Charakterystyka ogólna
Dzień I
1. Zasady udzielania zamówień
- wprowadzenie
- interpretacja definicji ustawowych
- prawo zamówień publicznych po nowelizacji
- koncepcja wdrożenia przepisów dyrektyw z zakresu zamówień publicznych w związku wejściem w życie nowych dyrektyw unijnych regulujących udzielanie zamówień publicznych UE.
2. Postępowanie o udzielenie zamówienia
- pozycja Zamawiającego i Wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
- procedury postępowania zależne od wartości zamówienia
- sporządzanie treści ogłoszenia o przetargu czy zaproszenia do negocjacji, publikacja ogłoszeń
- portal internetowy Urzędu Zamówień Publicznych
- przekazywanie ogłoszeń do publikacji w zamówieniach powyżej progów unijnych
3. Zasady udzielania zamówień publicznych o wartości od 30.000 do progów unijnych
- terminy składania ofert
- zasady i tryb postępowania
- transparentność , jawność oraz obowiązki publikacyjne.
4. Zasady udzielania zamówień publicznych o wartości powyżej progów unijnych
- zawartość siwz / wymagania zamawiającego
- terminy składania ofert
- terminy zawarcia umowy
5. Tryby udzielania zamówień
- otwarte
- zamknięte
6. Zajęcia praktyczne
- ćwiczenia z zakresu zamówień publicznych – studium przypadku
7. Praktyczna interpretacja ostatnich zmian nowelizacyjnych w kontekście zagrożenia wymierzenia korekty finansowej.
Dzień II
1. Postępowanie w poszczególnych trybach
- błędy w specyfikacji zamówień publicznych
- dobór kryteriów i sposoby oceny ofert (badanie oceny ofert)
- umowy w sprawach zamówień publicznych
2. Specyfika postępowania o udzielanie zamówień na roboty budowlane
- przygotowanie SIWZ (część praktyczna)
- wzory dokumentów
3. Wybór najkorzystniejszej oferty i ogłaszanie wyników postępowania
- obowiązki Zamawiającego
- najczęściej popełniane błędy w procesie wyboru ofert
4. Dokumentowanie postępowań
- protokoły postępowań (część praktyczna)
5. Środki ochrony prawnej
- strony
- odwołanie
- skarga do sądu
- terminy wnoszenia środków ochrony
- obowiązki stron
6. Kontrole zamówień publicznych
7. Odpowiedzialność za naruszenie przepisów
8. Korekta finansowa
- Metody ustalania wysokości korekt finansowych.
- Stosowanie tzw. „taryfikatora” dokumentu pod nazwą „Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia prawa zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE ”
9. Błędy, naruszenia przepisów, kary i praktyczna interpretacja przepisów:
-Korekty za naruszenie zasad publikacji informacji o zamówieniu,
-Korekty za naruszenie przesłanek w realizacji postepowań w trybach niekonkurencyjnych,
-Korekty za błędy w konstruowaniu warunków udziału w postępowaniu oraz wadliwe ustalenie kryteriów oceny ofert,
-Korekty za naruszenie przepisów Pzp. w zakresie opisu przedmiotu zamówienia.
-Korekty za ograniczanie kręgu potencjalnych Wykonawców,
-Korekty dotyczące procedury wyboru oferty najkorzystniejszej,
-Korekty za niedozwolone zmiany umowy.
-Korekty za w zakresie wadliwego dokumentowania postępowania oraz nierespektowania zasady bezstronności.
- Pozostałe Korekty – szczegółowe omówienie
Przykłady/ analiza wyników kontroli/ minimalizowanie ryzyka nałożenia kary.
10. Procedura odwoływania się od wyników kontroli.
11. Formy i tryb składania wyjaśnień Instytucjom Kontrolnym.
Przykłady/ analiza konkretnych przykładów/
12. Podsumowanie tematu szkolenia
Podsumowanie treści poprzez omówienie Arkusza Oceny Postępowania/przydatnego narzędzia audytora- do badania prawidłowości przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego - w celu zminimalizowania ryzyka korekty finansowej przy udzielaniu zamówień publicznych związanych z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE.
Metodologia/program
Brak
Trener
Brak
Dodatkowe informacje o szkoleniu
Brak