Powrót

Jak polskie firmy walczą z niedoborem pracowników?

Podnoszenie kwalifikacji u obecnych pracowników, zwiększanie wynagrodzenia początkowego oraz powiększanie pakietu świadczeń pozapłacowych to główne działania, które podejmują polskie firmy, by walczyć z niedoborem kandydatów o pożądanych umiejętnościach.

Dodatkowe szkolenia to rozwiązanie najczęściej wybierane przez firmy ze wschodniej Polski (47%). Na podniesienie wynagrodzenia najczęściej decydują się pracodawcy z Polski północnej (34%), a pakiet świadczeń pozafinansowych poszerza najwięcej firm w Polsce południowo-zachodniej (25%). Co trzeci polski pracodawca pozostaje bierny wobec niedoboru talentów, w ujęciu globalnym tylko co dziesiąty.

Ponad połowa polskich firm ma trudności w obsadzaniu miejsc pracy nowymi pracownikami. Co robią pracodawcy, by walczyć z tym problemem i przyciągnąć do siebie pożądanych kandydatów? Najwięcej polskich pracodawców – 36% – zapewnia pracownikom dodatkowe szkolenia i możliwości rozwoju (źródło: „Niedobór talentów” ManpowerGroup). 29% firm podnosi wynagrodzenie początkowe, a 19% decyduje się na powiększenie pakietu świadczeń dodatkowych, by przyciągnąć do siebie najlepszych kandydatów. Aż 35% firm nie podejmuje żadnych działań, by walczyć z niedoborem talentów i w ciągu ostatnich dwóch lat ta liczba wzrosła niemal dwukrotnie – z 19% w 2016 roku. Co ciekawe, na przestrzeni ostatnich dwóch lat znacząco wzrósł też odsetek przedsiębiorstw, które decydują się na powiększenie pakietu świadczeń dodatkowych – z 10% w 2016 roku do 19% w 2018 roku, oraz podniesienie wynagrodzenia – z 23% do 29%. Podobnie jak w Polsce, również na świecie, kluczowym rozwiązaniem w walce z niedoborem talentów są dodatkowe szkolenia i możliwości rozwoju dla pracowników. W ujęciu globalnym na takie działanie decyduje się co drugi pracodawca – 54%. Aż 36% firm obniża wymagania od kandydatów dotyczące ich wykształcenia lub doświadczenia zawodowego. Często wykorzystywanym rozwiązaniem jest też stosowanie nietypowych sposobów rekrutacji, na co decyduje się 33% firm na świecie.

W ostatnich kwartałach, a nawet w ostatnich latach, obserwujemy coraz większy niedobór talentów zarówno w Polsce, jak i za granicą. Firmy wykorzystują wiele sposobów na radzenie sobie z brakiem możliwości znalezienia odpowiednich kandydatów. Co ciekawe, metody używane w innych krajach, ciągle jeszcze nie zostały wdrożone przez firmy nad Wisłą. Jako przykład możemy podać chociażby brak otwartości na stosowanie innych modeli pracy w Polsce, jak telepraca czy praca zdalna – wyjaśnia Marek Wróbel, ekspert rynku pracy z ManpowerGroup. – Stosunkowo najbardziej uniwersalną i najprostszą techniką, żeby przyciągnąć pracowników, jest podnoszenie podstawowego wynagrodzenia. Rozwiązanie jest początkowo skuteczne, jednak rodzi pytanie: czy efektywność pracy rośnie wprost proporcjonalnie ze wzrostem płac? Odpowiedź zwykle weryfikują zarówno rynek i konkurencja, jak i właściciele czy akcjonariusze firm. Polskie firmy niechętnie decydują się na obniżenie wymagań dotyczących wykształcenia bądź doświadczenia kandydatów. Można więc przypuszczać, że polskie przedsiębiorstwa, konkurując na rynku międzynarodowym, nie chcą obniżać jakości świadczonych usług. Preferują zatem zapłacić kandydatom więcej, nawet jeśli czas poszukiwania idealnej osoby będzie wydłużony. Co więcej, polskie firmy często świadcząc usługi dla swoich centrali zagranicznych, nie mogą pozwolić sobie na rekrutację osób niedoświadczonych i spędzać czasu na szkoleniach i wdrażaniu. Stąd zapewne coraz większa otwartość przedsiębiorstw na kandydatów z zagranicy, ale nie tylko tych z podstawowymi umiejętnościami, lecz także na osoby wysoko wyspecjalizowane, na przykład w zakresie IT – dodaje Marek Wróbel. 

