Charakterystyka ogólna
Jakie przykładowe umiejętności szkolenie zapewni uczestnikom::
poznanie postanowień reguł handlowych Incoterms® 2010,
uzyskanie praktycznych rad na temat posługiwania się regułami przy rozwiązywaniu problemów,
zapoznanie się z zagrożeniami, wynikającymi z innej interpretacji obowiązków stron niż w tak samo brzmiących formułach w innych wersjach,
poznanie zasad rozwiązywania sporów odnośnie bezpieczeństwa ładunków, uszkodzeń, ubezpieczenia i innych.
Metodologia/program
1. ZASADY NEGOCJOWANIA BAZY DOSTAWY I OKREŚLANIA JEJ W UMOWACH.
Istota bazy dostawy w umowie.
Zasady organizacji i ponoszenia kosztów transportu.
Pojęcie i wykorzystanie gestii transportowej (sytuacje, w których warto przejąć gestię i kiedy należy się jej pozbyć).
Zakres ponoszonego ryzyka na odcinku transportowym.
Problem załadunków, rozładunków i przeładunków.
Załatwianie dokumentów handlowych i przewozowych, w tym ponoszenie kosztów i ryzyk w zakresie dokumentacji.
Problem miejsca dostawy i przejścia ryzyka oraz prawa własności.
Kwestia odpraw celnych i dokumentów celnych w Incoterms®2010.
Dostawy typu loco i franco.
Grupy E, F, C i D w Incoterms®2010.
2. ZMIANY W NAJNOWSZEJ WERSJI INCOTERMS 2010 I ZASADY POSŁUGIWANIA SIĘ TERMINAMI ZLIKWIDOWANYMI.
Nowa klasyfikacja terminów, umożliwiająca sprawniejszy ich dobór w określonej sytuacji.
Terminy zlikwidowane w nowej wersji oraz zupełnie nowe terminy w Incoterms ®2010.
Zasady obowiązywania poszczególnych wersji Incoterms i posługiwanie się Incoterms 2000 po wejściu w życie wersji z roku 2010.
Współpraca ze spedytorem w ramach terminu FCA i zupełnie nowego terminu DAT.
Zabezpieczania interesów kupującego przy braku w Incoterms 2010 trzech terminów grupy D, w tym DDU.
Koncepcja zupełnie nowego terminu DAP i zasady jego stosowania w różnych sytuacjach kontraktowych.
Zasady posługiwania się Incoterms 2010 w dostawach wewnątrzwspólnotowych i krajowych w sytuacji likwidacji popularnego terminu DDU.
Zasady prowadzenia handlu z wykorzystaniem transportu morskiego w sytuacji zlikwidowania terminu DES.
Odbiór towaru z terminalu przewoźnika morskiego przy braku w nowej wersji popularnego terminu DEQ
Posługiwanie się terminami DES, DEQ, DAF na przykładach konkretnych sytuacji kontraktowych.
3. ZASADY PRZECHODZENIA Z RÓŻNYCH BAZ NA INCOTERMS 2010 DO CELÓW WYPEŁNIANIA DOKUMENTÓW CELNYCH I INNYCH.
Zasady posługiwania się kodami przypisanymi do terminów, które nie znalazły się w najnowszej wersji Incoterms®2010.
Zasady przejścia z RAFTD (terminy amerykańskie), Combiterms (terminy dla dostaw w kontenerach) i innych wykładni na nowe Incoterms®2010.
Elastyczne posługiwanie się miejscem dostawy w terminie DAP w celu odzwierciedlenia sytuacji praktycznych, które nie znalazły się w nowej wersji.
Posługiwanie się kwestią wyładunku jako wyznacznikiem, który termin z grupy D powinien być zastosowany.
Rozstrzyganie problemów związanych z błędnym zastosowaniem baz dostawy przez partnera handlowego (sprzedającego czy kupującego).
