Back

Czy kobiety w Polsce są przedsiębiorcze?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2014-08-22

Choć w zarządach wielu przedsiębiorstw nadal dominują mężczyźni, to kobiety dziś zakładają coraz więcej firm. Prowadzenie własnego biznesu stało się nie tyle alternatywą dla bezrobocia, co sposobem na realizację marzeń.

Zakładają firmy, stowarzyszenia, organizują spotkania, szkolenia i konferencje. Kobiecy biznes rozwija się coraz szybciej i dynamiczniej. Co jest tego przyczyną?

Dlaczego kobiety zakładają własne firmy

Kobiety bardzo często otwierają własną działalność gospodarczą z powodu braku alternatywy. Problemy ze znalezieniem zatrudnienia i wysoka stopa bezrobocia najczęściej popychają kobiety ku myśli o własnej firmie. Innym powodem jest też niezadowolenie z dotychczasowej pracy czy chęć zmiany w życiu. Wiele kobiet ma też problem ze znalezieniem pracy po urodzeniu dziecka. To one właśnie stanowią gros tych, które zakładają, często jednoosobową, działalność gospodarczą. Bardzo często jest to efekt redukcji etatów w firmie, w wyniku których pracę tracą np. kobiety, które zdecydowały się na urodzenie dziecka. Innym powodem jest chęć poświecenia większej ilości czasu rodzinie. Etat implikuje pewien rodzaj zależności w pracy: osoba powinna wykonywać swoją pracę w ściśle określonym miejscu, pod kontrolą pracodawcy. Kobiety, które zakładają własny biznes, mogą swobodniej operować czasem. Wykonują obowiązki zawodowe wówczas, kiedy mają na to czas. Dzięki temu mogą poświęcić więcej uwagi rodzinie, dbając jednocześnie o interesy służbowe.

Innym, równie ważnym, a często idącym w parze powodem wzrostu przedsiębiorczości wśród kobiet jest chęć samorealizacji i niezależności, rozwoju. Zarobki, choć zwykle wymieniane są w dalszej kolejności, zaczynają mieć coraz większe znaczenie na damskiej liście powodów do założenia działalności gospodarczej.

W drodze do sukcesu

Właścicielki nowych firm muszą często mierzyć się z wieloma problemami, z jakimi styka się poczatkujący przedsiębiorca. Poza kwestiami prawnymi, związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej, są to dodatkowo sprawy związane z łączeniem roli rodzinnej i zawodowej. Kobiety są znacznie bardziej zaangażowane w życie rodzinne i wychowanie dzieci, poświęcają tej roli więcej czasu niż mężczyźni. Tymczasem prowadzenie własnej firmy wymaga dużych nakładów czasu i pracy. To powoduje, że wiele kobiet obawia się prowadzenia własnego biznesu.

Z drugiej strony jednak kobiety chętnie dzielą się doświadczeniem i wspierają się wzajemnie. Powstaje wiele stron internetowych, portali, grup i stowarzyszeń, które zrzeszają przedsiębiorcze kobiety i wspieraj zakładanie nowych biznesów. Panie mogą tu wymienić się doświadczeniami, nawiązać nowe kontakty biznesowe, które zaowocują współpracą. Takie działania są nie bez znaczenia. Iwona, która założyła sklep internetowy z ubrankami dla dzieci, mówi:

- Zainspirował mnie pewien portal internetowy, a konkretnie wywiad z kobietą, która była w podobnej sytuacji jak ja, czyli nie mogła znaleźć pracy po urodzeniu dziecka. Pomyślałam, że skoro jej się udało, to dlaczego i ja mam nie spróbować? Założyłam własną działalność, a teraz sama dzielę się doświadczeniem z innymi – opowiada właścicielka sklepu on-line.

Kobiecy biznes, czyli jaki?

Co ciekawe, kobiety upodobały sobie pewne, określone branże.  Wiele, tzw. „kobiecych biznesów” działa w branży gastronomicznej (np. kawiarnie, restauracje, cukiernie, usługi typu „pieczenie ciast na zamówienie” itp.), odzieżowej (sklepy stacjonarne oraz internetowe, ciucholandy), kosmetycznej (sklepy i usługi). Choć zdarzają się wyjątki, większość kobiet preferuje działalność w branży, którą zna i „czuje”. Jest to też najlepsza recepta na powodzenie biznesu.

Warto podkreślić, że w takich branżach jak wspomniane wyżej kobiety zwykle czują się pewniej, a to je motywuje do działania. Rozwój Internetu i branży e-commerce sprzyja damskim biznesom. Wiele firm prowadzonych przez kobiety oferuje swoje usługi i produkty tylko on-line. Dzięki temu można znacząco ograniczyć koszty, jakie zwykle trzeba wyłożyć na założenie biznesu, a później też na jego prowadzenie. Taka sytuacja sprawia, że kobiety decydują się podjąć ryzyko założenia własnej firmy, mając na uwadze niewielką stratę finansową, w najgorszym wypadku.

Coraz więcej kobiet zakłada firmy i osiąga sukces. Czy pod tym względem płeć piękna różni się czymś od tej drugiej? Zazwyczaj znaczące różnice są tylko w  podejściu do biznesu i spojrzeniu na własne siły i możliwości. Kobietom nadal często brakuje pewności siebie i  wiary we własne siły. Wsparcie ze strony innych kobiet oraz odpowiednie przygotowanie merytoryczne może jednak znacząco wzmocnić wiarę we własne siły. To dobry trend, bo warto pamiętać o tym, że wzrastający poziom przedsiębiorczości kobiet wpływa nie tylko pozytywnie na nie same i ich budżet domowy, ale też na stan całej gospodarki.

Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)

Zobacz także:


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.