Powrót

Na czym polega profesjonalizm?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2012-05-23

Zaangażowanie w pracę bez utraty „Ja”...

Profesjonalizm jest jedną z tych cech pracownika, której najbardziej pożądają pracodawcy. Zaczynając karierę zawodową, większość osób sama planuje jak najbardziej profesjonalnie wykonywać obowiązki na swoim stanowisku. Każdy zawód ma własne wymogi dotyczące fachowości. W naukach społecznych pod pojęciem profesji rozumie się zawody, które wymagają długotrwałego przygotowania, w tym konieczności odbycia studiów wyższych, a często także stażu zawodowego. Profesjonalizm pracownika jest już jednak szerszym zagadnieniem.

Cel i misja

Chociaż te określenia mogą brzmieć górnolotnie, to właściwie wykonywaniu każdej, nawet najprostszej, pracy może towarzyszyć poczucie misji. Niektórzy pracują tylko dla zarobków, inni spełniają oczekiwania rodziny lub środowiska. Wiele osób wykonuje swoje zadania całkowicie mechanicznie, nie zastanawiając się głębiej nad sensem tych czynności. Taka postawa sama w sobie nie jest niczym złym, jeżeli cel pracy zostaje osiągnięty, np. produkt zostaje wykonany. Jeżeli chcemy uchodzić za profesjonalnego pracownika, to powinniśmy mieć świadomość, po co wykonujemy swoją pracę i co chcemy w niej osiągnąć. W życiu zawodowym w jakimś sensie zawsze służymy innym ludziom, dlatego powinno nam zależeć na wykonywaniu zadań jak najlepiej. Wtedy będziemy mieli większe poczucie satysfakcji z pracy, a nawet spełnienia zawodowego.

Wymogi i standardy

Poszczególne profesje wymagają specjalistycznej wiedzy
i właściwych sobie umiejętności. Część z nich człowiek przyswaja sobie automatycznie wraz ze stażem pracy. Dla wykonywania wielu zawodów konieczne jest uzyskanie licencji. Później poziom prezentowany przez pracownika rzadko bywa odgórnie sprawdzany. Prawdziwy profesjonalizm wymaga jednak samodzielnego dbania o podwyższanie kwalifikacji, przy czym nie oznacza to, że profesjonalistą jest tylko ten przedstawiciel danego zawodu, który wszystko wie. Ci najlepsi stanowią elitę, ale pozostali również mogą być uznani za fachowych pracowników. Użytkowniczka jednego
z forów internetowych poświęconego zagadnieniom rynku pracy uważa, że profesjonalizm to „docenienie tego, co się wie i pokora przed tym, czego się (jeszcze) nie wie”. Potrzebne informacje można postarać się zdobyć. Ważne jest, aby umieć przyznać się do swoich ograniczeń i w razie konieczności zgłosić się do osoby bardziej kompetentnej po pomoc lub ewentualnie skierować do niej klienta.

Etyka zawodowa

W życiu zawodowym najlepiej kierować się zwykłym poczuciem przyzwoitości. Niektóre miejsca pracy charakteryzuje bardziej konkretny katalog zachowań właściwych i niewłaściwych.
W przypadku części zawodów wypracowana została etyka zawodowa. Mówimy wówczas o etyce lekarskiej, prawniczej czy dziennikarskiej. Pozostałe osoby obowiązuje regulamin zakładu pracy, a ponadto szereg niepisanych zasad dotyczących uczciwego
i godnego zachowania w miejscu pracy. Nikt nie mówi, że łatwo stosować się do wszystkich wymagań. Czasem przełożeni nie są do końca w porządku wobec nas lub wydarza się coś nieoczekiwanego, ale wtedy właśnie prawdziwym profesjonalizmem jest zatrzymanie uwag dla siebie i zachowanie spokoju w trudnej sytuacji.

