Powrót

Umowa-zlecenie a uprawnienia pracownicze

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2016-08-24

Sprawdź, jak wykonywanie pracy zarobkowej na podstawie umowy-zlecenia wpłynie na wymiar urlopu wypoczynkowego oraz czy pozwoli uzyskać prawo do zasiłku i emerytury!

Umowa-zlecenie jest umową cywilnoprawną, regulowaną przepisami Kodeksu cywilnego. Zatrudnieni w oparciu o zlecenie nie mogą więc powoływać  się na przepisy Kodeksu pracy,  który gwarantuje etatowcom prawo do urlopu wypoczynkowego, płatnych zwolnień lekarskich czy ochrony przed zwolnieniem w określonych przypadkach.

Umowa-zlecenie a staż pracy

Staż pracy naliczany do wymiaru urlopu wypoczynkowego, czy innych uprawnień gwarantowanych prawem pracy, naliczany jest tylko w przypadku zatrudnienia na umowę o pracę. Dlatego nawet długoletnie zatrudnienie na zlecenie nie wpłynie na wymiar urlopu wypoczynkowego, jeśli podpiszemy pierwszą umowę o pracę.

Tak samo wygląda sytuacja z dodatkiem stażowym, który przysługuje po 5 latach pracy. Do tego uprawnienia zaliczane są  lata pracy na etacie.

Ochrona zatrudnienia

Ochronę przed zwolnieniem gwarantują przepisy Kodeksu pracy, które nie mają zastosowania do zlecenia. Kodeks cywilny zaś nic nie mówi na ten temat. Dlatego kobiety w ciąży oraz osoby, którym brakuje kilka lat do emerytury, nie mogą liczyć na ochronę przed utratą zatrudnienia, tak jak ma to miejsce w przypadku umów o pracę. Zleceniodawca może rozwiązać umowę w każdym terminie.

Zasiłek dla bezrobotnych po zleceniu

Warunkiem przyznania zasiłku przez urząd pracy jest przepracowanie 365 dni i otrzymywanie co najmniej minimalnego wynagrodzenia, od którego odprowadzane były składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy. Jeśli te warunki na zleceniu zostaną spełnione, zasiłek zostanie przyznany.

Świadczenia nie otrzymają uczniowie i studenci do 26. roku życia, ponieważ za nich zleceniodawca nie ma obowiązku odprowadzać składek. Nie można również opłacać ich dobrowolnie.

Umowa-zlecenie a emerytura

O ile umowa-zlecenie nie przekłada się na staż pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze, to w przypadku emerytury sytuacja wygląda inaczej. Umowy zlecenia, od których odprowadzane były składki emerytalne i rentowe, będą wliczane do okresu uprawniającego do nabycia emerytury.

Świadczenia z ZUS otrzymają tylko ci zleceniobiorcy, którzy opłacają składkę chorobową. Jest ona składką dobrowolną, odprowadzaną na wniosek zainteresowanego.

Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Kilka umów zleceń a obowiązek ubezpieczeń społecznych
    Zleceniobiorca może mieć kilka tytułów do ubezpieczeń społecznych, np. wykonywać kilka umów zlecenia. Podpowiadamy, jak wygląda obowiązek ubezpieczeń społecznych w przypadku zbiegu tytułów do tych ubezpieczeń.

  • Umowa zlecenia a staż pracy
    Umowa zlecenia jest umową cywilnoprawną, którą regulują przepisy Kodeksu cywilnego, a nie Kodeksu pracy, jak w przypadku umowy o pracę. Tego rodzaju umowa często jest zawierana ze względu na mniejsze koszty związane z zatrudnieniem pracownika. Podjęcie umowy zlecenia spotyka się z wątpliwościami dotyczącymi stażu pracy. Podpowiadamy, kiedy i w jakich okolicznościach umowa zlecenia zaliczana jest do stażu pracy.

  • Zatrudnienie studenta na umowę zlecenia
    Dla wielu studentów okres studiów to dobra okazja do podjęcia pierwszej pracy. Szczególnie dla studentów ostatniego roku. Najbardziej popularną formą zatrudnienia studenta jest umowa zlecenia, która daje zleceniobiorcy możliwość pracy w dogodnych dla siebie godzinach. Zatrudnienie studenta wiąże się też z korzyściami dla pracodawcy. Podpowiadamy, dlaczego taka forma zatrudnienia może opłacać się pracodawcy.

  • Zleceniobiorca czy pracownik
    Zlecenie od stosunku pracy odróżnia przede wszystkim podstawa prawna. Przepisy regulujące stosunek pracy zawarte są w Kodeksie pracy oraz dodatkowych aktach prawnych z zakresu prawa pracy. Jaka zatem ustawa reguluje umowę zlecenia?

  • Wyższa stawka godzinowa na umowie-zleceniu
    Sprawdź, w jakiej wysokości odprowadzane będą składki i ile dostaniesz na rękę.

  • Umowa zlecenia. Co warto o niej wiedzieć?
    Umowa zlecenia to obok umowy o dzieło, najpopularniejsza umowa cywilnoprawna. Jakie prawa ma osoba zatrudniona na podstawie takiej umowy i jakie składki są odprowadzane od umowy zlecenia?

  • Umowa-zlecenie – jakie składki są odprowadzane?
    Podpisałeś umowę-zlecenie? Sprawdź, jakie przepisy obowiązują w związku z tego rodzaju zatrudnieniem. Nie są takie same, jak w przypadku umowy o pracę!

  • Różnice między umową o pracę a zleceniem
    Sprawdź, co różni umowę o pracy od umowy-zlecenia!

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy