Powrót

Jak rozkodować dress code?

Jak głosi przysłowie, nie szata zdobi człowieka, jednak zdecydowana większość rekruterów i pracodawców potwierdza, że w przypadku dwóch kandydatów o podobnych kompetencjach elementem, który przyczyni się do decyzji, będzie strój, jako uzupełnienie kwalifikacji. Dlaczego tak się dzieje i jaki powinien być nasz ubiór przy staraniu się o pracę?

– Zacznijmy od tego, czym jest dress code. Za tym obco brzmiącym słowem kryje się zbiór reguł dotyczących odpowiedniego dopasowania stroju do okoliczności. W środowisku biznesowym dress code określa zasady ubioru panujące w firmie w kontekście pełnionej funkcji, zadań oraz środowiska pracy. Podczas rozmowy rekrutacyjnej jest więc on czynnikiem, który może przyczynić się do decyzji o zatrudnieniu bądź nie.  

Jaki więc powinien być właściwy ubiór podczas rozmowy rekrutacyjnej? Przede wszystkim dopasowany do miejsca pracy i posady, o jaką się ubiegamy. Jeszcze przed spotkaniem z rekruterem warto dowiedzieć się jak najwięcej o panującej w firmie kulturze organizacyjnej i zasadach dotyczących stroju. Inaczej ubierzemy się do instytucji finansowej, czy też korporacji, aplikując na stanowisko recepcjonisty lub handlowca, gdzie obowiązuje strój formalny. Inaczej natomiast do agencji reklamowej, firmy branży mediowej, start-upu, czy też firmy IT, na spotkanie do których raczej nie powinniśmy przychodzić w garniturze. Tu możemy pozwolić sobie na wyrażenie siebie poprzez stój, który będzie przekazem mogącym świadczyć o kreatywności oraz dopasowaniu do luźniejszej atmosfery naszej pracy.  

Zakładając, że proces rekrutacyjny dotyczy stanowiska, na którym strój formalny jest istotnym elementem całości, odpowiedni ubiór może poprawić ogólną ocenę kandydata – mówi Agnieszka Nalepa, konsultant z agencji zatrudnienia Manpower. – Jeśli osoba, która podejmuje ostateczną decyzję o zatrudnieniu pracownika, będzie miała do wyboru  dwóch kandydatów o analogicznych kompetencjach, z których jeden przyjdzie ubrany na rozmowę w jeansach i bluzie, a drugi w garniturze, czynnikiem, który przyczyni się do decyzji, będzie strój, jako uzupełnienie kompetencji danej osoby. Jednocześnie zachęcam też pracodawców, by do kwestii stroju podejść szerzej i nie zawsze skreślać kandydatów z jego powodu, bo pozory potrafią mylić. Dla przykładu, jeśli kandydat ma pogniecione ubranie, niekoniecznie musi to świadczyć o braku schludności, ale np. o jego długiej podróży na spotkanie – dodaje przedstawiciel Manpower.

Odpowiedni ubiór buduje profesjonalny wizerunek pracownika, który jest wizytówką firmy. Dlatego warto pamiętać, że zawsze lepiej jest być ubranym zbyt elegancko niż niechlujnie. Bezpieczniej też wybierać klasyczne stroje, zwłaszcza przy bardziej formalnych wymaganiach względem stroju. W przypadku pań wskazane są klasyczne marynarki, koszule bez odsłoniętych ramion, spodnie lub sukienki i spódnice bez dużych rozcięć czy też o prostym kroju. Długość spódnicy nie powinna być krótsza niż 7-8 cm nad kolano. Barwy i wzory powinny być stonowane. Panowie powinni zadbać o to, by całość garnituru była w tym samym kolorze i z tego samego materiału, w raczej ciemnych, stonowanych kolorach. Latem dopuszczalne są jaśniejsze barwy.

Dla wygody i dobrego efektu, w przypadku obydwu płci, warto też zadbać o jakość materiałów, unikniemy w ten sposób stresu, że nasz strój uległ pognieceniu, kiedy za chwilę mamy wchodzić na spotkanie z potencjalnym pracodawcą. Należy pamiętać również o butach i dodatkach. Te pierwsze powinny zakrywać całą stopę; latem dopuszczalne są u pań buty z odkrytą piętą lub palcami. W przypadku panów obuwie powinno być sznurowane, w kolorystyce dopasowanej do tonacji ubrania. Biżuteria oraz wszelkie dodatki, jak np. pasek do spodni czy spinki do mankietów, powinny być dyskretne i nieodznaczające się na tle całego stroju. Ta sama zasada dotyczy makijażu oraz fryzury. W przypadku posiadania tatuaży należy zadbać o ich nieeksponowanie. Zrezygnujmy z sandałów, krzyczących dodatków, dużych dekoltów, szortów i mini.

Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne i nie zyskamy okazji, by zrobić je po raz drugi. Dlatego prócz stroju istotne  jest też, aby mieć czyste włosy, dłonie, obuwie i dbać o szczegóły. Oceniający kandydata rekruter już na wstępie będzie miał wątpliwości czy osoba, która niewystarczająco dobrze zadbała o swój wygląd zewnętrzny, będzie potrafiła zadbać o szczegóły podczas wykonywania swoich obowiązków. Istotna jest zasada zdrowego rozsądku i dopasowania stroju do kultury organizacyjnej danej firmy. Strój należy więc dobrać tak, by zrobić dobre wrażenie, ale jednocześnie nie przekłamać i nie zatracić swojej tożsamości. Wybór leży bowiem po obu stronach. Pamiętajmy więc o tym, byśmy my sami również dobrze i swobodnie czuli się w naszej nowej pracy.

ManpowerGroup


Zobacz podobne artykuły:

  • Międzynarodowy Dzień Położnika
    W tym zawodzie zdecydowaną większość stanowią kobiety. W Polsce wśród 37 tysięcy położnych jest tylko 71 mężczyzn!

  • Co powinieneś wiedzieć o zatrudnieniu?
    Każdego kandydata, który pomyślnie przejdzie wszystkie etapy procesu rekrutacji i otrzyma propozycję pracy, czeka jeszcze jedno, bardzo istotne zadanie – dopełnienie formalności związanych z zatrudnieniem.

  • Czy zabraknie pracy dla programistów? - prognoza na 2020 rok
    Coraz więcej osób chce zostać programistą. Branża IT kusi dobrym wynagrodzeniem, benefitami i stabilną pracą. Czy ta bańka za chwilę pęknie? Eksperci ze szkoły programowania online Kodilla uspokajają: firmy z branży IT mają się dobrze i będą miały jeszcze lepiej.

  • Testy psychometryczne – skuteczne narzędzie rekrutacji
    Trendy w rekrutacji nieustannie się zmieniają. CV nie określi temperamentu kandydata, a pierwsze wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej może być mylące. I tu z pomocą przychodzą testy psychometryczne!

  • Poważny krok w dorosłe życie - wybór zawodu
    Trudny i odpowiedzialny krok w życiu każdego człowieka. Decyzja ważąca losy życia zawodowego i mająca przełożenie na życie prywatne. Jak podjąć tę właściwą i obrać kierunek, który pozwoli łączyć zarobek z pasją?

  • Co nas motywuje do pracy?
    Pieniądze? Prestiż stanowiska? Stabilność zatrudnienia? A może jeszcze coś innego? Każdego z nas motywuje coś innego. Tymczasem wiedza na ten temat jest bezcenna, pracownikowi pozwala znaleźć pracę najbliższą oczekiwaniom, a pracodawcy – idealnego pracownika!

  • Pomoc Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej na rynku pracy
    Blisko 8 tysięcy Dolnoślązaków tylko w pierwszym półroczu 2017 r. skorzystało z poradnictwa i informacji zawodowej Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy (CIPKZ).

  • Dlaczego warto założyć profil w biznesowych mediach społecznościowych?
    Rola mediów społecznościowych w rekrutacji

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.
    Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.