Zapewnienie harmonii

Profesjonalizm wcale nie jest jednoznaczny z pracoholizmem
i całkowitym oddaniem się pracy. Niełatwą sztuką okazuje się zachowanie równowagi pomiędzy pracą i wypoczynkiem, między życiem prywatnym i zawodowym. Zaangażowanie w obowiązki zawodowe jest godne pochwały, ale dobry pracownik powinien być również odpowiedzialny. Trzeba pamiętać o wypoczynku fizycznym
i umysłowym, bo tylko wtedy zapewnimy wydajność pracy na dłuższą metę. Pracownik będący w pełni sił może świadczyć swoje usługi na najwyższym poziomie i spełniać wszystkie standardy pracy.

Magdalena Kijowska (Zielona Linia)

Źródło: http://praca.wp.pl/title,Cztery-wyznaczniki-profesjonalizmu,wid,12508049,wiadomosc-kariera-zarobki.html


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Grywalizacja w rekrutacjach i szkoleniach
    Co się dzieje, gdy okazuje się, że zatrudniony kandydat nie pasuje do naszej organizacji i kończymy z nim współpracę? Poza kosztami związanymi z rekrutacją, zatrudnieniem i wdrożeniem kandydata, tracimy przede wszystkim czas. Chyba nie ma firmy, w której takie sytuacje się nie zdarzają, jednak można zmniejszyć częstotliwość ich występowania.

  • Deklaracje vs rzeczywistość
    Czy polski rynek pracy jest gotowy na wykorzystanie potencjału silversów? Jaka jest obecnie sytuacja zawodowa pokolenia 50+? Czy mamy do czynienia z dyskryminacją ze względu na wiek? Na te i więcej pytań odpowiada raport „Pokolenie 50+ w pracy – prawda i stereotypy” opracowany przez Essilor Polonia i BIGRAM.

  • Wypalenie zawodowe w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób WHO
    W maju tego roku wypalenie zawodowe znalazło się w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób WHO, jednak nie jako choroba, a syndrom zawodowy znacząco wpływający na stan zdrowia. Od 2022 roku stanie się jednostką chorobową i będzie można otrzymać od lekarza zwolnienie lekarskie z powodu wypalenia zawodowego.

  • Twarde oczekiwania pracowników w Europie
    Pracownicy z 16 krajów Europy na pierwszym miejscu oczekują lepszego wynagradzania. Oczekują tego zwłaszcza ludzie pracujący w Polsce, ustanawiając pod tym względem europejski rekord. Tak wynika z analizy odpowiedzi pracowników na otwarte pytanie w ankietach przeprowadzonych w ostatnim roku przez Great Place to Work®.

  • Kompetencje zdobyte za granicą cenione przez polskich pracodawców
    Polacy, którzy zdecydują się na powrót do kraju z emigracji po Brexicie, mogą liczyć na dobre perspektywy znalezienia nowej pracy. Polskie firmy docenią ich między innymi za międzynarodowe doświadczenie, przedsiębiorczość i wytrwałość.

  • 5 sposobów na wykorzystanie Facebooka do szukania pracy [INFOGRAFIKA]

  • Zarządzenie satysfakcją i radością w firmie staje się realne. Kim jest Dyrektor ds. Szczęścia?
    Podstawą każdej firmy jest pracownik, którego zadowolenie przekłada się na większą efektywność i lojalność. Niektórzy pracodawcy dostrzegli fakt, że o zaangażowanie swojego zespołu nie można zabiegać jedynie wynagrodzeniem i wszelkiego rodzaju benefitami. Powstało nowe stanowisko tzw. Specjalisty ds. Szczęścia, który będzie czuwał nad zwiększeniem satysfakcji i zadowolenia pracowników w firmie.

  • Uzależnienie od pracy
    Czerpanie przyjemności z pracy, spędzanie w firmie o wiele więcej godzin niż wymaga czas pracy, niechęć do urlopu – czy to już pracoholizm?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.