Powrót

Dofinansowanie działalności gospodarczej z urzędu pracy

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2018-03-02

Myślisz o założeniu firmy? Chcesz otrzymać dotację na ten cel? Sprawdź, jakie warunki musisz spełniać, żeby uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy oraz kiedy urząd może odmówić przyznania dotacji!

Źródeł finansowania działalności gospodarczej jest kilka. Można starać się o bezzwrotne dotacje lub pożyczki. Wciąż jednym z najbardziej popularnych dofinansowań są jednorazowe środki na działalność z urzędów pracy. Szacuje się, że w 2016 roku ponad 44 tysiące firm zostało założonych dzięki dotacji z urzędu pracy.

Środki na działalność nie są przyznawane wszystkim wnioskującym. Nie wystarczy zarejestrować się w urzędzie pracy i złożyć wniosek. Należy spełniać określone ustawą i rozporządzeniem warunki. Jakie?

 

Rejestracja w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna

 

Podstawowym warunkiem ubiegania się o jakiekolwiek wsparcie z urzędu pracy jest posiadane statusu osoby bezrobotnej. Aby móc złożyć wniosek, należy w pierwszej kolejności zarejestrować się jako osoba bezrobotna.

Sama rejestracja to jednak nie wszystko. Trzeba posiadać profil pomocy, który uwzględnia możliwość ubiegania się o dotację oraz współpracować z urzędem. Osoba, która odmówiła przyjęcia skierowania do pracy lub odrzuciła inną formę pomocy nie może, zgodnie z przepisami, otrzymać środków na działalność.

 

Brak wpisu do CEIDG

 

Kolejnym warunkiem jest nieposiadanie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej bezpośrednio przed ubieganiem się o dotację oraz w trakcie. Urząd sprawdza 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku. Co ważne, nie ma znaczenia, czy dana osoba prowadziła firmę czy nie. Liczy się sam wpis. Nawet, jeśli był kilkudniowy.

Dyskwalifikuje w otrzymaniu środków również zarejestrowanie działalności na etapie rozpatrywania wniosku lub przed podpisaniem umowy z urzędem pracy o dofinansowanie. Urząd może również cofnąć dotację w przypadku uzyskania wpisu w terminie wcześniejszym niż określony w umowie.

 

Sprawdzanie przeszłości biznesowej

 

Przyznając dotacje urzędy pracy sprawdzają także, czy osoby, które ubiegają się o wsparcie, wcześniej nie otrzymały już podobnego. Osoby, które wcześniej prowadziły już działalność i na jej otwarcie otrzymały środki z urzędu pracy lub z innych środków publicznych, nie mogą wnioskować o wsparcie na otwarcie kolejnego biznesu.

Urząd nie przyzna również środków osobie, która w okresie 2 lat przed złożeniem wniosku była skazana za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu.

Pamiętaj, że złożenie wniosku nie jest równoznaczne z otrzymaniem dotacji. Nie zwalnia również z obowiązków względem urzędu. Nadal należy zgłaszać się na wyznaczone wizyty oraz przyjmować skierowania do pracy.

 

Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło: Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.