Powrót

Przyjazna firma, przyjazny urząd – jak widzą je Polacy

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2011-07-04

Kwestia dobrego samopoczucia w miejscu pracy zawsze była bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na zadowolenie pracownika z wykonywanej pracy.

Z wiadomych względów: tam, gdzie czujemy się lepiej, pracujemy wydajniej. Każdy zdaje sobie z tego doskonale sprawę. Wiadomo jednak, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia…

Pracownikowi zatrudnionemu w przyjaznym miejscu pracy łatwiej się zrelaksować i – co za tym idzie – jest on również milszy dla przychodzących do firmy klientów. Nie czuje rozdrażnienia z powodu wykonywanych przez siebie czynności, a nawet jeśli takie odczucie się pojawi, to zostaje zrekompensowane panującą wokół przyjazną atmosferą. Miłe podejście do zainteresowanych usługami firmy nie musi być efektem wymuszonych przez przełożonego norm zachowania się ogólnie przyjętych w firmie. Wychodzi to zupełnie naturalnie
i w taki sposób jest też odbierane przez klientów. Ostatnimi czasy utarło się przekonanie, że klienci wolą korzystać z usług prywatnych firm. Prawo rynku wymusza na tych firmach walkę o każdego klienta, a to z kolei pozytywnie wpływa na jakość oferowanych usług. Na wysokim poziomie jest również obsługa interesantów – w takich firmach spotkamy się raczej z miłym odbiorem.

Nieco gorzej wygląda kwestia załatwiania różnych formalności
w urzędach. Polacy nadal niechętnie udają się do tych instytucji.
O ile prywatne firmy dają możliwość wyboru (jeśli w jednej firmie zostałem niemiło obsłużony, to pójdę do innej), o tyle urzędy nie dają takiego wyboru. Dla wielu Polaków wizyta w urzędach jest traktowana jako zło konieczne. Wiele osób, idąc do takiej placówki, nie wie, gdzie ma się zgłosić ani jak konkretnie będzie wyglądało załatwienie sprawy. Do tego jeszcze klienci obawiają się niezrozumienia ze strony urzędnika i – najzwyczajniej w świecie – ośmieszenia. Nikt nie lubi przecież momentu, w którym z powodu swojego błędu czy braku wyjaśnienia ze strony urzędnika musi wypełniać ten sam dokument kilkakrotnie i do tego czuje przeszywający wzrok urzędnika połączony z irytacją w głosie. Wielu Polaków jeszcze w negatywny sposób postrzega urzędy. W dużej mierze jest to efekt poprzedniego systemu i musi upłynąć trochę czasu, zanim ulegnie to zmianie. 

Nie wszyscy jednak tak myślą. Wiele zależy od tego, na jaką osobę trafi się w urzędach. Nie można budować opinii na temat funkcjonowania tych instytucji w oparciu o jedną wizytę, w trakcie której urzędniczka, która miała akurat gorszy dzień, zachowała się
w stosunku do nas nieuprzejmie. W urzędach są zatrudnieni zwykli pracownicy, którzy najzwyczajniej w świecie mogą nie mieć humoru. Na niemiłą obsługę można trafić wszędzie. Grunt to obiektywna ocena, tym bardziej że urzędy od dłuższego czasu próbują walczyć
z niechlubną opinią na swój temat. Coraz częściej działają z myślą budowania wizerunku urzędu przyjaznego klientom. Dzięki takim działaniom coraz więcej osób zmienia zdanie na temat funkcjonowania tych placówek. Urzędy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów poprzez ułatwienie im dostępu do swoich usług. Urzędy otwarte są
w godzinach, w których większość z nas pracuje, a niewiele osób jest skłonnych brać dzień wolny, aby załatwić konkretną sprawę w tych instytucjach. W wielu przypadkach jest to jednak konieczne. W związku z tym wiele urzędów ma na przykład wydłużone godziny pracy w konkretnych dniach po to, aby ułatwić klientom dostęp do swoich usług. Są to niewielkie zmiany, które jednak wpływają pozytywnie na wizerunek urzędów.

Polacy jednak w większości nadal są zdania, że o wiele łatwiej pójść do prywatnej firmy i tam załatwić sprawę, niż udawać się do urzędu. Jeszcze sporo czasu musi upłynąć zanim takie myślenie ulegnie zmianie i Polak bez oporów i obawy uda się do urzędu.

Karolina Łapińska (Zielona Linia)    


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Czy chętnie angażujemy się w wykonywaną pracę?
    Najbardziej zaangażowani pracownicy dostosowują warunki pracy do swoich predyspozycji - tłumaczy Konrad Kulikowski, specjalista ds. badań, na co dzień pracujący w Sedlak&Sedlak.

  • Jak przedsiębiorczy są Polacy?
    Przypominamy rozmowę z dr Aliną Warzechą.

  • Jak osiągnąć sukces w życiu zawodowym?
    Rozmowa z Sylwią Kociszewską – coachem, psychologiem, doradcą w karierze - część I

  • Dobra kawa w pracy to nie jest wyzwanie [WYWIAD]
    - Generalnie najlepszym tropem jest po prostu nasz gust – tłumaczy Marcin Rzońca, pasjonat kawy, fotograf i twórca popularnego bloga. Nie krytykuje ludzi za to, jaką kawę piją, ale chętnie podpowiada im, jak delektować się wybornym trunkiem za nieduże pieniądze. Nam zdradził, jakie metody parzenia kawy najlepiej sprawdzą się w pracy!

  • PUP Dębica - Nabór wniosków na staże w połączeniu z wyposażeniem stanowiska pracy
    Powiatowy Urząd Pracy w Dębicy ogłasza nabór wniosków o zorganizowanie stażu w połączeniu z wyposażeniem lub doposażeniem stanowiska pracy dla osób bezrobotnych powyżej 29. roku życia w ramach projektu konkursowego „Szansa na pracę".

  • PUP Dębica - Nabór wniosków na szkolenia w ramach KFS
    Powiatowy Urząd Pracy w Dębicy ogłasza nabór wniosków o przyznanie środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego na sfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego.

  • PUP Dębica - Nabór wniosków na wyposażenie stanowiska pracy
    Powiatowy Urząd Pracy w Dębicy ogłasza nabór wniosków o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy w ramach projektu „Aktywizacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie dębickim (IV)".

  • WUP Toruń - Targi TRAKO w Gdańsku
    Informujemy, iż w dniach 24-27 września 2019 r. odbędą się Targi TRAKO w Gdańsku.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.