Powrót

Pomoc Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej na rynku pracy

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2017-08-30

Blisko 8 tysięcy Dolnoślązaków tylko w pierwszym półroczu 2017 r. skorzystało z poradnictwa i informacji zawodowej Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy (CIPKZ). Tak wynika z podsumowania sześciu miesięcy pracy w 2017 r. czterech Centrów Kariery we Wrocławiu, Wałbrzychu, Jeleniej Górze i Legnicy.

Centra Kariery to nasze jednostki, które specjalizują się w pomocy w znalezieniu nowych kompetencji. Badają predyspozycje zawodowe, przygotowują do rozmów z przyszłym pracodawcą, pomagają w konstruowaniu dokumentów aplikacyjnych. Słowem służą pomocą Dolnoślązakom w poruszaniu się po rynku pracy. Ta pomoc jest bezpłatna i udzielana nie tylko na miejscu, ale też drogą elektroniczną oraz za pomocą komunikatorów i mediów społecznościowych – mówi Ewa Grzebieniak, dyrektor Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy i dodaje. – Obserwujemy nową tendencję. Coraz więcej odwiedzających nas osób, to chętni do zmiany swojego obecnego miejsca pracy. To osoby, które pracują i oczekują kompleksowej porady. Odnotowujemy również większe zainteresowanie ze strony obywateli Ukrainy, którzy przyjechali na Dolny Śląsk za pracą.

 

Od stycznia do czerwca 2017 r. dokładnie 7 .796 osób skorzystało m. in. z porad indywidualnych, spotkań grupowych, a także pomocy w indywidualnym rozwoju zawodowym pracowników – to forma usługi, z której korzystają pracodawcy. Najwięcej porad udzielono w Centrum Kariery w Wałbrzychu – dla 2.749 osób. W Legnicy – 1.955 osób, w Jeleniej Górze – 1.884 osób, a we Wrocławiu - 1.208 osób.

 

Dokładnie 189 osób skorzystało z tzw. poradnictwa na odległość, to pomoc udzielana zainteresowanym drogą telefoniczną, elektroniczną lub też poprzez komunikatory i media społecznościowe. Tendencja jest taka, że najwięcej tego typu porad udzielanych jest we Wrocławiu, pozostałe centra częściej odwiedzane są w sposób tradycyjny.

 

Poszukujący pracy coraz częściej dokładnie wiedzą, czego oczekują. A jest to np. pomoc w opracowania kilku wzorów CV, badanie predyspozycji zawodowych. Chcą rozmawiać o możliwych kierunkach przekwalifikowania, bezpłatnych szkoleniach, czy też potrzebują pomocy w przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej. W takich sytuacjach do symulacji wykorzystujemy kamerę. Większość osób – w późniejszym etapie – kontaktuje się z nami drogą elektroniczną. Ten kontakt trwa aż do momentu podjęcia pracy – wylicza Lilla Jaroń, wicedyrektor DWUP.

 

Doradcy z CIPKZ zwracają uwagę na większe zainteresowanie młodych ludzi założeniem własnej działalności gospodarczej – małej firmy, ale też spółek. Chcą skorzystać z bezzwrotnych dotacji, a także pożyczek przeznaczonych na ten cel.

 

Z uwagi na niedobory pracowników otwierają się również perspektywy na zatrudnienie dla osób z niepełnosprawnościami. Pracodawcy są bardziej skłonni zatrudniać te osoby, które do tej pory szczególnie były zagrożone ryzykiem wykluczenia społecznego i zawodowego. To dobra tendencja, ponieważ osoby, które doświadczają niepełnosprawności zarówno na tle fizycznym jak i psychicznym, to również wartościowi pracownicy – dodaje wicedyrektor Jaroń.

 

Doradcy Centrum Kariery obserwują również zmiany w postawach zarówno pracodawców, jak i pracowników wobec tradycyjnego podziału zawodów na tzw. „męskie” i „damskie”. Widać coraz większą gotowość pracodawców do zatrudniania kobiet w zawodach takich jak kierowca, operator maszyn czy informatyk oraz zainteresowanie kobiet tego typu ofertami pracy.

 

Więcej informacji o bezpłatnej pomocy można znaleźć na www.ciipkz.dwup.pl.

 


Zobacz podobne artykuły:

  • Wzrost współczynnika urlopowego
    Kończy Ci się umowa? Nie zdążyłeś wykorzystać urlopu? Podpowiadamy, jak obliczyć współczynnik urlopowy oraz ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w 2018 roku.

  • Wyższe wynagrodzenie od 2018 roku
    Od nowego roku osoby zarabiające minimalną krajową oraz pracujący na umowę-zlecenie ze stawką godzinową zarabiają więcej. Sprawdź, o ile zwiększyło się wynagrodzenie.

  • Co powinieneś wiedzieć o zatrudnieniu?
    Każdego kandydata, który pomyślnie przejdzie wszystkie etapy procesu rekrutacji i otrzyma propozycję pracy, czeka jeszcze jedno, bardzo istotne zadanie – dopełnienie formalności związanych z zatrudnieniem.

  • Większe dotacje na start, czyli zmiany w przepisach dotyczących spółdzielni socjalnych
    Nowelizacja przepisów wprowadza nie tylko zmiany dotyczące funkcjonowania spółdzielni socjalnych - liczby członków, ale również zwiększa wsparcie finansowe, o które spółdzielnie będą mogły się ubiegać. Sprawdź, ile można zyskać!

  • Czy zabraknie pracy dla programistów? - prognoza na 2020 rok
    Coraz więcej osób chce zostać programistą. Branża IT kusi dobrym wynagrodzeniem, benefitami i stabilną pracą. Czy ta bańka za chwilę pęknie? Eksperci ze szkoły programowania online Kodilla uspokajają: firmy z branży IT mają się dobrze i będą miały jeszcze lepiej.

  • Testy psychometryczne – skuteczne narzędzie rekrutacji
    Trendy w rekrutacji nieustannie się zmieniają. CV nie określi temperamentu kandydata, a pierwsze wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej może być mylące. I tu z pomocą przychodzą testy psychometryczne!

  • Poważny krok w dorosłe życie - wybór zawodu
    Trudny i odpowiedzialny krok w życiu każdego człowieka. Decyzja ważąca losy życia zawodowego i mająca przełożenie na życie prywatne. Jak podjąć tę właściwą i obrać kierunek, który pozwoli łączyć zarobek z pasją?

  • Co nas motywuje do pracy?
    Pieniądze? Prestiż stanowiska? Stabilność zatrudnienia? A może jeszcze coś innego? Każdego z nas motywuje coś innego. Tymczasem wiedza na ten temat jest bezcenna, pracownikowi pozwala znaleźć pracę najbliższą oczekiwaniom, a pracodawcy – idealnego pracownika!

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.
    Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.