Powrót

Pomoc Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej na rynku pracy

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2017-08-30

Blisko 8 tysięcy Dolnoślązaków tylko w pierwszym półroczu 2017 r. skorzystało z poradnictwa i informacji zawodowej Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy (CIPKZ). Tak wynika z podsumowania sześciu miesięcy pracy w 2017 r. czterech Centrów Kariery we Wrocławiu, Wałbrzychu, Jeleniej Górze i Legnicy.

Centra Kariery to nasze jednostki, które specjalizują się w pomocy w znalezieniu nowych kompetencji. Badają predyspozycje zawodowe, przygotowują do rozmów z przyszłym pracodawcą, pomagają w konstruowaniu dokumentów aplikacyjnych. Słowem służą pomocą Dolnoślązakom w poruszaniu się po rynku pracy. Ta pomoc jest bezpłatna i udzielana nie tylko na miejscu, ale też drogą elektroniczną oraz za pomocą komunikatorów i mediów społecznościowych – mówi Ewa Grzebieniak, dyrektor Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy i dodaje. – Obserwujemy nową tendencję. Coraz więcej odwiedzających nas osób, to chętni do zmiany swojego obecnego miejsca pracy. To osoby, które pracują i oczekują kompleksowej porady. Odnotowujemy również większe zainteresowanie ze strony obywateli Ukrainy, którzy przyjechali na Dolny Śląsk za pracą.

 

Od stycznia do czerwca 2017 r. dokładnie 7 .796 osób skorzystało m. in. z porad indywidualnych, spotkań grupowych, a także pomocy w indywidualnym rozwoju zawodowym pracowników – to forma usługi, z której korzystają pracodawcy. Najwięcej porad udzielono w Centrum Kariery w Wałbrzychu – dla 2.749 osób. W Legnicy – 1.955 osób, w Jeleniej Górze – 1.884 osób, a we Wrocławiu - 1.208 osób.

 

Dokładnie 189 osób skorzystało z tzw. poradnictwa na odległość, to pomoc udzielana zainteresowanym drogą telefoniczną, elektroniczną lub też poprzez komunikatory i media społecznościowe. Tendencja jest taka, że najwięcej tego typu porad udzielanych jest we Wrocławiu, pozostałe centra częściej odwiedzane są w sposób tradycyjny.

 

Poszukujący pracy coraz częściej dokładnie wiedzą, czego oczekują. A jest to np. pomoc w opracowania kilku wzorów CV, badanie predyspozycji zawodowych. Chcą rozmawiać o możliwych kierunkach przekwalifikowania, bezpłatnych szkoleniach, czy też potrzebują pomocy w przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej. W takich sytuacjach do symulacji wykorzystujemy kamerę. Większość osób – w późniejszym etapie – kontaktuje się z nami drogą elektroniczną. Ten kontakt trwa aż do momentu podjęcia pracy – wylicza Lilla Jaroń, wicedyrektor DWUP.

 

Doradcy z CIPKZ zwracają uwagę na większe zainteresowanie młodych ludzi założeniem własnej działalności gospodarczej – małej firmy, ale też spółek. Chcą skorzystać z bezzwrotnych dotacji, a także pożyczek przeznaczonych na ten cel.

 

Z uwagi na niedobory pracowników otwierają się również perspektywy na zatrudnienie dla osób z niepełnosprawnościami. Pracodawcy są bardziej skłonni zatrudniać te osoby, które do tej pory szczególnie były zagrożone ryzykiem wykluczenia społecznego i zawodowego. To dobra tendencja, ponieważ osoby, które doświadczają niepełnosprawności zarówno na tle fizycznym jak i psychicznym, to również wartościowi pracownicy – dodaje wicedyrektor Jaroń.

 

Doradcy Centrum Kariery obserwują również zmiany w postawach zarówno pracodawców, jak i pracowników wobec tradycyjnego podziału zawodów na tzw. „męskie” i „damskie”. Widać coraz większą gotowość pracodawców do zatrudniania kobiet w zawodach takich jak kierowca, operator maszyn czy informatyk oraz zainteresowanie kobiet tego typu ofertami pracy.

 

Więcej informacji o bezpłatnej pomocy można znaleźć na www.ciipkz.dwup.pl.

 


Zobacz podobne artykuły:

  • Umiejętność współpracy najbardziej doceniana przez polskich pracodawców
    Umiejętność współpracy, dobrej organizacji czasu pracy i komunikacji to kompetencje miękkie pracowników najbardziej pożądane przez polskich pracodawców – potwierdzają badania przeprowadzone przez ManpowerGroup.

  • Młodociani na rynku pracy
    Pracodawco, planujesz zatrudnić młodocianego? Sprawdź obowiązujące przepisy prawa pracy oraz na jakie wsparcie możesz liczyć!

  • Rekrutacja ma wpływ na decyzje zakupowe kandydata
    Firma, która zostawia negatywne wrażenie z rekrutacji, ponosi nie tylko straty wizerunkowe, lecz także biznesowe. W Polsce 6 na 10 kandydatów nie kupi produktów lub usług firmy, która niewłaściwie ich potraktowała w procesie rekrutacyjnym.

  • Największe od 9 lat szanse na znalezienie nowej pracy
    Plany rekrutacyjne polskich pracodawców na okres październik-grudzień przyniosą największe od 9 lat szanse na znalezienie nowej pracy – potwierdza raport „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”.

  • Tak dobrze na rynku pracy jeszcze nie było
    Niemal 90% Polaków jest spokojnych o swoje miejsce zatrudnienia, a 6 na 10 oczekuje dalszych podwyżek w nadchodzących miesiącach. Takie nastroje nie powinny dziwić, w warunkach historycznie niskich poziomów bezrobocia i rekordowego popytu na pracowników. Co będzie dalej?

  • Nowe technologie w służbie rekrutacji
    32% Polaków poszukujących pracy znalazło ofertę zatrudnienia dzięki reklamie wyświetlanej w serwisach społecznościowych. 22% kandydatów korzystało do tego celu z aplikacji mobilnych, a 21% wymieniało wiadomości z potencjalnym pracodawcą.

  • Jak polskie firmy walczą z niedoborem pracowników?
    Podnoszenie kwalifikacji u obecnych pracowników, zwiększanie wynagrodzenia początkowego oraz powiększanie pakietu świadczeń pozapłacowych to główne działania, które podejmują polskie firmy, by walczyć z niedoborem kandydatów o pożądanych umiejętnościach.

  • Ponad połowa polskich firm ma trudności ze znalezieniem pracowników
    Wykwalifikowani pracownicy fizyczni, kierowcy, operatorzy produkcji oraz maszyn otwierają polską listę 10 zawodów najbardziej dotkniętych niedoborem talentów. Trudności w znalezieniu pracowników zgłasza 51% polskich przedsiębiorstw, a jeszcze dwa lata temu ten problem dotyczył 45% firm.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.
    Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.