Powrót

Działalność sezonowa pomysłem na biznes

Grudzień, a nawet już druga połowa listopada, to dobry czas nie tylko na wydatki, ale i na dołożenie dodatkowego grosza do domowego budżetu. Koniec roku bowiem to doskonały moment na założenie sezonowej działalności.

Czas ten można śmiało uznać  za jeden z najbardziej owocnych okresów w szukaniu pomysłu na biznes. Można przecież sprzedawać drzewka, jemioły, ozdoby sylwestrowe czy fajerwerki.

Od czego zacząć?

Skoro pomysł na biznes już jest, czas na rejestrację. Tej formalności należy dokonać  w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wniosek składa się na specjalnym formularzu, który oprócz wniosku o wpis do ewidencji jest również wnioskiem o nadanie numeru REGON, zgłoszeniem do urzędu skarbowego (nadanie lub wskazanie numeru NIP) oraz do ZUS lub KRUS. Wymieniony wniosek pozwala także na wybór formy opodatkowania.

Kolejny krok

Po złożeniu wniosku CEIDG, nie później niż w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności, należy złożyć w dowolnym oddziale ZUS uzupełniony druk ZUA - jeśli wykonywana działalność jest jedynym naszym źródłem dochodów lub ZZA - gdy jesteśmy jednocześnie zatrudnieni na umowę o pracę, w której zarabiamy powyżej minimalnego wynagrodzenia.

Formy opodatkowania

W przypadku firmy o charakterze sezonowym do wyboru jest kilka form podatkowych: na zasadach ogólnych, podatek liniowy lub karta podatkowa. Kasa rejestrująca i obowiązek wydawania paragonów spoczywa na sprzedających towary oraz usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, których obrót przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwotę 20 tys. zł. Przepis ten obowiązuje jednak tylko do końca roku.

Dodatkowe dokumenty/zezwolenia

Niektóre, nawet sezonowe działalności, dla działania zgodnie z przepisami potrzebują dodatkowych zezwoleń. Takim przykładem może być wspomniana wcześniej sprzedaż choinek, gdzie wymagana jest zgoda urzędu gminy. Sprzedaż fajerwerków nie wymaga zezwoleń, ale narzuca rygorystyczne warunki bezpieczeństwa. Sprzedaż na targowiskach, z samochodu  jest zabroniona.

Nasuwa się pytanie: jaka jest więc różnica między tradycyjną działalnością a sezonową? Prowadzenie tego rodzaju firmy w świetle przepisów nie różni się niczym od tradycyjnie pojmowanej działalności gospodarczej. To, co je odróżnia, to okres prowadzenia. Prawo nie nakazuje przedsiębiorcy prowadzenia firmy przez cały rok. Można zarejestrować biznes tylko na określony czas - po kilku miesiącach zawiesić do kolejnych świąt.

Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło: Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Zwolnienie na poszukiwanie pracy
    Utrata pracy jest przykrym doświadczeniem. Zwłaszcza w sytuacji, gdy mamy stałe zobowiązania finansowe i szybko musimy znaleźć nowe zatrudnienie. W przepisach prawa pracy znajduje się zapis o dniach wolnych na poszukiwanie pracy, które przysługują pracownikowi w okresie wypowiedzenia. Czas ten ma pomóc w znalezieniu kolejnego zatrudnienia i płynnym przejściu do nowego pracodawcy.

  • 5 pytań, które nie powinny paść na rozmowie kwalifikacyjnej [Infografika]
    W Internecie można znaleźć wiele porad dotyczących rozmowy kwalifikacyjnej. W jaki sposób wywrzeć dobre wrażenie? Jak wyglądać? O co zapytać rekrutera? Jak błyskotliwie odpowiadać na pytania? W naszej infografice podpowiemy Ci, jakich pytań nie powinien zadać rekruter podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

  • Praca w służbie cywilnej
    Istotą funkcjonowania służby cywilnej jest zapewnienie zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwowych, niezależnie od sytuacji politycznej. Kandydaci na urzędników administracji rządowej muszą zmierzyć się podczas rekrutacji z warunkami, jakie stawia przed nimi ustawa o służbie cywilnej. Jakie to warunki? Gdzie szukać takich ofert? Sprawdziliśmy to.

  • Potrzebujesz pracownika? Zgłoś ofertę pracy do urzędu
    Pracodawca, który poszukuje kandydatów do pracy może skorzystać z jednej z usług powiatowych urzędów pracy, jaką jest pośrednictwo pracy. Zgłasza on ofertę pracy, w której szczegółowo określa warunki stanowiskowe oraz preferencje kandydata. Ofertę kieruje do urzędu właściwego ze względu na swoją siedzibę lub miejsce wykonywania pracy albo do innego, wybranego przez siebie urzędu. Usługa ta jest bezpłatna.

  • Najbardziej kreatywne kampanie rekrutacyjne na rynku – rusza kolejna edycja „Liderów Rekrutacji”
    Poszukiwanie i pozyskiwanie talentów na rynku pracy w wielu branżach nie należy do najłatwiejszych. Aby wyróżnić się na tle konkurencji, część firm stawia na nieszablonowe i kreatywne kampanie rekrutacyjne, często wykorzystując do tego szerokie możliwości, jakie dają media społecznościowe oraz marketing internetowy. Wyróżniające się, nieszablonowe rekrutacje mogą zostać nagrodzone, bo właśnie wystartowała kolejna edycja „Liderów Rekrutacji” OLX!

  • Sprawdź przyszłego pracodawcę
    Powszechnie stosowaną praktyką w firmach jest sprawdzenie kandydata przed podpisaniem z nim umowy o pracę. Oprócz CV, czy referencji, najwięcej informacji o potencjalnym pracowniku daje rozmowa kwalifikacyjna, ale też badanie jego aktywności w sieci. Co ważne, jako pracownik również masz możliwość zweryfikowania firmy, do której aplikujesz. Gdzie szukać informacji? Podpowiadamy.

  • Dodatek aktywizacyjny – kiedy i komu przysługuje?
    Dodatek aktywizacyjny jest świadczeniem wypłacanym przez urząd pracy osobom bezrobotnym z prawem do zasiłku, które podejmą zatrudnienie. Należy jednak spełnić określone warunki. Odpowiadamy, komu i po spełnieniu jakich warunków przysługuje dodatek aktywizacyjny.

  • Niedobór talentów największy od 15 lat. Aż 81% polskich pracodawców ma trudności ze znalezieniem nowych pracowników
    8 na 10 pracodawców w Polsce twierdzi, że znalezienie pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami jest dla nich wyzwaniem. W roku 2019 o tym problemie mówiło 70% organizacji, natomiast w 2018 odsetek ten wynosił 51%. Zgodnie z opublikowaną dziś analizą ManpowerGroup najtrudniejsi do pozyskania są obecnie kandydaci z obszaru logistyki, produkcji przemysłowej oraz IT. Na rynku brakuje także pracowników administracji i obsługi biura oraz osób zajmujących się obsługą klienta. W skali globalnej o niedoborze talentów mówi 69% organizacji, a Polska jest w pierwszej dziesiątce rynków, gdzie o nowe ręce do pracy jest najtrudniej.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy