Powrót

Co piąty Polak pracuje po godzinach

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-04-21

Co piąty Polak pracuje więcej niż 9 godzin dziennie. Głównie dlatego, że czuje się odpowiedzialny za realizowane zadania, chce więcej zarobić lub sprostać wysokim wymaganiom szefa. Nowa rzeczywistość znacząco utrudnia zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym – to problem dla 26% aktywnych zawodowo Polaków. Dla pracodawców to jasny sygnał, by wesprzeć zatrudnionych, aby mogli efektywnie pracować i nie dali się zwariować.

Według danych OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) Polska jest w czołówce państw europejskich pod względem liczby przepracowanych godzin z wynikiem średnio 1792 godzin rocznie! Eksperci są zgodni, że nadgodziny utrudniają efektywne odpoczywanie i zaburzają komfort życia.

Co piąty zatrudniony pracuje ponad 9 godzin dziennie

Wyniki badania „Jak pracować i nie zwariować?”, przeprowadzonego przez Sodexo Benefits and Rewards Services, pokazują, że co piąty Polak pracuje powyżej 9 godzin na dobę. 20% ankietowanych deklaruje, że na wykonywanie swoich obowiązków poświęca dziennie minimum godzinę więcej niż przewiduje Kodeks Pracy w Polsce. Zgodnie z artykułem 129 KP, czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy.

 

Poczucie odpowiedzialności zaburza work-life balance

W zachowaniu równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym przeszkodą jest poczucie odpowiedzialności za przyjęte zadania – tak wskazało 41% badanych. Co trzeci aktywny zawodowo Polak poświęca się pracy, by otrzymać wyższe wynagrodzenie za nadgodziny. Pracuje więcej, bo ma za dużo obowiązków lub chce sprostać wygórowanym wymaganiom przełożonego.

Praca w nadgodzinach, przeciążenie zadaniami i brak równowagi pomiędzy życiem rodzinnym a zawodowym są przyczynami spadku motywacji u pracowników. Dlatego odpowiedzialne organizacje wprowadzają takie zmiany w kulturze organizacyjnej, które skutecznie wspierają dobrostan pracowników i budują ich zaangażowanie.

W Sodexo postawiliśmy na budowanie współodpowiedzialności za losy firmy i zaangażowaliśmy do tego procesu wszystkich pracowników, bez wyjątku – od Zarządu, przez kadrę kierowniczą, po pracowników wykonawczych. Staramy się edukować naszych menadżerów, aby wsłuchiwali się w głos swoich zespołów i dawali im przestrzeń do decyzji, w jaki sposób chcą osiągnąć postawione przed nimi cele. Takie podejście sprawia, że z jednej strony wspieramy naszych pracowników w realizacji zadań jakie przed nimi stoją, a z drugiej dajemy im swobodę do działania. Staramy się także budować wśród pracowników świadomość, że mogą i powinni otwarcie wyrażać swoje pomysły i opinie. To sprawia, że czują się bardziej komfortowo, rozumieją sytuację swoją i firmy, a także są zaangażowani i zmotywowani w budowanie wspólnego sukcesu - Kamila Głogowska, HR Partner, Sodexo Benefits and Rewards Services.

 

Większość pracowników świadoma znaczenia work-life balance

Aż 75% pracowników jest świadoma, jak duży wpływ na ich dobrostan i zaangażowanie ma zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Ale sama świadomość to nie wszystko. Zatrudnieni oczekują realnego wsparcia w tym obszarze. I pomimo, że większość pracodawców wspiera swoich ludzi w kształtowaniu tej równowagi, to wciąż 23% firm nie podejmuje żadnych aktywności wspierających work-life balance. Najwyższa pora by to zmienić!

 

Pobierz raport

O badaniu „Jak pracować i nie zwariować?”

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 12.02-19.02.2021 metodą wywiadów on-line (CAWI) przez pracownię badawczą SW Research, na reprezentatywnej próbie aktywnych zawodowo Polaków, pracujących w firmach zatrudniających powyżej 50 pracowników (N = 1247).


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Spółdzielcza umowa o pracę
    Zgodnie z definicją spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą na rzecz swoich członków i ich środowiska.