4. OBOWIĄZKI STRON W TERMINACH UNIWERSALNYCH W INCOTERMS®2010.
Zakres terminów stosowanych w różnych gałęziach transportu.
Prawa i obowiązki stron w terminie EXW.
Problem załadunku i odprawy eksportowej, specyficznie ujętych w terminie EXW.
Prawa i obowiązki stron w terminie FCA.
Różne warianty terminu FCA w zależności od miejsca załadunku.
Prawa i obowiązki stron w terminie CPT.
Prawa i obowiązki stron w terminie CIP.
Zakres i suma ubezpieczenia w terminie CIP.
Prawa i obowiązki stron w terminie DAT.
Kwestia wyładowania towaru w terminalu.
Problem dostawy na skład celny z wykorzystaniem DAT.
Prawa i obowiązki stron w terminie DAP.
Prawa i obowiązki stron w terminie DDP.
Sytuacje, w których dopuszczalne jest zastosowanie terminu DDP.
5. ZOBOWIĄZKI STRON W TERMINACH MORSKICH W INCOTERMS®2010.
Zakres terminów stosowanych w transporcie morskim.
Prawa i obowiązki stron w terminie FAS.
Prawa i obowiązki stron w terminie FOB.
Problem likwidacji burty statku jako wyznacznika przejścia ryzyka.
Prawa i obowiązki stron w terminie CFR.
Prawa i obowiązki stron w terminie CIF.
Zakres i suma ubezpieczenia w terminie CIF.
Terminy Incoterms®2010 a transport kombinowany (lądowo-morski).
7. UBEZPIECZENIA W INCOTERMS®2010 I W RAMACH KLAUZUL INSTYTUTOWYCH.
Instytutowe klauzule towarowe.
Zakres ubezpieczeń w klauzuli ICC A.
Zakres ubezpieczeń w klauzuli ICC B.
Zakres ubezpieczeń w klauzuli ICC C.
Posługiwanie się polisą jednokrotną, polisą generalną i certyfikatem ubezpieczeniowym.
8. DOSTOSOWANIE INCOTERMS®2010 DO RÓŻNEGO TYPU PROCEDUR, W TYM PROCEDUR BEZPIECZEŃSTWA.
Postanowienia dotyczące wykorzystania we wszystkich nowych regułach procedur elektronicznych, w tym dokumentów w formie elektronicznej.
Dostosowanie Incoterms 2010 do wymagań bezpieczeństwa ładunków oraz procedur bezpieczeństwa przy odprawach celnych.
Procedury C-TPAT.
Procedury CSI.
9. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW I SPORÓW W ZWIĄZKU Z INCOTERMS®2010.
Procedury załatwiania spraw spornych na bazie Incoterms 2010, w tym dochodzenie roszczeń od przewoźnika i spedytora i zasady oraz terminy zgłaszania roszczeń w zależności od stosowanej formuły.
Momenty przejścia ryzyk i prawa własności towaru a reklamacje i spory wynikające z uszkodzeń lub utraty ładunków.
Pułapki i niebezpieczeństwa związane z wykorzystaniem poszczególnych reguł z wersji 2010.
Analiza bieżących problemów uczestników (na przykładach).
10. INCOTERMS®2010 W PRAKTYCE PRZEWOŹNIKA I SPEDYTORA.
Zasady postępowania w ramach poszczególnych terminów przez spedytora.
Zasady postępowania w ramach poszczególnych terminów przez przewoźników morskich, lądowych i lotniczych.
Ogólne zasady zgłaszania i załatwiania reklamacji transportowych w poszczególnych terminach.
CASE STUDY:
analiza przypadków spornych, związanych z bazą dostawy,
omówienie konkretnych sytuacji na podstawie zdjęć z portów, magazynów, składów celnych, terminali kontenerowych.
Trener
Dr hab. Wojciech Budzyński
Dodatkowe informacje o szkoleniu
Brak