Reasumując wyniki badań i chcąc odwołać się do  porad dla pracodawców, możemy zaapelować do firm o większą elastyczność w zakresie doboru pracowników oraz szybsze podejmowanie decyzji w zakresie ofert składanych kandydatom. Pracownicy na pewno docenią większą otwartość na bardziej elastyczne formy pracy, których wdrożenie z sukcesem możemy obserwować w krajach zachodnich, na przykład w Holandii, Belgii, czy Wielkiej Brytanii – podsumowuje ekspert ManpowerGroup.

 

Jakie działania podejmują pracodawcy z sześciu regionów Polski?

 

Na zapewnianie dodatkowych szkoleń i możliwości rozwoju decyduje się najwięcej firm z Polski wschodniej (47%), najmniej z południowej (29%) i północno-zachodniej (29%). Wynagrodzenie początkowe podnosi najwięcej pracodawców w Polsce północnej (34%), gdy na drugim biegunie są przedsiębiorstwa z regionu południowego (23%). Ciekawe różnice pomiędzy regionami widoczne są również w przypadku firm, które powiększają pakiet świadczeń pozapłacowych (25% dla południowo-zachodniego vs. 13% dla centralnego regionu) i korzystają z możliwości outsourcingu (20% dla centralnego vs. 12% dla wschodniego). Badanie ManpowerGroup potwierdza także, że w regionach firmy często decydują się na… pozostanie biernym wobec trudności w pozyskiwaniu pracowników. Najwięcej takich pracodawców zlokalizowanych jest w Polsce północno-zachodniej (42%), najmniej w północnej (24%).

www.manpowergroup.pl

 


Zobacz podobne artykuły:

  • Umiejętność współpracy najbardziej doceniana przez polskich pracodawców
    Umiejętność współpracy, dobrej organizacji czasu pracy i komunikacji to kompetencje miękkie pracowników najbardziej pożądane przez polskich pracodawców – potwierdzają badania przeprowadzone przez ManpowerGroup.

  • Młodociani na rynku pracy
    Pracodawco, planujesz zatrudnić młodocianego? Sprawdź obowiązujące przepisy prawa pracy oraz na jakie wsparcie możesz liczyć!

  • Rekrutacja ma wpływ na decyzje zakupowe kandydata
    Firma, która zostawia negatywne wrażenie z rekrutacji, ponosi nie tylko straty wizerunkowe, lecz także biznesowe. W Polsce 6 na 10 kandydatów nie kupi produktów lub usług firmy, która niewłaściwie ich potraktowała w procesie rekrutacyjnym.

  • Największe od 9 lat szanse na znalezienie nowej pracy
    Plany rekrutacyjne polskich pracodawców na okres październik-grudzień przyniosą największe od 9 lat szanse na znalezienie nowej pracy – potwierdza raport „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”.

  • Tak dobrze na rynku pracy jeszcze nie było
    Niemal 90% Polaków jest spokojnych o swoje miejsce zatrudnienia, a 6 na 10 oczekuje dalszych podwyżek w nadchodzących miesiącach. Takie nastroje nie powinny dziwić, w warunkach historycznie niskich poziomów bezrobocia i rekordowego popytu na pracowników. Co będzie dalej?

  • Nowe technologie w służbie rekrutacji
    32% Polaków poszukujących pracy znalazło ofertę zatrudnienia dzięki reklamie wyświetlanej w serwisach społecznościowych. 22% kandydatów korzystało do tego celu z aplikacji mobilnych, a 21% wymieniało wiadomości z potencjalnym pracodawcą.

  • RODO: Kandydaci z nowymi prawami
    Osoby biorące udział w rekrutacjach mogą liczyć na lepszą niż dotychczas ochronę danych osobowych. 25 maja aplikujący zyskali realny wpływ na to, jak długo pracodawcy będą przetwarzać ich dane osobowe oraz w jakim zakresie.

  • Ponad połowa polskich firm ma trudności ze znalezieniem pracowników
    Wykwalifikowani pracownicy fizyczni, kierowcy, operatorzy produkcji oraz maszyn otwierają polską listę 10 zawodów najbardziej dotkniętych niedoborem talentów. Trudności w znalezieniu pracowników zgłasza 51% polskich przedsiębiorstw, a jeszcze dwa lata temu ten problem dotyczył 45% firm.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.
    Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.