Kodeks postępowania administracyjnego – skarga i wniosek
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2013-11-04
Tworzenie pism urzędowych dla wielu osób sprawia trudności. O tym, czy dane pismo jest skargą czy też wnioskiem, decyduje jego treść, a nie forma zewnętrzna. Jak zatem poprawnie konstruować teksty tego rodzaju pism?

Zgodnie z Konstytucją Rzeczpospolitej Polskiej, każdy, bez ograniczeń związanych z obywatelstwem, ma prawo do składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych. Petycje, skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub osoby trzeciej za jej zgodą.
Skarga
Przedmiotem skargi jest zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez organy lub ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, jak również bezzasadne przeciąganie załatwienia sprawy.
Skargę składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia:
- rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa - wojewody, a w zakresie spraw finansowych – do regionalnej izby obrachunkowej,
- organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej – do wojewody lub organu wyższego stopnia,
- wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z wyjątkiem spraw dotyczących zadań zleconych – te składa się do rady gminy,
- zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw dotyczących zadań zleconych, które składa się do rady powiatu,
- zarządu i marszałka województwa, z wyjątkiem spraw dotyczących zadań zleconych – te do sejmiku województwa,
- wojewody, w sprawach podlegających rozpatrzeniu według kodeksu – do właściwego ministra, w innych sprawach – do Prezesa Rady Ministrów,
- innych organów administracji rządowej, organu przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki organizacyjnej – do organu wyższego stopnia lub sprawującego bezpośredni nadzór,
- ministra – do Prezesa Rady Ministrów,
- organu centralnego i jego kierownika – do organu, któremu podlega.
Właściwy do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań i działalności organizacji społecznej jest:
- organ bezpośrednio wyższego stopnia tej organizacji,
- Prezes Rady Ministrów lub minister sprawujący nadzór nad działalnością tej organizacji.
Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, przekazuje ją niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni, właściwemu organowi, powiadamiając o tym skarżącego. Może przekazać ją organowi niższego stopnia, tylko w przypadku gdy skarga nie zawiera zarzutów dotyczących działalności tego organu.
Skargę na pracownika można przekazać do załatwienia jego przełożonemu służbowemu, z obowiązkiem zawiadomienia organu właściwego do rozpoznania skargi o sposobie jej załatwienia, informację tę przekazuje się również skarżącemu.
Organ właściwy do załatwienia skargi powinien ją załatwić bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca. W przypadku, gdy dotrzymanie terminu nie jest możliwe, organ zobowiązany jest zawiadomić skarżącego o przyczynach zwłoki i wskazać nowy termin załatwienia sprawy.
Zawiadomienie o załatwieniu skargi zawiera:
- oznaczenie organu, od którego pochodzi,
- wskazanie w jaki sposób skarga została załatwiona,
- podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia, a w formie dokumentu elektronicznego powinno być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno posiadać również uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o tym, iż w przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowi skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko, z odpowiednią adnotacją w aktach, bez zawiadamiania skarżącego.
Wniosek
Przedmiotem wniosku są sprawy dotyczące ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności oraz lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Wniosek należy złożyć do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku. W sytuacji, gdy organ, który otrzymał wniosek nie jest właściwy do jego rozpatrzenia, przekazuje go w ciągu 7 dni właściwemu organowi, powiadamiając równocześnie wnioskodawcę.
Wniosek, tak jak skarga, powinien zostać rozpatrzony niezwłocznie, nie później niż w ciągu miesiąca.
Wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia skargi w sytuacji, gdy jest niezadowolony ze sposobu załatwienia wniosku lub niezałatwienia go w terminie narzuconym przez kodeks lub wskazanym w zawiadomieniu.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie lub za pomocą faksu, poczty elektronicznej a także ustnie do protokołu.
Przyjmowanie skarg i wniosków
Organy państwowe, organy samorządu terytorialnego i inne organy samorządowe oraz organy organizacji społecznych zobowiązane są przyjmować obywateli co najmniej raz w tygodniu w ustalonych przez siebie dniach i godzinach w sprawach skarg i wniosków. Dni i godziny przyjęć powinny być dostosowane do potrzeb ludności, przy czym przynajmniej raz w tygodniu powinny odbywać się po godzinach pracy. Informacja o dniach i godzinach przyjęć powinna być wywieszona na widocznym miejscu w siedzibie danej jednostki organizacyjnej oraz w podporządkowanych jej jednostkach organizacyjnych.
Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło: Kodeks postępowania administracyjnego
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:
Jak weryfikować oferty pracy, aby nie paść ofiarą oszustwa? Internet zrewolucjonizował rynek pracy, wystarczy kilka kliknięć, by przeszukać setki ofert pracy, wysłać aplikację i wziąć udział w rozmowie rekrutacyjnej. Niestety, ta wygoda niesie ze sobą również rosnące ryzyko oszustw. Fałszywe ogłoszenia o pracy stają się coraz bardziej powszechne, a ich autorzy są coraz lepiej przygotowani. Posługują się językiem, grafiką i strukturą, które do złudzenia przypominają prawdziwe oferty. Zdarza się, że podszywają się pod realnie istniejące firmy, wykorzystując ich logotypy, dane kontaktowe, a nawet prawdziwe nazwiska pracowników.
Okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych [INFOGRAFIKA] Od 1 czerwca 2025 r. nie uległ zmianie okres, na jaki urząd pracy może przyznać zasiłek dla bezrobotnych. Nadal jest to 180 lub 365 dni. Nowe przepisy wprowadziły jednak zmiany dotyczące bezrobotnych uprawnionych do dłuższego świadczenia. Kto obecnie może na nie liczyć?
Gdzie szukać szkoleń? Zmieniający się rynek pracy sprawia, że jego uczestnicy coraz częściej muszą liczyć się z koniecznością adaptacji do nowych realiów. Znalezieniu dobrej pracy służyć może np. udział w kursach czy szkoleniach, dzięki którym nabywa się nowe umiejętności lub poszerza te już posiadane. Gdzie można szukać takich możliwości?
Zezwolenie na pracę - uchylenie i wygaśnięcie z mocy prawa Zezwolenie na pracę jest dokumentem wydawanym przez wojewodę, które legalizuje pracę w Polsce cudzoziemców z krajów trzecich. Okres jego ważności wynosi maksymalnie 3 lata. Przepisy określają sytuacje, w których wojewoda może uchylić zezwolenie na pracę oraz okoliczności powodujące jego wygaśnięcie z mocy prawa. Wymieniamy je.
Umowa z cudzoziemcem. Podstawowe zasady przy jej zawieraniu Zasady zatrudniania cudzoziemców są zawarte w kilku aktach prawnych (ustawach, rozporządzeniach). W jednym z nich, w ustawie o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP czytamy, co powinien zrobić pracodawca, zawierając umowę z cudzoziemcem.
Mobbing w pracy - jak sobie z tym poradzić? Mobbing w pracy jest jednym z najbardziej destrukcyjnych zjawisk, które może spotkać pracownika. To nie tylko problem natury emocjonalnej, ale również prawnej i zdrowotnej. Wpływa na samopoczucie, wydajność, a w dłuższej perspektywie może prowadzić do zagrożenia zdrowia psychicznego i fizycznego. W artykule przyjrzymy się temu, czym jest mobbing, jak go rozpoznać i jakie kroki podjąć, aby skutecznie sobie z nim poradzić, a w razie zdarzenia, odpowiednio zareagować.
Zatrudnianie cudzoziemców. Załatwianie spraw i obowiązki informacyjne - przepis przejściowy Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (obowiązująca od 1 czerwca 2025 r.) zakłada przejście na elektroniczne załatwianie spraw związanych z zatrudnianiem cudzoziemców. Przede wszystkim chodzi o uzyskiwanie zezwoleń na pracę, oświadczeń o powierzeniu pracy i dopełnianie obowiązków informacyjnych związanych z tymi dokumentami. Zanim jednak dojdzie do pełnego przystosowania systemu teleinformatycznego praca.gov.pl, obowiązują przepisy przejściowe. Umożliwią one, w określonych przypadkach, załatwianie spraw na zasadach obowiązujących przed wejściem w życie nowych przepisów.
Perfekcjonizm w pracy: Pomaga czy przeszkadza? Perfekcjonizm to cecha, która w pracy może zarówno motywować do lepszych wyników, jak i prowadzić do nadmiernego stresu. Postawione sobie wysokie standardy i chęć osiągnięcia doskonałości mogą sprawić, że będziemy dążyć do perfekcji, starając się jednocześnie uniknąć jakichkolwiek błędów. Jednak w nadmiarze perfekcjonizm może prowadzić do trudności w podejmowaniu decyzji, niezdrowej atmosfery w zespole, a w najgorszym scenariuszu do wypalenia zawodowego. Warto więc zastanowić się, jakie są jego zalety i wady oraz jak można znaleźć zdrową równowagę w pracy.