  • Pracujący rodzice w oku pandemicznego cyklonu
    Łączenie roli rodzica i pracownika nigdy nie było łatwe. Co prawda ojcowie z pokolenia milenialsów starają się odciążać swoje partnerki i równo dzielić obowiązki, ale godzenie obowiązków zawodowych z opieką nad dziećmi wciąż pozostaje dla rodziców wyzwaniem. Pandemia ukazała ten problem w jeszcze większej jego złożoności, kiedy zarówno praca, jak i nauka przeszły w zdalny tryb funkcjonowania.

  • ITBoom z dedykowanym narzędziem HR dla firm w dobie pandemii COVID-19
    ITBoom Sp. z o.o. zaprojektowała i wdrożyła już w pierwszych firmach w Polsce innowacyjne narzędzie do zarządzania pracą zespołów w dobie pandemii koronawirusa. Aplikacja „Wnioski HR – planer obecności” została stworzona i zaprojektowana z myślą o przedsiębiorstwach pracujących w nowym trybie – hybrydowym. Pozwala ona na efektywne rozplanowanie i zarządzanie przestrzenią biurową z wykorzystaniem pracy stacjonarnej i zdalnej. Pierwsze wdrożenia pokazują, że firmy mogą zaoszczędzić nawet do 65% powierzchni biurowej, miejsc postojowych i parkingowych, a tym samym znacznie ograniczyć koszty pracy. Nowe rozwiązanie to szansa na łagodniejsze i sprawniejsze przejście pomiędzy okresami lockdownów i luzowania obostrzeń gospodarczych.

  • 6 rzeczy, jakie możesz zrobić, aby zmniejszyć poczucie izolacji pracowników
    Samotność nie wpływa pozytywnie na zdrowie człowieka. Jej szkodliwy wpływ naukowcy porównują z wypalaniem dziennie 15 papierosów . To nie jest dobra wiadomość dla milionów ludzi, którzy obecnie za sprawą pandemii żyją i pracują w przedłużającej się izolacji. Dla ich przełożonych też nie. Wydawać by się mogło, że zarówno pracodawcy, jak i ich pracownicy największe wyzwania związane z nagłą koniecznością przejścia na zdalny model pracy mają już za sobą. Tych wyzwań było wiele: poczynając od szybkiej nauki posługiwania się systemami wideokonferencyjnymi po umiejętność znajdowania równowagi pomiędzy pracą w domu a zobowiązaniami rodzinnymi. Jednak na dłuższą metę tym, co pracownikom może najbardziej dokuczać jest praca w izolacji od zespołu, powodująca uczucie samotności.

  • Sprzątanie, gotowanie, zakupy – co tak naprawdę robimy podczas pracy zdalnej?
    Praca zdalna to dla większości z nas duża oszczędność czasu oraz elastyczność godzinowa. Nie musimy wstawać tak wcześnie, nie stoimy w korkach, dojeżdżając do biura, mamy zdecydowanie więcej swobody. Ale czy podczas wykonywania obowiązków w domu zajmujemy się tylko pracą? Aż 82 proc. ankietowanych przyznaje, że zdarzyło im się wykonywać w domu inne czynności w czasie, który powinien być przeznaczony na pracę zawodową.

  • Zleceniobiorca czy pracownik
    Zlecenie od stosunku pracy odróżnia przede wszystkim podstawa prawna. Przepisy regulujące stosunek pracy zawarte są w Kodeksie pracy oraz dodatkowych aktach prawnych z zakresu prawa pracy. Jaka zatem ustawa reguluje umowę zlecenia?

  • Wady i zalety pracy tymczasowej
    Praca tymczasowa nazywana jest leasingiem pracowniczym z uwagi na swój specyficzny charakter. Umowa zawierana jest bowiem pomiędzy trzema podmiotami – pracownikiem, agencją pracy tymczasowej oraz pracodawcą użytkownikiem. To właśnie agencja pracy tymczasowej jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.

  • Zawody ze świetlaną przyszłością
    Kim chcesz zostać, gdy dorośniesz? To pytanie znane od niepamiętnych czasów. Zadawano je naszym rodzicom, nam, a teraz naszym dzieciom. Pytanie pozostaje takie same, zmieniają się natomiast odpowiedzi. Jakie zawody są przyszłościowe? Kim będą kiedyś najmłodsi dziś Polacy?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.