Powrót

W majówkę najlepiej się wyśpij!

Często ignorowany, okradany przez inne czynności, to właśnie sen jest podstawą regeneracji naszego organizmu. To on decyduje o naszej kreatywności, produktywności i samopoczuciu. Szukasz idealnego resetu po pracy? Najpierw się wyśpij!

Ludzki organizm może wytrzymać dłużej bez jedzenia niż bez snu. Tymczasem to właśnie sen jest czynnością, którą poświęcamy w pierwszej kolejności, gdy brakuje nam czasu na wykonanie założonego planu dnia. I choć nie można popadać w przesadę, warto docenić rolę snu, gdyż to on w olbrzymim stopniu wpływa na jakość naszego życia i pracy.

 

Wpływ niedoboru snu na pracę

 

Z powodu bezsenności produktywność pracowników spada nawet o 25 do 40 procent! Do takich wniosków doprowadziły badania Petera Hamesa, specjalisty ds. zaburzeń snu. Stajemy się wówczas przewrażliwieni i nawet drobne rzeczy mogą wyprowadzić nas z równowagi. Taki pracownik łatwo wpada w irytację i trudniej z nim współpracować. Dodatkowo niedobór snu zaburza koncentrację, utrudnia skupienie się na zadaniu, co owocuje tym, że zamiast wykonywać określone zadanie, szukamy odpoczynku, wytchnienia czy chwili relaksu, np. na portalach społecznościowych.

Dodatkowym problemem, jaki wynika z niedoboru snu, jest także spadek odporności. To z kolei powoduje, że jesteśmy bardziej podatni na wirusy, bakterie, szybciej możemy zachorować, a  proces rekonwalescencji się wydłuża. Potwierdzają to także badania wspomnianego Petera Hamesa, z których wynika, że osoby cierpiące na niedobór snu biorą trzy dni chorobowego więcej niż pozostali pracownicy.

Przykrą konsekwencją niedoboru snu, zarówno zdrowotną, jak i wizualną jest tycie. Niewyspani mamy większy apetyt niż zwykle, w dodatku chce nam się wtedy częściej słodkich, tuczących przekąsek. Takie jedzenie z kolei wpływa negatywnie na nasze ciało i mózg, zmniejsza produktywność i osłabia.

 

Jak spać, by się wyspać?

 

Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie nie jest tak oczywista, jakby się mogło wydawać. Przede wszystkim zrezygnujmy z liczenia baranów – ta opcja zdecydowanie nie pomaga. Podobnie jak obecność telewizora i komputera w sypialni, które wytwarzają tzw. elektrosmog. Co to takiego? Jest to rodzaj promieniowania, które negatywnie wpływa na nasze samopoczucie i jakość snu.

Warto przy tym zadbać o stworzenie odpowiedniej przestrzeni do drzemki, m.in. wietrząc pomieszczenie, w którym planujemy odpoczynek. Warto też zadbać o odpowiedni wystrój, porządek, a nawet kolor ścian. Kolor niebieski wycisza, uspokaja, a więc sprzyja zasypianiu, z  kolei fioletowy pobudza, zwiększa naszą czujność i może wpływać na skrócenie snu.

Pozycja w trakcie snu również ma tu znaczenie. Otóż najzdrowsze i najbardziej sprzyjające odpoczynkowi jest spanie na prawym boku. Osoby, które wybierają lewy bok, częściej narzekają na koszmary, a spanie na plecach sprzyja snom realistycznym, związanym z naszym życiem codziennym.

Kolejnym, bardzo ważnym elementem zdrowego snu, jest zadbanie o odpowiednią dietę, czyli nienajadanie się tuż przed snem. Wskazane jest, aby ostatni posiłek zjeść 2-3 godziny przed planowanym nocnym odpoczynkiem.

 

Sen a urlop

 

Osoby, które są mocno wyczerpane pracą, często uważają, że krótki, weekendowy wyjazd pozwoli im się zresetować i naładować akumulatory. Niestety przy chronicznym niedoborze snu, nasz organizm może być na tyle osłabiony, że zamiast wypoczywać, będzie walczyć z kolejną infekcją (spowodowaną np. zmianą klimatu), a później, zamiast wrócić do pracy, zostaniemy na zwolnieniu lekarskim. Taka sytuacja budzi frustrację, negatywnie wpływa na nasze samopoczucie, blokując wypoczynek. Często zapominamy o tym, że do urlopu też warto się przygotować, choćby małymi krokami, zamykając kolejne zadania w pracy i pozwalając sobie na kilka dodatkowych minut odpoczynku więcej codziennie.

Nie warto więc lekceważyć snu, bo on jest nie tylko najlepszym lekarstwem, ale i kosmetykiem. Wypoczęci mamy piękną skórę, jesteśmy pełni sił i zapału do pracy. Dobry sen sprzyja naszej sylwetce. Tymczasem nasze dobre samopoczucie wpływa na otoczenie i jest zaraźliwe. Warto więc zastanowić się, czy warto rezygnować z tych dobrodziejstw i zwyczajnie -  czy stać nas na to, by odbierać sobie prawo do snu.

 

Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło: https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/kariera/brak-snu-a-wydajnosc-w-pracy-bezsennosc-a-praca/cgf31n4

http://manager24.pl/styl-zycia-a-jakosc-twojego-snu/


Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.