Strefa pracodawców
Skuteczne zarządzanie wiekiem w przedsiębiorstwie
Wywiad z Martą Dobrowolską, dyrektor ds. marketingu firmy AGED, o tym, jak skutecznie zarządzać wiekiem w przedsiębiorstwie oraz co zyskuje firma zatrudniając pracowników 50+
Pani Marto, jak długo Państwo działają na
rynku i czym się zajmują?
Firma AGED istnieje od 1 września 1992 roku, nasza siedziba mieści
się w Pruszkowie pod Warszawą. Od ponad dwudziestu lat zajmujemy
się importem i dystrybucją na terenie całej Polski wysokiej klasy
sprzętu elektrycznego dla gospodarstw domowych jak również urządzeń
kierowanych do sektora B2B. Importujemy m.in.
chłodziarko-zamrażarki, ekspresy do kawy, odkurzacze, wentylatory,
suszarki do rąk. Jesteśmy firmą stabilną, mamy dobrze ugruntowaną
pozycję na rynku AGD i ciągle się rozwijamy.
Rozumiem, że tego typu działalność wymaga określonej
organizacji pracy w przedsiębiorstwie. Jak to praktycznie
wygląda?
Za poszczególne aspekty naszej działalności odpowiadają odpowiednie
działy: handlowy – z centralą w siedzibie firmy, koordynującą pracę
przedstawicieli regionalnych, marketingu, importu oraz finansów i
logistyki. Każdy dział stanowi zgrany zespół specjalistów.
Ilu pracowników zatrudnia AGED i jaka jest ich struktura
wieku?
W naszej firmie ogółem pracuje 60 osób.
Najmłodsza osoba w zespole ma 26 lat, a najstarsza 60.
Czyli zatrudniacie pracowników 50+. W jakich działach w
firmie pracują i czym się zajmują?
To nasi zaufani i lojalni pracownicy, niektórzy z nich pracują w
AGED od samego początku istnienia firmy czyli prawie 22 lata.
Pełnione przez nich funkcje są bardzo różne – od kierowników działu
administracji i importu po stanowisko dyrektora
finansowego.
W jaki sposób wykorzystujecie potencjał osób 50+? Jak w
Państwa firmie wygląda zarządzanie wiekiem?
To, co dla nas najważniejsze, to nie wiek, a kompetencje i
umiejętności. Niezależnie od tego, czy jest to pracownik po
pięćdziesiątce, czy świeżo upieczony absolwent – każdy posiada
unikalne umiejętności i to one właśnie, a nie średnia wieku
zespołu, wpływają na dobre działanie i rozwój firmy. Do wszystkich
naszych pracowników podchodzimy indywidualnie, a ich zakres pracy
dostosowujemy tak, aby jak najlepiej wykorzystać ich potencjał.
Najważniejsze dla nas jest „zgranie” oraz dobra współpraca w zespole. Bardzo dbamy o integrację i dobrą atmosferę pracy.
Jako firma z branży AGD, czyli z sektora, który bardzo dynamicznie się zmienia pod względem asortymentu i zastosowanych w produktach technologii, dbamy również o to, by nasi pracownicy, niezależnie od wieku, byli ze wszystkim na bieżąco – przekazujemy im wiedzę o nowościach i produktach, szkolimy i dbamy o ich rozwój.
Gdyby miała Pani wymienić kilka zalet pracownika 50+ to
co by to było?
Nasi pracownicy 50+ są z nami od wielu lat – zdecydowanie mogę
powiedzieć, że są lojalni, odpowiedzialni i bardzo zaangażowani w
swoją pracę. Posiadają ogromną wiedzę praktyczną, znajomość rynku i
doświadczenie, którym dzielą się z młodszymi osobami, pracującymi
krócej lub dopiero zaczynającymi pracę zawodową. W wielu sytuacjach
ich doświadczenie i wiedza okazały się dla nas niezastąpione.
To, że w naszych zespołach pracują osoby w różnym wieku, to tylko
same plusy.
Głosem eksperta: Jak zarządzać wiekiem w przedsiębiorstwie?
Agnieszka Chłoń-Domińczak,
Instytut Statystyki i Demografii SGH w Warszawie
Zarządzanie wiekiem w przedsiębiorstwie to przede wszystkim wykorzystanie różnorodności, jaką oferują pracownicy posiadający różne kwalifikacje, kompetencje oraz doświadczenie. Każdy pracownik ma swoje mocne strony – warto je wykorzystywać w sposób odpowiedni. U młodych – to często umiejętności związane z nowoczesnymi technologiami, szybkość działania. U starszych – umiejętność radzenia sobie w nietypowych sytuacjach, wynikająca między innymi ze zgromadzonych doświadczeń życiowych. Są to kompetencje które wzajemnie się uzupełniają. Jedni i drudzy mogą się wzajemnie od siebie uczyć, pracując w zróżnicowanych pod względem wieku zespołach. Warto również zauważyć, że różne generacje w różny sposób się komunikują, co warto wykorzystywać w relacjach z klientami. Osoby dojrzałe często lepiej komunikują się werbalnie, łatwiej nawiązują kontakt z klientami w swoim wieku (których jest coraz więcej), młodsi korzystają z innych form komunikacji, w tym mediów społecznościowych – wykorzystanie tych różnorodnych umiejętności daje większe możliwości kontaktów i relacji z różnego typu odbiorcami produktów i usług.
Przeczytaj również:
Zatrudnianie 50+ w praktyce