Powrót

Czym jest kultura organizacyjna firmy?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2011-12-15

Służbowe normy obyczajowe to podstawa...

Kultura organizacyjna to pojęcie, które w ostatnim czasie stało się bardzo popularne. Warto więc wiedzieć, czym jest kultura organizacyjna firmy, w czym się przejawia oraz jaki ma wpływ na działalność organizacji.

Kultura organizacyjna to przede wszystkim normy społeczne oraz systemy wartości tworzące klimat danej organizacji, sposób zarządzania, schematy poznawcze, wymogi zachowania, podzielane znaczenia i symbole. Źródeł kultury organizacyjnej można poszukiwać w wielu dyscyplinach naukowych, takich jak psychologia społeczna, antropologia czy socjologia organizacyjna.

Firmy nieraz bardzo się od siebie różnią, nawet jeżeli działają w tej samej branży i mają podobną strukturę organizacyjną. Wszystko to za sprawą ich kultury organizacyjnej, która niejako określa „nastrój” firmy. Z całą pewnością odczuwają to klienci, partnerzy oraz kontrahenci. Ponadto nie wszystkie zasady obowiązujące w danej firmie musiały zostać spisane w formie regulaminów czy statutów. Osoby pracujące w danej organizacji zdają sobie sprawę z tego, że ogromne znaczenie ma klimat, jaki panuje w danej firmie. Ta specyficzna sfera wpływa na to, czy pracownicy czują się w firmie dobrze, jak się zachowują oraz jak pracują.

Można wyróżnić cztery typy kultur organizacyjnych. Są nimi:

  1. Kultura władzy. Opiera się ona na centralnej osobie lidera, który ma duży wpływ na całą organizację. Krytycznym momentem jest strata lidera, ponieważ może spowodować znaczny chaos
    w organizacji.
  2. Kultura roli. Siłą kultur roli jest jej specjalizacja. Praca jest w tym przypadku mocno zbiurokratyzowana, lecz jej efektywność zależy w dużej mierze od racjonalnego wyznaczania celów
    i przydziału środków dla poszczególnych komórek.
  3. Kultura celu (zadania). Główny nacisk kładzie się na to, by praca została wykonana. Cechą wyróżniającą tej kultury jest ukierunkowanie na pracę zespołową.
  4. Kultura jednostki. Główną rolą firmy jest zorganizowanie wygodnego miejsca pracy. Taka kultura organizacyjna jest stworzona dla pracownika w celu zaspokojenia jego potrzeb zawodowych.

Do podstawowych funkcji kultury organizacyjnej zaliczyć można:

  • funkcję percepcyjną – kultura organizacyjna wyznacza sposób postrzegania środowiska i nadawania znaczenia życiu społecznemu i organizacyjnemu,
  • funkcję integracyjną – poszczególne składniki kultury organizacyjnej kształtują wspólne wzory myślenia, uczuć
    i wartości,
  • funkcję adaptacyjną – kultura organizacyjna stabilizuje rzeczywistość dzięki wypracowaniu gotowych schematów reagowania na zmiany.

Kultura organizacyjna spełnia więc potrzeby bezpieczeństwa oraz przynależności, a także pozwala na poradzenie sobie ze zmianami. Odgrywa ona również ogromną rolę w procesie zarządzania, wpływa na realizację celów firmy i – co dziś szczególnie istotne – jest niezwykle przydatna w kształtowaniu wizerunku przedsiębiorstwa.

Agnieszka Banasik (Zielona Linia)

 

Źródło: http://www.eioba.pl/a/1ime/kultura-organizacyjna-firmy

http://www.exbis.pl/vademecum/vademecum.php?dzial=19

http://mfiles.pl/pl/index.php/Kultura_organizacyjna


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • O karierze należy myśleć z wyprzedzeniem, cz. 2
    Stworzenie planu i postępowanie zgodne z nim pozwala też zmniejszyć frustrację związaną z brakiem zatrudnienia. Jeśli osiągamy poszczególne, małe cele, które prowadzą nas do tego głównego, jakim jest podpisanie umowy o pracę, to mamy poczucie sukcesu - w drugiej części wywiadu Anna Tabisz opowiada o planowaniu, roli portali społecznościowych i tajnikach rozmów kwalifikacyjnych.

  • O karierze należy myśleć z wyprzedzeniem, cz. 1
    Trzeba pamiętać, że kluczowe jest nie tyle podkreślenie własnej indywidualności, co ukazanie, w jakim stopniu spełnia się oczekiwania pracodawcy – tłumaczy Anna Tabisz, autorka poradnika pt. „Praca dla Absolwenta” z doświadczeniem w copywritingu i IT, zajmująca się m.in. doradztwem z zakresu poszukiwania pracy.

  • Sukces to kwestia relacji międzyludzkich, cz. 2
    „Najważniejszą rzeczą jest, aby realizować własne cele i pragnienia, a nie wyobrażone cele naszych rodziców czy innych ludzi, przy całym szacunku dla tych osób” – opowiada w drugiej części wywiadu Alex Barszczewski. Poza tym podpowiada też m.in. jak skutecznie dobierać doradców oraz jak walczyć o swoją autonomię.

  • Sukces to kwestia relacji międzyludzkich, cz. 1
    „Relacje są niezbędne do tego, byśmy zdobywali unikalną wiedzę i umiejętności, co więcej, żebyśmy mieli w ogóle dostęp do ciekawych prac i zleceń” – twierdzi Alex Barszczewski, międzynarodowy coach, konsultant i ekspert od relacji międzyludzkich w biznesie.

  • Dobra kawa w pracy to nie jest wyzwanie [WYWIAD]
    - Generalnie najlepszym tropem jest po prostu nasz gust – tłumaczy Marcin Rzońca, pasjonat kawy, fotograf i twórca popularnego bloga. Nie krytykuje ludzi za to, jaką kawę piją, ale chętnie podpowiada im, jak delektować się wybornym trunkiem za nieduże pieniądze. Nam zdradził, jakie metody parzenia kawy najlepiej sprawdzą się w pracy!

  • Czy chętnie angażujemy się w wykonywaną pracę?
    Najbardziej zaangażowani pracownicy dostosowują warunki pracy do swoich predyspozycji - tłumaczy Konrad Kulikowski, specjalista ds. badań, na co dzień pracujący w Sedlak&Sedlak.

  • Jak przedsiębiorczy są Polacy?
    Przypominamy rozmowę z dr Aliną Warzechą.

  • Jak osiągnąć sukces w życiu zawodowym?
    Rozmowa z Sylwią Kociszewską – coachem, psychologiem, doradcą w karierze - część I

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.