Powrót

Crowdfunding - na czym polega i kto z niego może skorzystać?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2017-06-06

Masz pomysł na biznes, ale brakuje Ci środków? Chciałbyś zrealizować nietypowy projekt? Potrzebujesz wsparcia finansowego, aby ruszyć z dawno zaplanowanym przedsięwzięciem? Skorzystaj z możliwości crowdfundingu!

Nie każdą zbiórkę pieniędzy w internecie możemy określić mianem crowdfundingu. Co go zatem wyróżnia? Osoba, która wpłaci na wybrany cel otrzymuje świadczenie z nim związane, np. płytę, plakat lub też np. bilet na określone wydarzenie. Nie jest to zatem świadczenie jednostronne – jak w przypadku zbiórek charytatywnych.

Crowdfunding – dla kogo?

W ramach finansowania crowdfundingowego może być sfinansowane niemal każde przedsięwzięcie. To oznacza, że może to być zarówno projekt naukowy, społeczny, biznesowy czy kulturalno-artystyczny. Z tego rodzaju finansowania mogą korzystać zarówno przedsiębiorcy jak i organizacje pozarządowe czy instytucje publiczne.

W ramach zbiórek crowdfundingowych zbierano już środki m.in. na wydanie płyty, książki, realizację filmu czy spektaklu teatralnego. Bardzo często zbierane są środki na nietypowe urządzenia, wynalazki. Najważniejsze to mieć ciekawy pomysł, biznesplan i konsekwentnie go realizować.

Bilans zysków i strat

Czy zbiórki crowdfundingowe są bezpieczne? Wszystko, jak zwykle, zależy od tego, jak się do takiej zbiórki przygotujemy. Jak mówi Karol Król z crowdfunding.pl: „Dobry wybór portalu, z którego korzystamy oraz najlepiej współpraca z doświadczonym doradcą przeważnie wystarczą. Rozwiązania prawne i standardy jakości będą wtedy zachowane, bo renomowane platformy i specjaliści dbają o transparentność procesu pozyskiwania pieniędzy oraz bezpieczeństwo prawne. Pojawiają się jednak także portale, które nie spełniają niektórych warunków i to może być zagrożenie”.

Mimo swoich zagrożeń crowdfunding przynosi spore korzyści, nie tylko bowiem pomaga w znalezieniu funduszy na sfinansowanie projektu, ale jednocześnie daje możliwość stworzenia społeczności fanów-ambasadorów marki. Ponadto pozwala na wypromowanie projektu bez dużego budżetu marketingowego. Więcej na temat crowdfundingu można przeczytać w wywiadzie, jaki ekspert w zakresie crowdfundingu udzielił serwisowi Zielonej Linii.

Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)


Zobacz podobne artykuły:

  • Umiejętność współpracy najbardziej doceniana przez polskich pracodawców
    Umiejętność współpracy, dobrej organizacji czasu pracy i komunikacji to kompetencje miękkie pracowników najbardziej pożądane przez polskich pracodawców – potwierdzają badania przeprowadzone przez ManpowerGroup.

  • Pomoc finansowa przy zatrudnieniu niani
    Planujesz powrót na rynek pracy i potrzebujesz opiekunki do dziecka? Skorzystaj ze wsparcia!

  • Rekrutacja ma wpływ na decyzje zakupowe kandydata
    Firma, która zostawia negatywne wrażenie z rekrutacji, ponosi nie tylko straty wizerunkowe, lecz także biznesowe. W Polsce 6 na 10 kandydatów nie kupi produktów lub usług firmy, która niewłaściwie ich potraktowała w procesie rekrutacyjnym.

  • Największe od 9 lat szanse na znalezienie nowej pracy
    Plany rekrutacyjne polskich pracodawców na okres październik-grudzień przyniosą największe od 9 lat szanse na znalezienie nowej pracy – potwierdza raport „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”.

  • Tak dobrze na rynku pracy jeszcze nie było
    Niemal 90% Polaków jest spokojnych o swoje miejsce zatrudnienia, a 6 na 10 oczekuje dalszych podwyżek w nadchodzących miesiącach. Takie nastroje nie powinny dziwić, w warunkach historycznie niskich poziomów bezrobocia i rekordowego popytu na pracowników. Co będzie dalej?

  • Jak polskie firmy walczą z niedoborem pracowników?
    Podnoszenie kwalifikacji u obecnych pracowników, zwiększanie wynagrodzenia początkowego oraz powiększanie pakietu świadczeń pozapłacowych to główne działania, które podejmują polskie firmy, by walczyć z niedoborem kandydatów o pożądanych umiejętnościach.

  • Nie chodzą do pracy, tylko leżą – pracując!
    - (…) jesteśmy już trochę taką paczką znajomych, którzy po prostu się lubią – tak o swoich pracownikach opowiada Maja Lipiak, CEO pierwszej agencji marketingowej, która powstała po to, by dać pracę osobom sparaliżowanym!

  • Ponad połowa polskich firm ma trudności ze znalezieniem pracowników
    Wykwalifikowani pracownicy fizyczni, kierowcy, operatorzy produkcji oraz maszyn otwierają polską listę 10 zawodów najbardziej dotkniętych niedoborem talentów. Trudności w znalezieniu pracowników zgłasza 51% polskich przedsiębiorstw, a jeszcze dwa lata temu ten problem dotyczył 45% firm.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.
    Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.