Powrót

Najpopularniejsze kryteria oceny pracowniczej

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2012-11-20

Co ocenia pracodawca?

Jedną z istotnych funkcji zarządzania jest ocena pracowników. Pracodawca, który jej dokonuje, kieruje się najczęściej z góry określonymi kryteriami. W trakcie oceny zwraca się uwagę na wiele czynników. Zaliczyć można do nich między innymi wartościowanie cech osobowych, pewnych zachowań, postaw, a także to, w jakim stopniu wykonywane są poszczególne zadania i obowiązki przydzielone konkretnej osobie.

Możemy wyróżnić następujące kryteria oceny: kwalifikacyjne, efektywnościowe, osobowościowe, behawioralne.

Kryteria kwalifikacyjne

W zależności od specyfiki danego stanowiska pracy kryteria dotyczące kwalifikacji mogą różnić się między sobą. Najczęściej zwraca się na nie uwagę w trakcie rekrutacji nowych pracowników. Ponadto kryteria te pozwalają na ustalanie potrzeb szkoleniowych oraz mogą być wykorzystane w trakcie prowadzenia rekrutacji wewnętrznych na wyższe stanowiska.
Do kryteriów kwalifikacyjnych zaliczamy przede wszystkim: wykształcenie, ukończone szkolenia, kursy, treningi, a także umiejętności nabyte w trakcie pracy na danym stanowisku.

Kryteria efektywnościowe

Istotne jest, aby ustalone kryteria były mierzalne w prosty sposób. Dzięki temu możliwe będzie ich zrozumienie i stosowanie w odpowiedni sposób. Najczęściej kryteria te wykorzystuje się w przypadku przyznawania nagród i premii. Niekiedy stanowić mogą one także podstawę do awansu albo degradacji czy nawet zwolnienia.

Do kryteriów efektywnościowych zalicza się: ilość i jakość wykonanej pracy, efekty ekonomiczne (np. wartość sprzedaży, osiągnięty zysk), terminowość.

Kryteria behawioralne

Są one stosowane w celu promowania tych postaw, które mają kluczowy wpływ nie tylko na efekty pracy, lecz także na wizerunek danej firmy czy też organizacji.
Najczęściej stosowane kryteria behawioralne to: wytrwałość, lojalność, gotowość do doskonalenia swoich umiejętności i podnoszenia kwalifikacji, stosunek do klientów, współpracowników, przełożonych.

Kryteria osobowościowe

Niekiedy kryteria osobowościowe decydują o możliwości uzyskania awansu. Stosowane są najczęściej w przypadku osób, które pełnią funkcje zarządzające w danej instytucji. Do kryteriów osobowościowych zaliczyć można odpowiedzialność, kreatywność, odporność na stres, temperament.

Ustalenie odpowiednich, a więc konkretnych i mierzalnych, kryteriów oceny wpływa także na jej jakość. Dodatkowo pozwala to na jej sprawne przeprowadzenie i powoduje, że jest ona wiarygodna. Ustalając więc kryteria oceny, należy dokładnie przeanalizować specyfikę danego stanowiska pracy.

Agnieszka Banasik (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:http://www.edulider.pl/biznes/ocena-pracownika-kryteria
http://www.hrm.pl/content/view/15/59/


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • O karierze należy myśleć z wyprzedzeniem, cz. 2
    Stworzenie planu i postępowanie zgodne z nim pozwala też zmniejszyć frustrację związaną z brakiem zatrudnienia. Jeśli osiągamy poszczególne, małe cele, które prowadzą nas do tego głównego, jakim jest podpisanie umowy o pracę, to mamy poczucie sukcesu - w drugiej części wywiadu Anna Tabisz opowiada o planowaniu, roli portali społecznościowych i tajnikach rozmów kwalifikacyjnych.

  • O karierze należy myśleć z wyprzedzeniem, cz. 1
    Trzeba pamiętać, że kluczowe jest nie tyle podkreślenie własnej indywidualności, co ukazanie, w jakim stopniu spełnia się oczekiwania pracodawcy – tłumaczy Anna Tabisz, autorka poradnika pt. „Praca dla Absolwenta” z doświadczeniem w copywritingu i IT, zajmująca się m.in. doradztwem z zakresu poszukiwania pracy.

  • Sukces to kwestia relacji międzyludzkich, cz. 2
    „Najważniejszą rzeczą jest, aby realizować własne cele i pragnienia, a nie wyobrażone cele naszych rodziców czy innych ludzi, przy całym szacunku dla tych osób” – opowiada w drugiej części wywiadu Alex Barszczewski. Poza tym podpowiada też m.in. jak skutecznie dobierać doradców oraz jak walczyć o swoją autonomię.

  • Sukces to kwestia relacji międzyludzkich, cz. 1
    „Relacje są niezbędne do tego, byśmy zdobywali unikalną wiedzę i umiejętności, co więcej, żebyśmy mieli w ogóle dostęp do ciekawych prac i zleceń” – twierdzi Alex Barszczewski, międzynarodowy coach, konsultant i ekspert od relacji międzyludzkich w biznesie.

  • Dobra kawa w pracy to nie jest wyzwanie [WYWIAD]
    - Generalnie najlepszym tropem jest po prostu nasz gust – tłumaczy Marcin Rzońca, pasjonat kawy, fotograf i twórca popularnego bloga. Nie krytykuje ludzi za to, jaką kawę piją, ale chętnie podpowiada im, jak delektować się wybornym trunkiem za nieduże pieniądze. Nam zdradził, jakie metody parzenia kawy najlepiej sprawdzą się w pracy!

  • Czy chętnie angażujemy się w wykonywaną pracę?
    Najbardziej zaangażowani pracownicy dostosowują warunki pracy do swoich predyspozycji - tłumaczy Konrad Kulikowski, specjalista ds. badań, na co dzień pracujący w Sedlak&Sedlak.

  • Jak przedsiębiorczy są Polacy?
    Przypominamy rozmowę z dr Aliną Warzechą.

  • Jak osiągnąć sukces w życiu zawodowym?
    Rozmowa z Sylwią Kociszewską – coachem, psychologiem, doradcą w karierze - część I

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.