Назад

Czy polskie firmy są innowacyjne?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2014-09-22

Zdania na ten temat są podzielone. Jedni twierdzą, że polskim firmom daleko do Doliny Krzemowej, Japonii czy Niemiec, a więc nie mają szans stawać w szranki z najlepszymi, inni dostrzegają olbrzymi potencjał rodzimych przedsiębiorstw. Jaka jest prawda i co sprzyja innowacjom?

Innowacyjność  to kluczowa kompetencja każdego przedsiębiorstwa, a prognoza Funduszy Europejskich dotycząca lat 2014-2020 stwarza klimat korzystny innowacjom. Na projekty badawczo-rozwojowe (B+R) oraz innowacje przewidziano niemal 10 mld euro w Programie Inteligentny Rozwój i  Regionalnych Programach Operacyjnych. Taka sytuacja sprzyja rozwojowi innowacyjności w polskich firmach i przedsiębiorstwach. W jaki sposób warto wykorzystać tę szansę?

Ekspansja na rynkach zagranicznych a innowacyjność

Innowacyjności sprzyja dotarcie przedsiębiorstw na zagraniczne rynki. To dzięki wymianom doświadczeń, biznesowemu know-how polskie firmy mogą nabrać rozpędu i rozwijać się jeszcze dynamiczniej. Wielu przedsiębiorców obawia się tego kroku. Działalność międzynarodowa kojarzy im się częściej z problemami natury kulturowej czy politycznej, ale należy pamiętać o tym, że tylko dzięki odważne decyzje sprzyjają rozwojowi przedsiębiorstw. Ekspansja na zagraniczne rynki jest szczególnie istotna zwłaszcza w przypadku firm surowcowych czy np. wydobywczych, w przypadku których usprawnienie procesu produkcji ma olbrzymie znaczenie.

W przypadku ekspansji zagranicznej dużą rolę odgrywa wsparcie państwa. Wyjazdy szefa rządu z czołowymi przedstawicielami polskich firm to jeden z elementów pozyskiwania zagranicznych rynków, a tym samym stymulator do podejmowania kroków w celu rozwoju innowacyjności polskich przedsiębiorstw. Przykładem polityki prowadzonej w tym kierunku był chociażby wyjazd premiera wraz z przedstawicielami biznesu oraz szefami  kilku resortów do Republiki Południowej Afryki w październiku 2013 r.

Aktualnie mamy do czynienia z dwoma rodzajami dyplomacji , która wspiera polską ekspansję na zagranicznych rynkach: handlową i ekonomiczną. W przypadku tej pierwszej po drugiej stronie stoi kontrahent i państwo znacząco nie wpływa na przebieg transakcji. Ekspansja ekonomiczna z kolei jest nieodłącznym elementem wchodzenia na zagraniczne rynki .

Ogólnoświatowe trendy w innowacjach

Tanio i bezpiecznie – w tym kierunku zmierzają aktualnie innowacyjne pomysły przedsiębiorców. Firmy rozwijają się tym szybciej i lepiej, im mają niższe koszty produkcji, bez zbędnych wydatków. Poza tym system musi być bezpieczny zarówno dla człowieka, jak tez środowiska naturalnego. W dzisiejszych czasach już nie wystarczy zachowywanie przez pracodawcę narzuconych przepisami prawa pracy norm bezpieczeństwa. Działania firmy muszą być przyjazne środowisku, najlepiej jeśli firma dodatkowo je wspiera. Stąd też aktualnie jest widoczny pozytywny trend tzw. ekoinnowacji. Pojawiają się nowe usługi, które są przyjazne środowisku, nowe procesy (wprowadzające czystszą niż dotychczas produkcję), jak też nowe materiały i produkty. Procesy produkcyjne mają się odbywać przy minimalnym zużyciu wody, a niekiedy nawet bez jej udziału, propagowane są też mechanizmy ponownego wytwarzania, czyli re-manufacturing oraz innowacyjne usługi naprawcze.

Zdaniem ekspertów innowacje będą w przyszłości dotyczyły nowych modeli prowadzenia biznesu, nowego sposobu przewodzenia ludziom oraz nowych sposobów współpracy,  tymczasem największym wyzwaniem dla przedsiębiorców będzie, a w zasadzie już jest – umiejętność poznania wszystkich oczekiwań klienta.

Jak wygląda poziom innowacyjności w polskich firmach?

Polska należy do najmniej innowacyjnych krajów w Europie. W rankingu Global Innovation Index 2014 znalazła się dopiero na 45. miejscu, za krajami bałtyckimi, Czechami i Słowacją, a nawet Bułgarią i Mołdawią. Z czego wynika ten niski poziom innowacyjności w rodzimych przedsiębiorstwach?

Przedsiębiorcy w Polsce narzekają na brak warunków do inwestowania w nowoczesne procesy produkcji i usług. Z drugiej strony eksperci pocieszają, że ranking nie odzwierciedla idealnie sytuacji w naszym kraju - ze względu na rozmiary polskiej gospodarki szybkie wdrożenie innowacyjnych procesów na dużą skalę może być problematyczne.

Wdrażanie innowacji nie jest procesem łatwym. W tym wypadku nie wystarczy tylko sprzyjający klimat gospodarczy oraz dotacje unijne. Żadne przedsiębiorstwo nie będzie miało szans na przejście procesu innowacyjnego szczęśliwie, jeśli nie będzie za nim stał prawdziwy lider. Człowiek z charyzmą, który rozumie wyzwania wynikające z wdrażania innowacyjnych procesów i umie kreować cele biznesowe. Każda firma, która ma w swoim zarządzie kogoś takiego, nie musi czekać  na sprzyjające okoliczności gospodarcze – może je stworzyć sama, tym bardziej z pomocą Funduszy Europejskich w ramach najbliższej perspektywy finansowej.

Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło: http://natemat.pl/107425,polskie-firmy-musza-wchodzic-na-zagraniczne-rynki-to-popycha-do-przodu-innowacje-i-cala-nasza-gospodarke

http://www.forbes.pl/5-zelaznych-zasad-innowacyjnej-firmy,artykuly,174688,1,1,2.html

http://www.poig.gov.pl/2014_2020/Strony/Prognoza_na_lata_2014_2020_pogoda_dla_innowacji_12092014.aspx

http://www.bankier.pl/wiadomosc/Innowacyjnosc-w-Polsce-kuleje-3186138.html

http://www.hbrp.pl/redakcja_poleca.php?id=857

Zobacz także:


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.