Strefa pracodawców
Synergia pokoleń
Wywiad z Ryszardem Dymnym, Prezesem Zarządu firmy Kuchnie Świata S.A.
    	
    
 Panie Prezesie, proszę powiedzieć czym
     zajmuje się Pańska firma?
Panie Prezesie, proszę powiedzieć czym
     zajmuje się Pańska firma?
Kuchnie Świata mają trzy różne obszary działalności: pierwszy to
zaopatrzenie restauracji we wszystkie produkty żywnościowe,
szczególnie specjalistyczne, np. owoce morza czy produkty
wykorzystywane w kuchniach azjatyckich. Drugim kierunkiem są sklepy
– zaopatrujemy duże sieci supermarketów, jak również sprzedajemy
szeroki asortyment produktów w sklepach pod naszą marką.
Trzecim obszarem jest produkcja i dystrybucja produktów chemicznych
m.in. środków do mycia i dezynfekcji dla zakładów przemysłu
spożywczego i gastronomii. Każdy z tych trzech sektorów to
oddzielny pion zarządzania i operacji – wspólna jest jedynie
księgowość oraz Zarząd.
Od jak dawna jesteście Państwo obecni na
rynku?
Działamy od roku 1990, czyli blisko 25 lat.
Ilu pracowników zatrudniają Kuchnie Świata i jaki jest
przekrój wiekowy kadry?
Zatrudniamy ok. 250 osób. Ze względu na fakt, że firma już długo
działa na rynku, w naszym zespole jest wiele osób, które pracują 15
lat lub dłużej – to ludzie w wieku 40-55 lat i więcej. Staramy się
oferować miejsca pracy dobrym pracownikom, oddanym pracy i poważnie
do niej podchodzącym – wiek nie jest tu czynnikiem decydującym.
Czy byłby Pan w stanie wymienić kilka najczęściej
spotykanych zalet pracowników 50+?
Pracowników w wieku 50+ zazwyczaj wyróżnia sumienność, uczciwość i
punktualność. Bardzo odpowiedzialnie podchodzą do pracy i
wykonywanych obowiązków oraz angażują się w nią z myślą o
długoterminowej perspektywie zatrudnienia.
Czy w ramach firmy podejmowane są działania z zakresu
zarządzania wiekiem? Czy może Pan podać przykłady?
Bardzo istotne jest dla nas m.in. podnoszenie kwalifikacji naszej
kadry. Pracownicy, którzy pragną się dokształcać i znajdą szkolenie
mogące służyć temu celowi, mogą liczyć na jego sfinansowanie przez
firmę. Najczęściej są to różnego rodzaju szkolenia z zakresu
obsługi komputera.
Ponadto, ze względu na wielkość firmy, jej szeroką działalność i rozproszenie w kilku oddziałach na terenie kraju, dostrzegamy dużą wartość płynącą z działań budujących poczucie wspólnoty w ramach firmy. Dlatego m.in. dwa razy w roku organizujemy wyjazdy integracyjne, pozwalające pracownikom z różnych sekcji i w różnym wieku, bliżej się poznać i w efekcie sprawniej współpracować.
Czy dostrzega Pan zalety zróżnicowanej wiekiem
kadry?
Naturalnie, w firmie potrzebni są pracownicy w różnym wieku.
Niekwestionowanym atutem pracowników z dłuższym stażem jest ich
doświadczenie – szczególnie istotne dla kadry zarządzającej. Bardzo
ważne w każdej firmie jest jednak także świeże spojrzenie i
innowacyjne podejście młodszych pracowników.
Jako przykład mogę wskazać jeden z naszych oddziałów, gdzie zatrudniliśmy osobę mającą w przyszłości zastąpić dotychczasowego dyrektora, będącego już w wieku przedemerytalnym. W rezultacie powstał świetnie funkcjonujący tandem – nowo zatrudniony pracownik kieruje rozwojem działalności oddziału, wprowadza innowacje w jego funkcjonowaniu, podczas gdy starszy, znający firmę od podszewki, zajmuje się jej bieżącym działaniem i administracją. Z pewnością bardzo pomaga fakt, że obaj panowie się lubią i dobrze rozumieją.
Dojrzali pracownicy mogą wnosić wiele do rozwoju i zwiększenia efektywności przedsiębiorstwa – dzięki bogatemu doświadczeniu nabytemu we wcześniejszych miejscach zatrudnienia mogą przenosić dobre praktyki i nawyki na grunt nowej pracy.
Bardzo dziękujemy za rozmowę.
Głosem eksperta: Dlaczego warto zatrudniać dojrzałych pracowników
 dr Monika Gładoch
dr Monika Gładoch
doradca
     Prezydenta Pracodawców Rzeczpospolitej Polskiej
Z zatrudnieniem każdego nowego pracownika zawsze związana jest niepewność, czy sprosta zadaniom w pracy. To także obawa o jego zaangażowanie i lojalność wobec pracodawcy. Pracownicy 50+, z wieloletnim stażem, starają się realnie oceniać swoje możliwości w pracy. Posiadają także doświadczenie i bezcenną wiedzę, którą zdobywali w ciągu wielu lat zatrudnienia. Dzięki temu mogą być mentorami dla młodszych współpracowników.
Co więcej, ze statystyk Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, że dojrzałych pracowników cechuje niższy współczynnik absencji chorobowej niż pracowników w przedziale wieku 25-35 lat – warto pamiętać, że rzadziej korzystają oni również ze zwolnień związanych z sytuacją rodzinną. Ponadto, z zatrudnieniem pracowników 50+ wiążą się specjalne ulgi dla pracodawców, które dodatkowo obniżają koszty pracy.
 
			 
					 
					 
					 
					