Powrót

Testy psychometryczne – skuteczne narzędzie rekrutacji

Trendy w rekrutacji nieustannie się zmieniają. CV nie określi temperamentu kandydata, a pierwsze wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej może być mylące. I tu z pomocą przychodzą testy psychometryczne!

Testy psychometryczne mają pozwolić  rekruterowi na dogłębne poznanie kandydata do pracy. CV pozwala pracodawcy uzyskać wiedzę na temat posiadanego przez przyszłego pracownika wykształcenia oraz doświadczenia zawodowego. Pozycja z dodatkowymi informacjami w CV nie daje rekruterowi, aż tak szerokich informacji, jakie mogą zaważyć na ewentualnej współpracy, a pierwsze wrażenie czasem może być mylące. I tu z pomocą przychodzą testy psychometryczne. Pozwalają one nie tylko zweryfikować poziom obsługi komputera lub znajomość języków obcych, ale znakomicie nadają się także do zbadania poziomu inteligencji kandydata, jego temperamentu, potencjału, umiejętności, predyspozycji, motywacji czy też cech charakteru.

 

Najczęściej wykorzystywane są w przypadku rekrutacji masowych, kiedy z kilkuset  kandydatów trzeba wybrać kilka lub kilkanaście osób najlepiej dopasowanych do profilu stanowiska i firmy.

 

Na czym polega taki test

 

W internecie można znaleźć różnego rodzaju testy: werbalne, logiczne, analityczne.

 

Na przykład testy werbalne pozwalają sprawdzić kandydata pod kątem zdolności logicznego myślenia i prawidłowego wyciągania wniosków. Składają się z tekstów i przypisanych do nich pytań lub stwierdzeń. Należy wskazać, czy zdania są fałszywe, prawdziwe, a może na podstawie tekstu nie można wyciągnąć jednoznacznego wniosku.  

 

Testy psychometryczne nie sprawdzają wiedzy branżowej. Mają za zadanie określenie kompetencji miękkich, które często uważane są za te ważniejsze.

 

Warto wcześniej rozwiązać kilka przykładowych, dostępnych w internecie testów. Nie po to jednak, aby się do nich przygotować, a raczej zapoznać z nimi.  I pamiętaj, testów psychometrycznych nie można oblać. Po prostu pracodawca szukał innego pracownika!

 

Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)


Zobacz podobne artykuły:

  • Raport: Cztery osobowości pracowników i jeden rynek pracy
    Kim są: Zdystansowany Zawodowiec, Zwinny Profesjonalista, Bezpieczny Tradycjonalista oraz Praktyczny Inicjator? Jakie są ich wymagania względem pracodawcy? Co motywuje ich do pracy?

  • Boom na programistów potrwa do 2030 roku - prognoza ekspertów
    Polska potrzebuje przynajmniej 12 lat na rozwiązanie problemu z niedoborem specjalistów IT, alarmują eksperci. Tymczasem maleje deficyt programistów w innych krajach Unii Europejskiej. Zgodnie z najnowszymi danymi, do 2020 roku wyniesie on nie 1 mln, a 600 tys. wakatów.

  • Szukasz pracy? Ulepszone CV możesz mieć gratis, a to tylko jedna z usług Zielonej Linii
    Znalezienie wymarzonej pracy wymaga czasu. Okres poszukiwań można jednak znacząco skrócić. Wystarczy skorzystać z bezpłatnego ulepszenia CV, symulatora rozmowy kwalifikacyjnej lub poradników video. Te i wiele innych rozwiązań proponuje nowoczesny system infolinii i portalu Zielona Linia.

  • Millenialsi na rynku pracy: dlaczego chwalą się tym, że są?
    Życiorysy pracowników z pokolenia X od życiorysów Millenialsów różnią się liczbą lat doświadczenia. Co je natomiast łączy? Średnia liczba wpisanych sukcesów i osiągnięć zawodowych. Czy młodzi faktycznie tak skutecznie deklasują starszych stażem kolegów? Nie. Wraz z nowym pokoleniem na rynek pracy weszła nowa definicja sukcesu.

  • Kandydaci mało aktywni, ale jak szukają pracy, to w sieci
    Portale internetowe zaczynają dominować w procesach rekrutacyjnych. Polacy rzadziej niż w ostatnich latach szukają pracy przez znajomych, a już 1/3 z nich wykorzystuje w tym celu media społecznościowe – wynika z ostatnich badań Work Service S.A.

  • Umiejętność współpracy najbardziej doceniana przez polskich pracodawców
    Umiejętność współpracy, dobrej organizacji czasu pracy i komunikacji to kompetencje miękkie pracowników najbardziej pożądane przez polskich pracodawców – potwierdzają badania przeprowadzone przez ManpowerGroup.

  • Młodociani na rynku pracy
    Pracodawco, planujesz zatrudnić młodocianego? Sprawdź obowiązujące przepisy prawa pracy oraz na jakie wsparcie możesz liczyć!

  • Rekrutacja ma wpływ na decyzje zakupowe kandydata
    Firma, która zostawia negatywne wrażenie z rekrutacji, ponosi nie tylko straty wizerunkowe, lecz także biznesowe. W Polsce 6 na 10 kandydatów nie kupi produktów lub usług firmy, która niewłaściwie ich potraktowała w procesie rekrutacyjnym.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.
    Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.