczenia!

  • Odmowa zasiłku
    Przedstawiamy najczęstsze przyczyny odmowy przyznania zasiłku dla bezrobotnych.

  • Okresy wpływające na wysokość zasiłku dla bezrobotnych
    Zastanawiasz się, w jakiej wysokości otrzymasz zasiłek dla bezrobotnych? Odpowiedź uzależniona jest od sumy Twoich okresów uprawniających do zasiłku. Sprawdź, w jakiej wysokości świadczenie otrzymasz!

  • Tarcza antykryzysowa – co każdy pracodawca powinien wiedzieć?
    Którym pracownikom należy się dofinansowanie wynagrodzeń i jakie warunki trzeba spełnić, aby je otrzymać? Czy w czasie pandemii pracodawcy mogą zlecać nadgodziny lub zmieniać system pracy? Czym są świadczenia postojowe? Te pytania zadaje sobie niejeden polski pracodawca. Eksperci firmy ADP Polska postanowili udzielić odpowiedzi na najistotniejsze kwestie nurtujące polskich przedsiębiorców.

  • Tarcza antykryzysowa – najczęściej zadawane pytania
    Część form wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej została przekazana do realizacji powiatowym oraz wojewódzkim urzędom pracy. Oto najczęściej zadawane pytania w ostatnim czasie przez klientów Zielonej Linii.

  • Zmiany w tarczy antykryzysowej. Pytania i odpowiedzi
    Jakie zmiany zaszły w tarczy antykryzysowej, kto jeszcze uzyskał prawo do wsparcia?

  • Równouprawnienie w zatrudnieniu
    Równe traktowanie w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn jest podstawową zasadą stosunku pracy. Jakie przepisy prawa to gwarantują i jak równouprawnienie w zatrudnieniu wygląda w praktyce?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.