Powrót

Komfort pracy – co go zapewnia?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2012-09-18

Każdy ma inne preferencje...

Większą część naszego życia spędzamy w pracy, w otoczeniu innych ludzi. To, jakie relacje łączą współpracowników oraz w jakich warunkach przychodzi im pracować, wpływa w dużej mierze na jakość pracy. Nie można zaprzeczyć temu, że pracownik niezadowolony z warunków pracy jest mniej wydajny. Jest to podpowiedź dla pracodawcy, że warto zadbać o stworzenie przyjaznego miejsca pracy.

Niezależnie więc od tego, czy pracujemy umysłowo, czy też fizycznie, warto zwrócić uwagę na to, co może wpłynąć na komfort pracy.

Odpowiednia temperatura

Jedni lubią, gdy w pomieszczeniu jest cieplej, inni – gdy chłodniej. Znalezienie kompromisu nie zawsze jest łatwe. Trudno go osiągnąć zwłaszcza w biurach z klimatyzacją, gdzie pracuje kilka osób. Regulowanie temperatury czy też otwieranie okien bez pytania współpracowników jest nie na miejscu. Dobrze jest więc zadbać o to, by nie tylko nam było dobrze. Inni przecież także muszą pracować.

Rozmowy przez telefon

Pewnie niejedna osoba miała problem ze skupieniem się nad swoimi zadaniami w momencie, gdy ktoś ze współpracowników głośno rozmawiał przez telefon. Oczywiście są takie zawody, w których praca polega na prowadzeniu rozmów telefonicznych i nie da się ich uniknąć. Udręką mogą być jednak głośne rozmowy prowadzone przez innych. Jeśli więc rozmawiamy przez telefon, mówmy cicho. Głośne rozmowy, także te prywatne, powodują, że trudno jest się skupić i skoncentrować na wykonywaniu obowiązków. Uciążliwe mogą być także zbyt głośno ustawione sygnały dźwiękowe w telefonie. Zadbajmy więc o ich wyciszenie.

Porządek w miejscu pracy

Bałagan na biurku, nieporządek w miejscu pracy może doprowadzić współpracowników do szewskiej pasji. Trudniej na pewno jest zaakceptować to osobom, które są pedantyczne albo które same dbają o zachowanie ładu w miejscu pracy. Każdy powinien dbać o porządek na swoim stanowisku, uporządkowane otoczenie ma bowiem wpływ na nasze nastawienie do pracy.

Jedzenie w biurze

W pracy każdy z pracowników ma prawo do przerwy, w trakcie której może spożyć posiłek. To naturalne, że różnimy się kulinarnymi upodobaniami, należy jednak pamiętać, że nie jesteśmy sami w pracy i to, co jest lubiane przez nas, może okazać się nie do zniesienia dla innych. Przygotowując jedzenie do pracy, warto więc zastanowić się, czy jego spożywanie nie okaże się niekomfortowe dla współpracowników, np. ze względu na zapach potrawy.

Zwrócenie uwagi na powyższe zachowania i wyeliminowanie tego, co jest niepożądane, może przyczynić się do poprawy komfortu w pracy.

Agnieszka Banasik (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • O karierze należy myśleć z wyprzedzeniem, cz. 2
    Stworzenie planu i postępowanie zgodne z nim pozwala też zmniejszyć frustrację związaną z brakiem zatrudnienia. Jeśli osiągamy poszczególne, małe cele, które prowadzą nas do tego głównego, jakim jest podpisanie umowy o pracę, to mamy poczucie sukcesu - w drugiej części wywiadu Anna Tabisz opowiada o planowaniu, roli portali społecznościowych i tajnikach rozmów kwalifikacyjnych.

  • O karierze należy myśleć z wyprzedzeniem, cz. 1
    Trzeba pamiętać, że kluczowe jest nie tyle podkreślenie własnej indywidualności, co ukazanie, w jakim stopniu spełnia się oczekiwania pracodawcy – tłumaczy Anna Tabisz, autorka poradnika pt. „Praca dla Absolwenta” z doświadczeniem w copywritingu i IT, zajmująca się m.in. doradztwem z zakresu poszukiwania pracy.

  • Sukces to kwestia relacji międzyludzkich, cz. 2
    „Najważniejszą rzeczą jest, aby realizować własne cele i pragnienia, a nie wyobrażone cele naszych rodziców czy innych ludzi, przy całym szacunku dla tych osób” – opowiada w drugiej części wywiadu Alex Barszczewski. Poza tym podpowiada też m.in. jak skutecznie dobierać doradców oraz jak walczyć o swoją autonomię.

  • Sukces to kwestia relacji międzyludzkich, cz. 1
    „Relacje są niezbędne do tego, byśmy zdobywali unikalną wiedzę i umiejętności, co więcej, żebyśmy mieli w ogóle dostęp do ciekawych prac i zleceń” – twierdzi Alex Barszczewski, międzynarodowy coach, konsultant i ekspert od relacji międzyludzkich w biznesie.

  • Dobra kawa w pracy to nie jest wyzwanie [WYWIAD]
    - Generalnie najlepszym tropem jest po prostu nasz gust – tłumaczy Marcin Rzońca, pasjonat kawy, fotograf i twórca popularnego bloga. Nie krytykuje ludzi za to, jaką kawę piją, ale chętnie podpowiada im, jak delektować się wybornym trunkiem za nieduże pieniądze. Nam zdradził, jakie metody parzenia kawy najlepiej sprawdzą się w pracy!

  • Czy chętnie angażujemy się w wykonywaną pracę?
    Najbardziej zaangażowani pracownicy dostosowują warunki pracy do swoich predyspozycji - tłumaczy Konrad Kulikowski, specjalista ds. badań, na co dzień pracujący w Sedlak&Sedlak.

  • Jak przedsiębiorczy są Polacy?
    Przypominamy rozmowę z dr Aliną Warzechą.

  • Jak osiągnąć sukces w życiu zawodowym?
    Rozmowa z Sylwią Kociszewską – coachem, psychologiem, doradcą w karierze - część I

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.