Powrót

Crowdfunding - na czym polega i kto z niego może skorzystać?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2017-06-06

Masz pomysł na biznes, ale brakuje Ci środków? Chciałbyś zrealizować nietypowy projekt? Potrzebujesz wsparcia finansowego, aby ruszyć z dawno zaplanowanym przedsięwzięciem? Skorzystaj z możliwości crowdfundingu!

Nie każdą zbiórkę pieniędzy w internecie możemy określić mianem crowdfundingu. Co go zatem wyróżnia? Osoba, która wpłaci na wybrany cel otrzymuje świadczenie z nim związane, np. płytę, plakat lub też np. bilet na określone wydarzenie. Nie jest to zatem świadczenie jednostronne – jak w przypadku zbiórek charytatywnych.

Crowdfunding – dla kogo?

W ramach finansowania crowdfundingowego może być sfinansowane niemal każde przedsięwzięcie. To oznacza, że może to być zarówno projekt naukowy, społeczny, biznesowy czy kulturalno-artystyczny. Z tego rodzaju finansowania mogą korzystać zarówno przedsiębiorcy jak i organizacje pozarządowe czy instytucje publiczne.

W ramach zbiórek crowdfundingowych zbierano już środki m.in. na wydanie płyty, książki, realizację filmu czy spektaklu teatralnego. Bardzo często zbierane są środki na nietypowe urządzenia, wynalazki. Najważniejsze to mieć ciekawy pomysł, biznesplan i konsekwentnie go realizować.

Bilans zysków i strat

Czy zbiórki crowdfundingowe są bezpieczne? Wszystko, jak zwykle, zależy od tego, jak się do takiej zbiórki przygotujemy. Jak mówi Karol Król z crowdfunding.pl: „Dobry wybór portalu, z którego korzystamy oraz najlepiej współpraca z doświadczonym doradcą przeważnie wystarczą. Rozwiązania prawne i standardy jakości będą wtedy zachowane, bo renomowane platformy i specjaliści dbają o transparentność procesu pozyskiwania pieniędzy oraz bezpieczeństwo prawne. Pojawiają się jednak także portale, które nie spełniają niektórych warunków i to może być zagrożenie”.

Mimo swoich zagrożeń crowdfunding przynosi spore korzyści, nie tylko bowiem pomaga w znalezieniu funduszy na sfinansowanie projektu, ale jednocześnie daje możliwość stworzenia społeczności fanów-ambasadorów marki. Ponadto pozwala na wypromowanie projektu bez dużego budżetu marketingowego. Więcej na temat crowdfundingu można przeczytać w wywiadzie, jaki ekspert w zakresie crowdfundingu udzielił serwisowi Zielonej Linii.

Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)


  Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

 

Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.