Powrót

Bez inteligencji emocjonalnej nie odniesiesz sukcesu

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2013-01-30

Żeby zrobić karierę, trzeba mieć to coś…

Inteligencja emocjonalna, jak sama nazwa wskazuje, określa predyspozycje danej osoby do panowania nad swoimi emocjami, ale nie tylko. Wpływa w bardzo dużym stopniu na tworzenie relacji międzyludzkich. Decyduje o tym, czy ktoś jest zdolny do nawiązania dobrych relacji z grupą, czy potrafi w niej funkcjonować. Praca z innymi ludźmi niejednokrotnie bowiem decyduje o odniesieniu sukcesu zawodowego.

Inteligencja emocjonalna to głównie umiejętność rozpoznawania uczuć swoich i ich definiowania, jak również zdolność do rozpoznawania i interpretowania uczuć innych osób. Jest to szczególnie istotne przy tworzeniu odpowiednich relacji w miejscu zatrudnienia. Posiadanie silne rozwiniętej inteligencji emocjonalnej ułatwia w znacznym stopniu tworzenie więzi w grupie. Osoby, które rozumieją swoje potrzeby oraz są empatyczne, bardzo dobrze sprawdzają się w pracy. Doskonale interpretują swoje odczucia, ale też odczucia współpracowników i – co najważniejsze – klientów. Ta ostatnia grupa jest szczególnie ważna, szczególnie z perspektywy pracodawcy. Co z tego, że zatrudniony pracownik ma doskonałe kwalifikacje, bogate doświadczenie, piątkę na dyplomie oraz ukończonych dziesięć dodatkowych szkoleń? Jeśli okaże się, że pomimo doskonałych kwalifikacji potwierdzonych papierami jest osobą mającą słabo rozwiniętą inteligencję emocjonalną, to nie sprawdzi się jako pracownik. Będzie to osoba skupiona raczej na swoich dążeniach, planach rozwoju zawodowego. Nie będzie jednak zainteresowana tym, co dzieje się w grupie, a tym bardziej tworzeniem dobrych relacji z otoczeniem. Nie wynika to z egoizmu takiej osoby, lecz ze słabo rozwiniętej inteligencji emocjonalnej. Zazwyczaj osoby o wysokim ilorazie inteligencji mają słabo rozwiniętą inteligencję emocjonalną, dlatego nie zawsze są w stanie odnieść sukces na polu zawodowym. Najczęściej liderami są osoby, które mają bardzo dobrze rozwiniętą inteligencję emocjonalną. Często są też osobami powszechnie poważanymi, a do tego odznaczają się dużą odpornością na stres.

Inteligencja emocjonalna nie zawsze idzie w parze z naszym IQ, a – jak się okazuje – to właśnie ona jest kluczowym elementem decydującym o osiągnięciu sukcesu.

Karolina Łapińska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)

Czytaj więcej: http://ludzkie-wnetrza.manifo.com/inteligencja_emocjonalna


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Czy czterodniowy tydzień pracy już niebawem zdominuje rynek?
    Czy praca przez 8 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu może odejść do lamusa? Wiele na to wskazuje! Firmy przekonują się, że jeśli chodzi o pracę, dłużej wcale nie znaczy lepiej. Coraz więcej przedsiębiorstw wdraża w życie idee czterodniowego tygodnia pracy. Co ciekawe, rozwiązanie to podoba się także Polakom. Według badań firmy ADP, chęć modyfikacji czasu pracy wyraża aż sześciu na dziesięciu ankietowanych. Czy taki model może już wkrótce zrewolucjonizować rynek pracy?

  • 6 rzeczy, jakie możesz zrobić, aby zmniejszyć poczucie izolacji pracowników
    Samotność nie wpływa pozytywnie na zdrowie człowieka. Jej szkodliwy wpływ naukowcy porównują z wypalaniem dziennie 15 papierosów . To nie jest dobra wiadomość dla milionów ludzi, którzy obecnie za sprawą pandemii żyją i pracują w przedłużającej się izolacji. Dla ich przełożonych też nie. Wydawać by się mogło, że zarówno pracodawcy, jak i ich pracownicy największe wyzwania związane z nagłą koniecznością przejścia na zdalny model pracy mają już za sobą. Tych wyzwań było wiele: poczynając od szybkiej nauki posługiwania się systemami wideokonferencyjnymi po umiejętność znajdowania równowagi pomiędzy pracą w domu a zobowiązaniami rodzinnymi. Jednak na dłuższą metę tym, co pracownikom może najbardziej dokuczać jest praca w izolacji od zespołu, powodująca uczucie samotności.

  • Sprzątanie, gotowanie, zakupy – co tak naprawdę robimy podczas pracy zdalnej?
    Praca zdalna to dla większości z nas duża oszczędność czasu oraz elastyczność godzinowa. Nie musimy wstawać tak wcześnie, nie stoimy w korkach, dojeżdżając do biura, mamy zdecydowanie więcej swobody. Ale czy podczas wykonywania obowiązków w domu zajmujemy się tylko pracą? Aż 82 proc. ankietowanych przyznaje, że zdarzyło im się wykonywać w domu inne czynności w czasie, który powinien być przeznaczony na pracę zawodową.

  • Wady i zalety pracy tymczasowej
    Praca tymczasowa nazywana jest leasingiem pracowniczym z uwagi na swój specyficzny charakter. Umowa zawierana jest bowiem pomiędzy trzema podmiotami – pracownikiem, agencją pracy tymczasowej oraz pracodawcą użytkownikiem. To właśnie agencja pracy tymczasowej jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.

  • Jak pogodzić pracę zdalną z opieką nad dziećmi?
    W ostatnim czasie wielu pracodawców kieruje swoich pracowników na pracę zdalną. Rozwiązanie wydaje się idealne w czasie pandemii, jednak co zrobić, gdy w domu są również dzieci, ponieważ szkoły pracują zdalnie? Jak pogodzić obowiązki służbowe, zdalne nauczanie i opiekę nad energicznym przedszkolakiem?

  • Dni wolne w 2021 roku w Polsce
    Kto z nas nie lubi dodatkowych dni wolnych? Wiele osób czeka na nie z utęsknieniem i planuje wyjazdy z dużym wyprzedzeniem. Jak się okazuje, Polska na tle innych krajów, ma całkiem sporo dni ustawowo wolnych. Jak pod tym względem będzie prezentował się rok 2021?

  • Jakie cechy powinien posiadać idealny szef?
    Wiedza, doświadczenie oraz nabyte umiejętności pozwalają efektywnie zarządzać zespołem. Odpowiednie predyspozycje, charakter i cechy osobowości mają tu kluczowe znaczenie. Jednak czy istnieją cechy idealnego przewódcy?

  • O zmianie pracy słów kilka [Infografika]

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.