Powrót

O odkładaniu na potem, czyli co masz zrobić dzisiaj, zrób dzisiaj…

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2022-02-23

Znasz ten głos w swojej głowie mówiący „zrobię to później”? Masz do zrealizowania jakieś zadanie, ale nagle ogarnia Cię chęć posprzątania na biurku. Przekładasz papiery, układasz długopisy. Potem idziesz zrobić kawę z nadzieją, że za chwilę zrobisz to, co miałeś zrobić, ale myślisz, że w sumie nie jest to aż tak pilne i możesz to zrobić potem. Brzmi znajomo? Oczywiście, że tak! Odkładanie na potem definiuje się pojęciem prokrastynacji. Podpowiadamy, jak sobie radzić w pracy z tym zjawiskiem.

Nazwa prokrastynacja pochodzi od łacińskiego terminu „procrastinatio”, oznaczającego „zwłokę”. Jest to uporczywa tendencja do odkładania wszystkiego na później. O ile odkładanie drobnych spraw nie niesie za sobą poważnych skutków, o tyle w pracy może powodować poważne konsekwencje. Co gorsza, to właśnie te najtrudniejsze zadania najczęściej odkładamy.

 

Kiedy prokrastynacja staje się problemem?

Chociaż zjawisko to jest powszechne i praktycznie każdy się z nim zetknął, to dopiero od niedawna psychologowie zdefiniowali je jako jednostkę chorobową, świadczącą o zaburzeniach osobowości na tle depresyjno-lękowym. Prokrastynacja przejawia się uporczywym poczuciem porażki, a co za tym idzie lękiem przed wykonaniem zadania. Lęk ten ciągle narasta, ponieważ prokrastynator ma świadomość, że dalsze odkładanie zadania może skutkować poważnymi konsekwencjami. Ostatecznie pod wpływem silnego stresu, któremu towarzyszy uczucie bezsilności i frustracja, najczęściej wykona tę czynność, ale jej efekt nie będzie zadawalający. To znowu potęguje stres, więc prokrastynator postanawia już więcej nie odkładać zadań na później, ale przy najbliższej okazji robi to ponownie.

 

Jak z tym walczyć?

Kiedy prokrastynacja jest na tyle uciążliwa, że nie możesz sobie z nią poradzić, warto skontaktować się z psychologiem. Doświadczony specjalista pomoże Ci wdrożyć w życie metody, które będą pomocne w walce z tym zjawiskiem.

Warto jednak próbować systematycznie walczyć z tendencją do odkładnia spraw na potem poprzez pilnowanie kilku zasad:

1. Samoocena – jeśli będziesz usatysfakcjonowany ze zrealizowanych przez siebie zadań, będziesz również zadowolony z samego siebie. Nie bądź przy tym perfekcjonistą. Pamiętaj, że najwięcej uczymy się na własnych błędach i każdy ma prawo je popełniać.


2. Samorealizacja – stawiaj przed sobą wyzwania, nie tkwij w monotonii. Rozwój i nabywanie umiejętności kształtuje charakter i podnosi samoocenę. Pamiętaj o sobie i o znalezieniu czasu na realizację własnych zainteresowań.


3. Samokontrola – obserwuj siebie. Przeanalizuj, co w pracy sprawia Ci największą trudność i co wywołuje stres. Zacznij od realizacji najtrudniejszych zadań, a później przejdź do łatwiejszych. W utrzymaniu motywacji do pracy pomoże Ci nagradzanie samego siebie. W ten sposób nabędziesz przeświadczenia, że ciężka praca się opłaca.

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Rynek pracy a zdrowie psychiczne. Wyzwania i rozwiązania
    Praca jest jedynym z kluczowych elementów życia człowieka, wpływającym na jego poczucie wartości, stabilność finansową oraz relacje społeczne. Jednak gdy warunki pracy są niekorzystne, mogą stać się źródłem poważnych problemów psychicznych. Długotrwały stres, nadmierne obciążenie obowiązkami, brak wsparcia ze strony przełożonych oraz niepewność zatrudnienia, to jedne z czynników, które mogą prowadzić do zaburzeń, takich jak depresja, lęki czy wypalenie zawodowe.

  • Stwórz CV i zdobądź pracę marzeń
    Jednym z najważniejszych dokumentów potrzebnych w procesie rekrutacji jest CV. Dlatego warto przyłożyć się do jego stworzenia. Zielona Linia, która wspiera osoby poszukujące pracy, udostępniła narzędzie, ułatwiające przygotowanie profesjonalnego CV. Zachęcamy do skorzystania z naszego „Kreatora CV”!

  • Jak wykształcenie wpływa na wymiar urlopu? [INFOGRAFIKA]
    Wymiar urlopu wypoczynkowego zależy od stażu pracy. A co ma z tym wspólnego poziom wykształcenia? Okazuje się, że sporo.

  • 10 kroków, które przybliżą Cię do zdobycia pracy [INFOGRAFIKA]
    Nadszedł czas na zawodową zmianę? A może dopiero stawiasz pierwsze kroki w swojej karierze? Oto 10 wskazówek, które pomogą Ci znaleźć lub zmienić pracę.

  • Dorabianie do etatu [RAPORT]
    Dla wielu Polaków koniec dnia w pracy nie oznacza wypoczynku, a rozpoczęcie drugiego zarobkowego zajęcia. Jakie są powody dorabiania do etatu i które pokolenie robi to najczęściej? Odpowiedzi przynosi raport przygotowany przez Aplikuj.pl.

  • 5 sposobów, aby zauważono Cię w miejscu pracy [INFOGRFAIKA]
    Budowanie własnego wizerunku w pracy jest równie ważne, co posiadana wiedza i umiejętności zawodowe. Twoja reputacja, odpowiednie relacje z pracownikami i pracodawcą mogą okazać się pomocne w osiąganiu kolejnych szczebli kariery. Oto kilka sposobów na to, aby dać się zauważyć w miejscu pracy.

  • Jak bezpiecznie szukać ofert pracy w Internecie?
    Szukając pracy przez Internet warto zachować ostrożność, aby nie paść ofiarą oszustwa. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci uniknąć pułapek.

  • Siła pracy zespołowej kluczem do sukcesu [INFOGRAFIKA]
    Praca zespołowa to nie tylko suma indywidualnych umiejętności i wysiłków, ale też synergia, która pozwala na osiąganie wyjątkowych rezultatów. Oto cztery przykłady związane z siłą pracy zespołowej.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy