Powrót

Kolorowe i pachnące – czy tak wygląda biuro przyszłości?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2016-02-22

Na atmosferę w miejscu pracy wpływają przede wszystkim ludzie, z którymi pracujemy. Jednak nie tylko oni mogą oddziaływać na nasze samopoczucie. Pracodawcy coraz częściej dostrzegają potrzebę dobru nie tylko odpowiednich kolorów, ale nawet zapachów do firm…

Wpływ kolorów na psychikę ludzką został już wielokrotnie potwierdzony. Umiejętnie dobrane kolory ścian w biurze mogą korzystnie oddziaływać na nastrój pracowników oraz zwiększać wydajność pracy. Z kolei niewłaściwy dobór barw w pomieszczeniu może potęgować rozdrażnienie, senność , znużenie. Podobnie jest z zapachami. Są takie, które pobudzają i takie, które wywołują rozdrażnienie. Ich obecność może wpływać demotywująco lub zachęcająco do pracy. Jak więc umiejętnie je dobierać?

Magia kolorów

Kolory wpływają na nasze samopoczucie. Mogą sprzyjać lub przeszkadzać w pracy. Z tego powodu, wybierając kolory ścian w biurze, warto zwrócić uwagę na kilka elementów. Ważny jest z pewnością charakter pracy. W przypadku biur, gdzie pracownicy muszą być skupieni i mocno skoncentrowani na zadaniu, warto zastosować barwy chłodne, np. biel, szarość, stal. Takie kolory sprzyjają wyciszeniu i koncentracji na zadaniu. W jakich branżach powinny być zastosowane? Z pewnością jest to branża analityczna, finansowa czy badawcza. Warto przy tym dodać, iż biura maklerskie nie powinny stosować czerwieni na swoich ścianach. Ten kolor pobudza i podwyższa ciśnienie, które w przypadku przedstawicieli tej branży i tak jest często powyżej normy. W przeciwieństwie do czerwonego – w tym wypadku wskazanym kolorem będzie zielony. Ta barwa bowiem ma dobroczynny wpływ na nasze samopoczucie, wycisza, ułatwia odpoczynek, stąd też zalecana jest też np. w gabinetach SPA. Ponadto dobrym pomysłem jest też stosowanie zieleni w gabinetach lekarskich.

Czy to znaczy, że żywych, a nawet jaskrawych odcieni kolorów nie należy stosować w biurach? Niekoniecznie. Są one bowiem wskazane w przypadku branż kreatywnych, tam, gdzie odbywają się burze mózgów, pracują zespoły kreatywne, najczęściej są to wybrane działy marketingu i PR w firmie, agencje reklamowe. Tutaj śmiało można zastosować czerwienie, żółcie, pomarańcze czy fiolety. Zwłaszcza ta ostatnia barwa ma ciekawą właściwość – pobudza bowiem dodatkowo kreatywność. Choć są tu dozwolone różne barwy, warto uważać z użyciem czerwieni. Nawet w biurze firmy reklamowej nadmiar czerwieni nie będzie korzystnie wpływał na pracowników.

Zapachy, które inspirują, rozleniwiają lub… sprzedają

Wielu pracowników nie lubi zapachu w pracy. Twierdzą, że zapach niekorzystnie wpływa na ich samopoczucie, drażni, powoduje mdłości. Najczęściej jest to spowodowane nieodpowiednim doborem zapachu, jego jakością oraz intensywnością. Trudno dobrać bowiem odpowiedni zapach do biura, który byłyby akceptowany przez kilka, a  nawet kilkanaście różnych osób, przebywających jednocześnie w tym samym pomieszczeniu. Najczęściej więc zapachy są wykorzystywane w różnego rodzaju sklepach (odzieżowych, drogeriach, spożywczych), gdyż odpowiednio dobrane sprzyjają zakupom i pozostawaniu większej ilości gotówki w danym miejscu. Zapachy stosuje się też w innych instytucjach, np. w bankach, mogą one bowiem wpływać też na poważniejsze decyzje zakupowe klientów. Firmy, które adresują swoje usługi do grona zamożniejszych klientów lub też chcą ich pozyskać, mogą stosować np.  klasyczne szypry (cytrusy plus kwiaty na drzewnej bazie), które tworzą wrażenie luksusu i ekskluzywności.

Zapachy obowiązkowo pojawiają się też przy produktach spożywczych – aromat kawy czy pieczywa sprzyja zwiększonej konsumpcji i dodatkowym zakupom.

Świeży zapach w biurze to podstawa. Najprostszym sposobem zachowania świeżości jest regularne wietrzenie pomieszczeń. Można też zastosować łagodny zapach, ważne jest, aby był dobrej jakości. A jaki zapach zastosować w pokoju relaksu? Marta Siembab, senselierka, w wywiadzie dla Zielonej Linii (http://bit.ly/1Lj8Q1d) radzi: „Uniwersalne nuty relaksujące to zapach lotosu, lawendy, rumianku. Natomiast ciekawym rozwiązaniem byłoby spersonalizowanie zapachu w taki sposób, aby relaksował on konkretną osobę aromatami, które właśnie jej pozytywnie się kojarzą – dla jednych będzie to zapach siana, letniej łąki, dla innych zapach niemowlęcej zasypki. Wówczas każdy mógłby we własnej wyobraźni przenieść się w swoje własne, bezpieczne miejsce”.

Jest wiele wizji biur przyszłości. Przestrzeń użytkowa i jej design zmieniają się nieustannie. Natomiast niezmienne pozostaje jedno – biuro ma być przede wszystkim przyjaznym miejscem do pracy, sprzyjającym wykonywaniu codziennych obowiązków. Wszystkie wysiłki projektantów przestrzeni dążą do tego, aby komfort i wygoda szły z parze z ładnym wyglądem, który ma pełnić nie tylko funkcję użytkową, ale przede wszystkim pobudzać do działania.

Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

Pokaż/ukryj panel komentarzy