Powrót

Jak najlepiej zaprezentować się przed przyszłym pracodawcą?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2013-05-22

Rozmowa kwalifikacyjna to zazwyczaj pierwsze spotkanie z potencjalnym pracodawcą. Warto się do niego odpowiednio przygotować.

Gruntowne przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej bywa czasochłonne i wymagające, powinno być ono bowiem wieloetapowe. Warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych elementów: oprócz odpowiedniego przygotowania merytorycznego, ważny jest też ubiór, dodatki, akcesoria, które mogą okazać się przydatne oraz nasza ogólna postawa, nad którą zawsze warto popracować.

Przygotowanie merytoryczne

Oczywistym wydaje się fakt, że jeśli ubiegamy się o pracę na określonym stanowisku, powinniśmy być przygotowani do wypełniania wszystkich obowiązków, jakie zostały podane w ogłoszeniu rekrutacyjnym. Rozmowa kwalifikacyjna jest etapem, na poziomie którego headhunterzy wyłapują wszelkie, ewentualne „kłamstwa rekrutacyjne”, które mogły się pojawić w nadesłanej aplikacji.

Przed spotkaniem z pracodawcą warto sobie przypomnieć swoje najważniejsze osiągniecia, przemyśleć odpowiedzi na trudne pytania, jakie mogą pojawić się w trakcie rozmowy (listy najpopularniejszych pytań są zazwyczaj ogólnodostępne w poradnikach książkowych oraz Internecie). Obowiązkowym elementem gruntownego przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej jest także zapoznanie się ze specyfiką działania firmy, w której chcielibyśmy pracować. Warto przemyśleć to, w jaki sposób nasza osoba może pozytywnie wpłynąć na działanie owej firmy, co jesteśmy w stanie wnieść do nowego miejsca pracy, czym możemy pozytywnie zaskoczyć potencjalnego pracodawcę. Wskazane jest, abyśmy umieli usystematyzować naszą wiedzę i posługiwać się konkretami, przykładami, unikając niebezpiecznych  i niezbyt mile widzianych ogólników.

Autoprezentacja

Jak twierdzą specjaliści od wizerunku, to, co powiemy, ma zdecydowanie mniejsze znaczenie od tego, jak wyglądamy. Nie przeceniając wartości tych słów, z całą pewnością warto zwrócić uwagę na wszystkie elementy naszego wizerunku, udając się na spotkanie z przyszłym pracodawcą.

Jak powinien wyglądać nasz strój? We wszystkich poradnikach z zakresu autoprezentacji czytamy, iż powinien być schludny, czysty, elegancki, w stonowanych barwach. Kobietom proponowane są żakiety, a  mężczyznom garnitur, z obowiązkową białą, ewentualnie niebieską koszulą. Warto przy tym zaznaczyć, że na pewne odstępstwa od tej reguły mogą sobie pozwolić osoby, które zamierzają pracować na stanowiskach kreatywnych – tutaj istotna może być ciekawa kompozycja stroju, niebanalny dodatek – które mogą (choć nie muszą) być potraktowane jako dodatkowy plus w trakcie samej rozmowy.

A propos dodatków, warto również na nie zwrócić uwagę. Od eleganckiego, damskiego stroju może skutecznie odwrócić uwagę niechlujna, wielka torba, a od eleganckiej, męskiej koszuli – brudne buty. Tego rodzaju drobiazgi mogą mieć znaczenie i źle wpływać na naszą ocenę przed pracodawcą, zwłaszcza jeśli ubiegamy się o posadę reprezentanta firmy i to właśnie swoją osobą, po części, mamy reklamować markę.

Akcesoria

Czynnością obowiązkową przed rozmową kwalifikacyjną jest wyłączenie, a przynajmniej wyciszenie telefonu. Warto też mieć ze sobą przygotowany komplet dokumentów: CV, list motywacyjny, referencje, portfolio, które będą odpowiednio zapakowane lub oprawione. Porządek i elegancka oprawa dokumentów świadczą o konkretnych cechach naszego charakteru, pożądanych przez pracodawców.

Ponadto warto mieć ze sobą notes, długopis, ewentualnie telefon komórkowy lub inne urządzenia cyfrowe, które pełnią funkcję naszego organizera.

Kultura osobista… i nie tylko

Kultura osobista jest bardzo istotna, szczególnie w sytuacji ważnego spotkania, jakim jest rozmowa kwalifikacyjna. Warto zachować zasady savoir-vivre’u, zarówno przy powitaniu, pożegnaniu, jak też w trakcie rozmowy. Należy zwrócić uwagę na to, czy panujemy nad swoją mową ciała. Wskazane jest więc podtrzymywanie kontaktu wzrokowego z pracodawcą, unikanie zbędnej i chaotycznej gestykulacji rękoma, panowanie nad własną mimiką. Istotny jest również fakt, aby mówić naturalnym tonem głosu, panując nie tylko nad tym, o czym mówimy, ale też nad tym, w jaki sposób wypowiadamy zdania.

