Powrót

Zagubione świadectwo pracy – co robić?

Zgubiłeś świadectwo pracy? Podpowiadamy, gdzie szukać potwierdzenia zatrudnienia.

Świadectwo pracy to bardzo ważny dokument zawierający szczegółowe informacje o przebiegu pracy zawodowej. Przydatny w czasie aktywności zawodowej – przy zmianie pracy, w krótkiej przerwie na rynku pracy (rejestracja w urzędzie pracy),  jak również w momencie przechodzenia na emeryturę. Dlatego warto zadbać o to, aby żadne ze świadectw pracy się nie zniszczyło lub nie zgubiło. A jeśli już taka sytuacja miała miejsce, podpowiadamy, gdzie zdobyć dokument potwierdzający zatrudnienie.

 

Poproś o duplikat byłego pracodawcę

 

Były pracownik ma prawo zwrócić się do pracodawcy z prośbą o wydanie duplikatu świadectwa pracy. Tego, w jakiej formie należy się zwrócić do pracodawcy, przepisy nie precyzują. Można to zrobić zarówno ustnie jak i pisemnie. Przepisy nie regulują także kwestii terminu, w jakim były pracodawca powinien wydać odpis świadectwa pracy.

 

W duplikacie powinny znaleźć się informacje, które zawarte były w oryginale, w tym data pierwotnego sporządzenia dokumentu, jak też informacje o osobie, która dokument sporządziła i podpisała.

 

Po pomoc do ZUS-u lub…

 

W przypadku, gdy firma, która wystawiła nam zagubiony dokument, już nie istnieje, pomocnym może okazać się kontakt z ZUS-em. W oddziałach i na stronie www.zus.pl można znaleźć bazę zlikwidowanych i przekształconych zakładów pracy. Przy każdym znajduje się informacja, gdzie aktualnie znajdują się archiwalne dokumenty. 

 

Miejsca przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców można znaleźć w ewidencji przechowawców akt osobowych i płacowych znajdującej się na stronie Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych

 

Akta osobowe zaliczane są do dokumentacji niearchiwalnej (kategoria „B”) posiadają ustalony przez ustawodawcę czasowy okres przechowywania, po którym są niszczone. Obecnie wynosi pięćdziesiąt lat od ustania stosunku pracy.

 

Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Nowe świadectwo pracy – co powinno zawierać?
    Gdy dochodzi do wygaśnięcia lub rozwiązania umowy o pracę, pracodawca ma obowiązek wydać pracownikowi świadectwo pracy. Co powinien zawierać ten dokument? Na co zwrócić uwagę? Co zmieniło się w przepisach dotyczących świadectwa pracy w 2023 r.?

  • Trzy zmiany w świadectwie pracy
    23 maja 2023 r. w świadectwie pracy wprowadzono trzy ważne zmiany. Co się zmieniło? Sprawdź!

  • Zakończyłeś stosunek pracy? Sprawdź, kiedy powinieneś otrzymać świadectwo pracy
    Świadectwo pracy to dokument o ściśle określonej treści, który pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wystawić i wydać pracownikowi z chwilą rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Sprawdź, jakie kroki podjąć w przypadku niewywiązania się pracodawcy z tego obowiązku.

  • Błędy na świadectwie pracy – co zrobić?
    Następstwem rozwiązania umowy o pracę jest wręczenie pracownikowi świadectwa pracy, które powinno być prawidłowo wypełnione. Należy to do obowiązków pracodawcy. Jednak mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy pracownik po otrzymaniu dokumentu zauważy na nim błędy. Co powinien wtedy zrobić? Jak powinien zareagować? Wyjaśniamy!

  • Człowiek powinien mieć poczucie, że jest do czegoś potrzebny [WYWIAD]
    O szukaniu pracy, pisaniu książki, wycieczkach rowerowych, ekologii, zapomnianych zawodach rozmawiamy z Wojciechem Koronkiewiczem, dziennikarzem i rowerzystą.

  • Świadectwo pracy – co powinno zawierać?
    Świadectwo pracy jest dokumentem wydawanym po zakończeniu stosunku pracy, potwierdzającym zatrudnienie danej osoby. Podpowiadamy, co powinno zawierać świadectwo pracy.

  • Odwołanie się od wypowiedzenia umowy o pracę
    Otrzymałeś wypowiedzenie umowy o pracę i nie zgadzasz się z decyzją pracodawcy? Pamiętaj, że przysługuje Ci prawo do odwołania od wypowiedzenia. Podpowiadamy, jakich formalności należy dopełnić.

  • Korekta świadectwa pracy
    W ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy pracownik może wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa, jeżeli stwierdzi, że zawiera ono błędy lub brakuje w nim istotnych informacji.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy