Powrót

Zarządzanie czy współpraca – nowoczesny zespół

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2011-03-02

Zarządzanie zespołem nie należy do najłatwiejszych zadań...

Potrzeba do tego nie tylko odpowiednich kwalifikacji, lecz także predyspozycji osobowościowych. To, jaki będzie zespół, w głównej mierze zależy od przełożonego. Współcześnie stawia się raczej na współpracę niż na rządy twardej ręki.

Nowoczesny zespół ma być zgrany, nastawiony na spełnianie postawionych przed nim celów oraz gotowy do współpracy. Najlepsze efekty przynosi odpowiedni podział obowiązków. Jeżeli każdy wie, co ma robić i jest odpowiedzialny za określony element, to jest to najlepsze z możliwych rozwiązań. Pracownicy wykonają swoje zadania, które w połączeniu z efektami pracy kolegów z zespołu stworzą spójną całość. Ważne jest również, aby zespół wiedział dokładnie, jaki efekt końcowy ma powstać po połączeniu elementów pracy wszystkich pracowników. Jednym słowem każdy musi zdawać sobie sprawę z tego, co ma być końcowym rezultatem pracy. Wtedy współpraca jest łatwiejsza, a w razie wątpliwości jest do kogo zwrócić się o pomoc, bo każdy orientuje się w temacie.

Ważne jest, aby przełożony organizował również spotkania na forum grupy. To dobra okazja do tego, aby poinformować zespół o kompetencjach poszczególnych pracowników. Przez to uniknie się niedomówień i udoskonali końcowy wynik pracy. Ważne jest również, aby szef zespołu nie wprowadzał atmosfery strachu. Rządy twardej ręki nie sprawdzają się raczej w nowoczesnych zespołach. Zastraszanie, krzyk, wywieranie presji przynoszą efekt odmienny do zamierzonego. Pracownicy, zamiast się mobilizować, są zestresowani, a przez to mniej wydajni. Dlatego bardzo ważnym ogniwem zespołu jest odpowiedni przełożony, który powinien być wymagający, a zarazem wyrozumiały. Dorośli i odpowiedzialni ludzie powinni się wzajemnie szanować, dlatego model współpracy w zespole to najlepsze rozwiązanie. Szef ma być osobą odpowiedzialną za całość wykonanej pracy, powinien być też oparciem. W razie problemów pracownicy u niego, jako osoby posiadającej największe kompetencje, mają szukać rozwiązania. Przełożony budzi autorytet w pracownikach, jeżeli zdają oni sobie sprawę, że ma on wiedzę adekwatną do zajmowanego przez niego stanowiska. Jeśli zwierzchnik do tego jest miły, służy pomocą i sprawiedliwie rozdziela obowiązki, daje to bardzo dobre podstawy do utworzenia zgranego zespołu.

Poza tym dużo zależy także od pracowników. To oni tak naprawdę tworzą zespół. Ważne, żeby każdy z nich zdawał sobie sprawę, że pracuje nie tylko na siebie, lecz także na opinię całego zespołu. Ważne jest otwarcie na współpracowników, chęć pomocy w rozwiązywaniu problemów, a przede wszystkim zdrowa atmosfera. Bez tego ostatniego elementu nie zbuduje się nic trwałego. Niepoddawanie się wyścigowi szczurów przez współpracowników to podstawa. Nie rodzi to chorej rywalizacji i wpływa na zżycie się członków zespołu.

Nowoczesny zespół współpracowników nastawiony jest na współpracę, odnoszenie dobrych wyników, na które pracują wszyscy w równym stopniu, łącznie z przełożonym. Taki model jest najlepiej sprawdzającym się rozwiązaniem, pozwalającym na osiągnięcie sukcesu.

Karolina Łapińska


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • O karierze należy myśleć z wyprzedzeniem, cz. 2
    Stworzenie planu i postępowanie zgodne z nim pozwala też zmniejszyć frustrację związaną z brakiem zatrudnienia. Jeśli osiągamy poszczególne, małe cele, które prowadzą nas do tego głównego, jakim jest podpisanie umowy o pracę, to mamy poczucie sukcesu - w drugiej części wywiadu Anna Tabisz opowiada o planowaniu, roli portali społecznościowych i tajnikach rozmów kwalifikacyjnych.

  • O karierze należy myśleć z wyprzedzeniem, cz. 1
    Trzeba pamiętać, że kluczowe jest nie tyle podkreślenie własnej indywidualności, co ukazanie, w jakim stopniu spełnia się oczekiwania pracodawcy – tłumaczy Anna Tabisz, autorka poradnika pt. „Praca dla Absolwenta” z doświadczeniem w copywritingu i IT, zajmująca się m.in. doradztwem z zakresu poszukiwania pracy.

  • Sukces to kwestia relacji międzyludzkich, cz. 2
    „Najważniejszą rzeczą jest, aby realizować własne cele i pragnienia, a nie wyobrażone cele naszych rodziców czy innych ludzi, przy całym szacunku dla tych osób” – opowiada w drugiej części wywiadu Alex Barszczewski. Poza tym podpowiada też m.in. jak skutecznie dobierać doradców oraz jak walczyć o swoją autonomię.

  • Sukces to kwestia relacji międzyludzkich, cz. 1
    „Relacje są niezbędne do tego, byśmy zdobywali unikalną wiedzę i umiejętności, co więcej, żebyśmy mieli w ogóle dostęp do ciekawych prac i zleceń” – twierdzi Alex Barszczewski, międzynarodowy coach, konsultant i ekspert od relacji międzyludzkich w biznesie.

  • Dobra kawa w pracy to nie jest wyzwanie [WYWIAD]
    - Generalnie najlepszym tropem jest po prostu nasz gust – tłumaczy Marcin Rzońca, pasjonat kawy, fotograf i twórca popularnego bloga. Nie krytykuje ludzi za to, jaką kawę piją, ale chętnie podpowiada im, jak delektować się wybornym trunkiem za nieduże pieniądze. Nam zdradził, jakie metody parzenia kawy najlepiej sprawdzą się w pracy!

  • Czy chętnie angażujemy się w wykonywaną pracę?
    Najbardziej zaangażowani pracownicy dostosowują warunki pracy do swoich predyspozycji - tłumaczy Konrad Kulikowski, specjalista ds. badań, na co dzień pracujący w Sedlak&Sedlak.

  • Jak przedsiębiorczy są Polacy?
    Przypominamy rozmowę z dr Aliną Warzechą.

  • Jak osiągnąć sukces w życiu zawodowym?
    Rozmowa z Sylwią Kociszewską – coachem, psychologiem, doradcą w karierze - część I

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.