Należy bezwzględnie przestrzegać punktualności. W tym celu wskazane jest, aby odpowiednio wcześniej wyjść z domu, na wypadek, gdyby pojawiły się niespodziewane sytuacje na drodze. Jeśli okaże się jednak, że nie zdążymy na umówione spotkanie, zdecydowanie lepiej jest zadzwonić wcześniej, tym samym uprzedzając potencjalnego pracodawcę o możliwości spóźnienia niż później, po fakcie, silić się na gorączkowe usprawiedliwienia. Punktualność oraz powiadomienie o ewentualnym spóźnieniu jest swoistym wyrazem szacunku.

Prezentacja przed przyszłym pracodawcą w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej to kluczowy element rekrutacji, który zazwyczaj decyduje o naszym przyjęciu do firmy. Odpowiednie przygotowanie merytoryczne, umiejętność autoprezentacji czy kultura osobista to składowe sukcesu. Warto jednak pamiętać też o tym, aby czuć się pewnie w trakcie rozmowy i zachowywać się naturalnie. Pracodawcy cenią sobie szczerych i lojalnych pracowników, a wspomniane cechy starają się zauważyć już w trakcie samego procesu rekrutacji.

Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Zmiany w tarczy antykryzysowej. Pytania i odpowiedzi
    Jakie zmiany zaszły w tarczy antykryzysowej, kto jeszcze uzyskał prawo do wsparcia?

  • Badanie: firmy w Polsce niegotowe na kryzys. Kluczowe zarządzanie reputacją [PIERWSZE WNIOSKI]
    Zdaniem prawie 95 proc. dyrektorów komunikacji w Polsce reputacja ma wpływ na wyniki finansowe i chroni markę w sytuacjach kryzysowych. Jednocześnie 44 proc. badanych przewiduje, że w ciągu trzech lat ich firmę może spotkać kryzys wizerunkowy – wynika z pierwszego w Polsce badania na temat zarządzania reputacją, które objęło dyrektorów komunikacji największych firm z 10 sektorów gospodarki. Projekt prowadzony przez agencję On Board Think Kong swoim patronatem objęły Konfederacja Lewiatan i Uniwersytet Warszawski.

  • Pracodawcy w obliczu koronawirusa
    Czy skierować pracowników na badania, wdrożyć system pracy zdalnej, wprowadzić dodatkowe środki ostrożności – to tylko niektóre pytania zadawane przez firmy w ostatnich dniach. Co mogą zrobić pracodawcy, aby przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się COVID-19? Jakie działania przewiduje ustawodawca?

  • Nowoczesna Gospodarka: 2019 rok pod znakiem małych firm usługowych
    W 2019 r. najwyższą dynamikę wzrostu odnotowały w Polsce małe firmy usługowe, które zwiększyły zatrudnienie aż o 8,26 proc. w stosunku do 2018 r. Zdecydowane wyhamowanie nastąpiło natomiast w sektorze produkcyjnym, gdzie w IV kw. 2019 r. zatrudnienie zwiększyło się o zaledwie 2,94 proc. – jest to najniższy wynik w 8-letniej historii raportu „Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce” przygotowanego przez ADP Polska.

  • Materiały video – czy to już konieczność? Biznes kocha video
    Najnowsze raporty na temat video marketingu nie pozostawiają najmniejszych wątpliwości – materiały video nie tylko są lubiane, ale i skuteczne. Zdecydowana większość marketerów wykorzystuje je w swoich działaniach i przyznaje, że znacznie pomagają w osiąganiu wymiernych celów biznesowych. Video oglądają wszyscy. Statystyki nie tylko jednoznacznie wskazują, że najmłodsze pokolenia nie wyobrażają sobie życia bez bycia online, ale również, że najstarsze pokolenia aktywnie korzystają z contentu filmowego online.

  • Rynek HRM: Jaki był 2019, co przyniesie 2020?
    Jak wyglądał polski rynek HRM w 2019 roku? Jakie trendy w obszarze rekrutacji i zarządzania pracownikami powinny się utrzymać, a które się nie sprawdziły i wygasną? Co czeka rynek w 2020 roku?

  • Siła feedbacku w procesie rekrutacyjnym
    Wydawałoby się, że udzielanie informacji zwrotnej wszystkim kandydatom zaangażowanym w proces rekrutacji to standard w pracy rekrutera czy specjalisty ds. HR. O ile jednak chętnie dajemy pozytywny feedback, o tyle nie śpieszy nam się do kontaktu z odrzuconymi kandydatami. Jak mówią eksperci, to poważny błąd w rekrutacji.

  • PPK a ochrona danych osobowych. Co mogą pracodawcy?
    Pracownicze Plany Kapitałowe są nowością dla polskich przedsiębiorców, a ich wdrożenie wymaga udostępniania danych pracowników podmiotom zewnętrznym. Przepisy te rodzą wiele wątpliwości wśród firm, co do legalności przetwarzania i przekazywania informacji, podstaw prawnych czy okresów przechowywania dokumentacji.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.