Na czym polega profesjonalizm?
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2012-05-23
Zaangażowanie w pracę bez utraty „Ja”...
Profesjonalizm jest jedną z tych cech pracownika, której najbardziej pożądają pracodawcy. Zaczynając karierę zawodową, większość osób sama planuje jak najbardziej profesjonalnie wykonywać obowiązki na swoim stanowisku. Każdy zawód ma własne wymogi dotyczące fachowości. W naukach społecznych pod pojęciem profesji rozumie się zawody, które wymagają długotrwałego przygotowania, w tym konieczności odbycia studiów wyższych, a często także stażu zawodowego. Profesjonalizm pracownika jest już jednak szerszym zagadnieniem.
Cel i misja
Chociaż te określenia mogą brzmieć górnolotnie, to właściwie wykonywaniu każdej, nawet najprostszej, pracy może towarzyszyć poczucie misji. Niektórzy pracują tylko dla zarobków, inni spełniają oczekiwania rodziny lub środowiska. Wiele osób wykonuje swoje zadania całkowicie mechanicznie, nie zastanawiając się głębiej nad sensem tych czynności. Taka postawa sama w sobie nie jest niczym złym, jeżeli cel pracy zostaje osiągnięty, np. produkt zostaje wykonany. Jeżeli chcemy uchodzić za profesjonalnego pracownika, to powinniśmy mieć świadomość, po co wykonujemy swoją pracę i co chcemy w niej osiągnąć. W życiu zawodowym w jakimś sensie zawsze służymy innym ludziom, dlatego powinno nam zależeć na wykonywaniu zadań jak najlepiej. Wtedy będziemy mieli większe poczucie satysfakcji z pracy, a nawet spełnienia zawodowego.
Wymogi i standardy
Poszczególne profesje wymagają specjalistycznej wiedzy
i właściwych sobie umiejętności. Część z nich człowiek przyswaja
sobie automatycznie wraz ze stażem pracy. Dla wykonywania wielu
zawodów konieczne jest uzyskanie licencji. Później poziom
prezentowany przez pracownika rzadko bywa odgórnie sprawdzany.
Prawdziwy profesjonalizm wymaga jednak samodzielnego dbania o
podwyższanie kwalifikacji, przy czym nie oznacza to, że
profesjonalistą jest tylko ten przedstawiciel danego zawodu, który
wszystko wie. Ci najlepsi stanowią elitę, ale pozostali również
mogą być uznani za fachowych pracowników. Użytkowniczka
jednego
z forów internetowych poświęconego zagadnieniom rynku pracy uważa,
że profesjonalizm to „docenienie tego, co się wie i pokora przed
tym, czego się (jeszcze) nie wie”. Potrzebne informacje można
postarać się zdobyć. Ważne jest, aby umieć przyznać się do swoich
ograniczeń i w razie konieczności zgłosić się do osoby bardziej
kompetentnej po pomoc lub ewentualnie skierować do niej
klienta.
Etyka zawodowa
W życiu zawodowym najlepiej kierować się zwykłym poczuciem
przyzwoitości. Niektóre miejsca pracy charakteryzuje bardziej
konkretny katalog zachowań właściwych i niewłaściwych.
W przypadku części zawodów wypracowana została etyka zawodowa.
Mówimy wówczas o etyce lekarskiej, prawniczej czy dziennikarskiej.
Pozostałe osoby obowiązuje regulamin zakładu pracy, a ponadto
szereg niepisanych zasad dotyczących uczciwego
i godnego zachowania w miejscu pracy. Nikt nie mówi, że łatwo
stosować się do wszystkich wymagań. Czasem przełożeni nie są do
końca w porządku wobec nas lub wydarza się coś nieoczekiwanego, ale
wtedy właśnie prawdziwym profesjonalizmem jest zatrzymanie uwag dla
siebie i zachowanie spokoju w trudnej sytuacji.
Zapewnienie harmonii
Profesjonalizm wcale nie jest jednoznaczny z pracoholizmem
i całkowitym oddaniem się pracy. Niełatwą sztuką okazuje się
zachowanie równowagi pomiędzy pracą i wypoczynkiem, między życiem
prywatnym i zawodowym. Zaangażowanie w obowiązki zawodowe jest
godne pochwały, ale dobry pracownik powinien być również
odpowiedzialny. Trzeba pamiętać o wypoczynku fizycznym
i umysłowym, bo tylko wtedy zapewnimy wydajność pracy na dłuższą
metę. Pracownik będący w pełni sił może świadczyć swoje usługi na
najwyższym poziomie i spełniać wszystkie standardy pracy.
Magdalena Kijowska (Zielona Linia)
Zobacz podobne artykuły:

Prognoza zapotrzebowania na kompetencje i kwalifikacje Rozwój technologiczny ma duży wpływ na zmiany, które zachodzą na rynku pracy. Widać to m.in. po zapotrzebowaniu na nowe kompetencje i kwalifikacje, które pojawiło się wśród pracodawców. Dotyczy ono zarówno obecnych, jak i przyszłych pracowników. Jakich umiejętności wymagają i będą wymagać przedsiębiorcy? Na to pytanie odpowiadają autorzy raportu „Prognoza zapotrzebowania na kompetencje i kwalifikacje w wybranych branżach w związku ze zmianami w gospodarce”, przygotowanego przez Konfederację Lewiatan.

List motywacyjny – na co zwrócić uwagę? Jest on często określany jako dokument pomocniczy, dołączany do CV. I chociaż CV zawiera najważniejsze informacje o kandydacie, potwierdzając jego kwalifikacje i umiejętności, nie zawsze jest wystarczające. Czym jest list motywacyjny i na co zwrócić uwagę podczas jego tworzenia? Podpowiadamy.

Praca marzeń z aplikacją "Moja Praca" „Moja Praca” to nowoczesne narzędzie, które ułatwia osobom szukającym pracy znalezienie odpowiedniego zatrudnienia. Sercem aplikacji są symulatory rozmów kwalifikacyjnych, które dają możliwość odpowiedzi na najpopularniejsze pytania rekruterów i sprawdzenie wyników. „Moja Praca” umożliwia także rozwiązywanie testów osobowości i predyspozycji, dzięki którym osoba zainteresowana dowie się, jaka praca najlepiej do niej pasuje. W aplikacji dostępne są również, codziennie aktualizowane, oferty pracy. Dodatkowo, „Moja Praca” umożliwia zapisanie w telefonie w schowku CV, które szybko można dołączyć do odpowiedzi na interesujące ogłoszenie. W aplikacji znajduje się także porcja przydatnych i inspirujących informacji i tekstów. Dlaczego warto ją zainstalować? Odpowiadamy.

10 "bezpiecznych" zawodów [INFOGRAFIKA] Gwałtowny rozwój sztucznej inteligencji sprawił, iż pojawiły się obawy co do utrzymania się niektórych stanowisk na rynku pracy. Pomimo swoich wyjątkowych umiejętności ChatGPT nie jest jednak w stanie zastąpić zawodów, w których liczy się empatia i zrozumienie ludzkich emocji. Jakie to zawody? Sprawdźcie.

5 elementów skutecznej komunikacji [INFOGRAFIKA] Właściwa komunikacja jest niezbędnym elementem relacji międzyludzkich, zarówno na polu prywatnym jak i zawodowym. Aby komunikować się jasno i efektywnie należy pamiętać o przestrzeganiu kilku prostych zasad. Oto one.

Wymiar urlopu wypoczynkowego w niektórych krajach Europy Urlop wypoczynkowy jest niezbywalnym prawem każdego pracownika. Jest to czas na odpoczynek od obowiązków służbowych. W Polsce, w zależności od stażu pracy, pracownicy mają prawo do 20 lub 26 dni urlopu wypoczynkowego. Sprawdźmy, na jak długi odpoczynek od pracy mogą liczyć pracownicy z innych krajów Europy.

Język korporacji – skróty i pojęcia, które mogą Ci się przydać Planujesz pracę w korporacji? Nie daj się zaskoczyć i sprawdź, co oznaczają najpopularniejsze zwroty „korpomowy”.

Benefity pracownicze, czyli co nas motywuje w pracy? Oprócz standardowego wynagrodzenia, benefity pracownicze mają motywować do pracy i umilać czas spędzony w pracy i poza nią. Owocowe piątki, karnety sportowe czy pakiety medyczne stają się standardem w wielu firmach. Podpowiadamy, jak benefity wpływają na zaangażowanie pracowników oraz które z nich cieszą się największą popularnością.