Powrót

Kontrakt menedżerski

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2014-10-01

Choć potocznie może być traktowany jako umowa o pracę, to w świetle przepisów nią nie jest. Co powinno znaleźć się w kontrakcie menedżerskim i jakie są jego zalety?

Kontrakt cechuje zasada swobodnego kształtowania, w związku z czym jest on umową cywilnoprawną objętą nie przepisami Kodeksu pracy, a Kodeksu cywilnego. Tego rodzaju umowy zawierane są w celu zarządzania firmą, a stronami są: menedżer przyjmujący zlecenie kierowania przedsiębiorstwem i zlecający przedsiębiorca.

Elementy niezbędne w kontrakcie menedżerskim

Kontrakt menadżerski powinien zostać sporządzony na piśmie. W zasadzie o tym, jakie postanowienia znajdą się w kontrakcie, decydują strony. Na pewno powinny w nim znaleźć się takie elementy jak: zakres, charakter i specyfikacja obowiązków menedżera, zasady odpowiedzialności, zasady wynagradzana w zależności od tego, czy jest umową rezultatu czy starannego działania, sposoby rozwiązania oraz okres wypowiedzenia.

Plusy i minusy kontraktu menedżerskiego

W związku z tym, iż kontrakt menadżerski jest umową cywilnoprawną, dwie zasadnicze cechy odróżniają go od umowy od pracę: brak z góry narzuconego miejsca i czasu świadczenia pracy oraz większa niezależność i swoboda w podejmowaniu decyzji.

Omawiany kontrakt ze względu na swój charakter nie daje prawa do płatnego urlopu wypoczynkowego oraz świadczeń socjalnych. Zapewnia on również mniejszą ochronę zatrudnienia, chociaż w odróżnieniu od innych umów cywilnoprawnych daje możliwość negocjacji warunków.

Na niekorzyść menadżera może również działać to, iż w przypadku takiego zatrudnienia jego odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przedsiębiorcy jest nieograniczona i odpowiada on całym swoim majątkiem. Zabezpieczeniem może być wykupienie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej z tytułu zarządzania firmą. Istnieje również możliwość określenia kary umownej za niewywiązanie się z obowiązków.

Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)

Zobacz także:


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Kiedy praca staje się nałogiem?
    12 sierpnia to Światowy Dzień Pracoholizmu. Ustanowienie tego święta nie miało na celu promowania pracoholizmu, ale uświadomienia, że jest ono tak samo niebezpieczne, jak inne uzależnienia. Okazuje się, że w ostatnim czasie problem ten dotyka coraz więcej osób.

  • Kobiety na rynku pracy w kontekście kryzysu gospodarczego
    Kryzys to wbrew pozorom dobry czas na wprowadzanie zmian, które w dłuższej perspektywie mogą przyczynić się do zmniejszenia nierówności płci na rynku pracy i zwiększenia obecności kobiet w sektorze ICT. Firmy mogą odpowiedzieć na niego, oferując elastyczny, zdalny sposób pracy, jak również wyposażając pracowników w kompetencje pożądane na rynku pracy. Z kolei państwo może wykorzystać ten moment na rozwój szeroko dostępnego systemu edukacji ustawicznej, w ramach którego będzie możliwe dostosowanie kompetencji pracowników do potrzeb cyfryzującej się gospodarki.

  • Jak budować zaangażowanie pracowników? 10 wskazówek dla lidera
    Przełożeni mają wiele możliwości budowania zaangażowania pracowników. Najczęściej nie potrzeba do tego wielkich budżetów, wachlarza benefitów i eventów nie z tej ziemi. To, co jest konieczne, to przekonanie menedżera, że to on jest odpowiedzialny za zaangażowanie jego zespołu, że to on ma kluczowy wpływ na ich motywację i chęć do pracy.

  • Nagroda jubileuszowa dla pracownika
    Nagroda jubileuszowa jest premią pieniężną dla pracownika z wieloletnim stażem. Jaki staż pracy uprawnia do otrzymania takiej nagrody i komu ona przysługuje?

  • Wakacyjny rynek pracy: najwięcej ofert pracy na wschodzie Polski, najmniej na południu
    W trzecim kwartale 2020 roku największe możliwości znalezienia nowej pracy będą w Polsce wschodniej i południowo-zachodniej. Najsłabsze prognozy zatrudnienia wskazały przedsiębiorstwa na południu oraz w centrum Polski, co oznacza mniejszy popyt na pracowników i spadek liczby etatów. Dowiedz się więcej z analizy przygotowanej przez ManpowerGroup.

  • Jak napisać skuteczny biznesplan?
    Planujesz rozpoczęcie działalności gospodarczej? Sam pomysł na biznes, to dopiero początek drogi. Okazuje się, że skuteczny biznesplan to połowa sukcesu. Sprawdź, jak go stworzyć!

  • Pracownicy a znajomość ochrony danych osobowych
    Istotnym warunkiem prawidłowego przetwarzania danych osobowych jest odpowiedni poziom wiedzy i świadomości osób, które tego dokonują. Administrator danych osobowych nie tylko decyduje o tym, kto będzie przetwarzał, gromadzone przez niego, dane, ale również ma obowiązek zapewnienia, że osoby te zapoznają się z przepisami.

  • Praca.gov.pl – od czego zacząć?
    Złożenie wniosku o dofinansowanie w ramach Tarczy Antykryzysowej, rejestracja w urzędzie pracy, zgłoszenie podjęcia zatrudnienia, wysłanie pisma do urzędu. Te i wiele innych spraw można załatwić w urzędzie pracy bez wychodzenia z domu. Umożliwia to moduł praca.gov.pl. Od czego zacząć swoją przygodę z wirtualnym urzędem?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.